Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1136 ggr
riiffen
0

Är denna maten bra?

Jag tycker att det är ganska svårt att hitta bra mat till kaninerna, men för tillfället ger jag rabbit royal (nästan slut) och är sååå nöjd! Men den maten är rätt svår att få tag på i närheten där jag bor. Däremot finns det en hel del produkter från märket Zooman i närbutiken. Är det någon som har testat maten därifrån, är den isåfall bra eller dålig? Jag menar nu inte godisblandningen (vad den nu heter) utan pelletsen. Tack på förhand!

medarbetare på allergier.ifokus .

riiffen
0

ingen som har testat? :O

Ida-M
0

Jag har inte testat, men du lär få mer svar till kvällen då fler personer brukar hålla till här inne.

Rorosjons
0

Tycker att du ska köpa från t.ex granngården.
Prova någon av dessa kanske?
Carrier, Stampe eller Granngårdens gnagarpellets.

Jag har kört med allihopa och ser inga negativa saker med dem. Sedan så ör Stampe ett billitg foder, dock ett gödningsfoder.
Carrier är lite dyrare (iaf här) men man får mycket för lite pengar även där. Helt klart värt.
Har nu Granngårdens pellets och det är ungefär som ett mellanting av Carrier och Stampe. Kaninerna går upp av det, men inte lika mycket som för Stampe, det är hårt och tuggmotståndet är bra, såsom Carrier.
Stampe fodret har en tendens att vara smuligt och mjukt.

Så dessa tre rekomenderar jag =)

riiffen
0

#3 tack! :) har gett dem Stampe förut, är nöjd, grejen är bara det att vi inte kommer till granngården så ofta, och om pelletsen från Zooman var bra så skulle det ju vara väldigt praktiskt, bara att cykla till närbutiken och köpa, när det tagit slut ;)

Rorosjons
0

#4 Så lite så =).
Okej, ja det kan vara lite jobbigt om det är en bit.
Har själv en bit till närmaste Granngården, men det gäller att planera lite så går det =). Kanske åker det någon behörig förbi då och då? Använd dem då =)

Baralisah
0

Eller när du väl åker till granngården så kan du köpa en stor säck på 25kg, den lär ju räcka över 2månader. Eller så kanske det är mera praktiskt att köpa två säckar i taget. =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Nickel
0

Jag har hafr zoomans pellets som man köper i en liten påse. Kanske två kg/ påse? Jag visste inte spec mkt om kaniner då och dom hade fri tillgång på det. Lite tjocka kanske dom blev men inte så att man tänkte: "Sjit,silken tjock kanin" när man såg dom. Dom blev inte dåliga i magen eller ngt sånt, och då åt dom inte mkt hö heller… Men dom kaninerna är väldigt okänsliga också, när jag var bortrest hade min mamma köpt kaningodis och gav dom fri tillgång på det! Dom blev inte dåliga av det heller.. Men pelletsen gav jag ett tag och det blev inget fel på mina kaniner, men om det är jättebra vet jag inte.. ;)

riiffen
0

#6 smart;) ska nog göra det nästa gång jag kommer dit:)

#7 tack för svar :) min kanin är däremot ganska känslig… så det kanske är bättre att fortsätta med Stampe pellets då =)

minkaninester
0

Jag har haft zoomans och är inte alls nöjd. Hon blev spänd i magen och lite överviktig. Inget som jag skulle rekomendera för känsliga kaniner men har man ingen känslig kanin går det nog bra! :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

riiffen
0

#9 okej, tack. Kanske inget jag bör prova då, det är dumt att ta risker i onödan :)

minkaninester
0

#10: Det är ju inget fel och pröva, men vet du med dig att dina kaniner har känsliga magar så är det nog bäst att låta bli som du säger! :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[BonnieL]
0

Vad är innehållet? Lättare att veta om det är ett bra foder då Glad

riiffen
0

#12 jaa, men tyvär så har jag ju inte det hemma nu (blev lite tveksam till att köpa det efter att ha läst andras erfarenheter), jag tittade även runt lite på internet efter en näringsdeklaration, men hittade ingen deklaration med innehållet av den pelletsen… Rynkar på näsan

lottapelle
0

Jag fick en påse Zooman Fullkost och undrar om jag kan ge det i stället för pellets eller som tillskott?

Innehåller

• råprotein 12,5 g
  • vatten 12 g
  • råfibrer 9,5 g
  • råaska 4 g
  • råfett 3,5 g

dessutom tillsatser (per 100 g)

• vitamin A 510 IE
  • vitamin D3 50 IE
  • vitamin C 71,5 mg
  • vitamin E 1 mg

Ingredienser:

• vete,
  • kaninpellets,
  • korn,
  • lucernpellets,
  • havre,
  • majsflingor,
  • extruderat gnagarmix,
  • extruderat johannesbröd,
  • ärtflingor,
  • svarta solrosfrön,
  • små solrosfrön
  • torkade morötter

Någon som vet? Pelle är smal, verkar inte gå upp i vikt lätt. Han springer sina rundor lite då o då, speciellt straxt efter han ätit.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

riiffen
0

#14 Jag är inte expert på sånt här, men det låter som någon sorts gnagarblandning? Vänta tills någon kunnig svarar men jag skulle nog inte ge det. Du kanske kan satsa på, som #3 säger någon bra pellets från typ granngården istället, el liknande?

Valkyrie
0

det jag har hört är det solrosfrön,majschips,ärtplattor,johannesbröd och sånt så det är mycket fett och tyä är kaninblandning vilket inte är bra. carrier var billigast på granngården närmast mig så den köpte jag och är väldigt nöjd, blev mjukare i magen förut var hon lite spänd i magen av djurmnagazinets plockpellets.

sen vet jag också att i granngården gustavsberg/värmdö har de lottie och många säger den inte finns påså många ställen så den kansake är bra?

jag skulle inte ha köpt från djuraffären

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#14: Jag skulle hellre ge riktig pellets och öka mängden, eller lägga i lite solrosfrön.

Hur pass stor är påsen, dvs hur många g innehåller den?
Blir lättare att räkna ut % då och jämföra med de bra fodrena.
Men av innehållet att döma, skulle jag gissa på att det är för mycket fett och för lite fibrer i.

lottapelle
0

#17 Påsen är på 1 kg

Han får numera Oxbow, som tydligen ska vara bra pellets. Jag har lagt ner ngr enstaka solrosfrö i matskålen nu sista veckan just för att han är så smal, inte mager, men smal.

#15 o #16 Jag tänkte att han kanske kunde få Zooman som godis. Brukar annars ge honom johannesbröd som godis.

F ö äter han varierat av sig själv, sitter och äter hö lite då o då. Han gillar verkligen det höet jag köper. Han har mycket mjuk och glänsande päls, känns som silke :)

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Zvintos
0

#18: Ja, Oxbow är ett riktigt bra pellets.
Som godis kan Zooman funka, men inte som vanlig mat. =)

lottapelle
0

#19 Toppen, tack för ditt svar Glad

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se