Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3363 ggr
malin--a
0

Vilken pellets?

Nu ska jag snart köpa ny pellets till kaninerna då :)

Men har väldigt svårt att bestämma mej för vilken sort, har vart inne på krafft grov 90 lite, men vet fortfarande inte :p

Kaninerna är 6 månader & 9 veckor.

Zvintos
0

Vad du väljer är ju upp till dig.

Jag har slutat ge Krafft (125) då det enbart orsakade problem för mina, med uppblåsta magar och smala över ryggen (trots att de inte hade varken mask eller coccidier).
Nu har jag Carrier, som fungerar mycket bättre på mina.

Kristall
0

Mina kaniner älskar Rabbit Royale. Det är mer som en müsli än pellets, men iaf. Doftar supergott och innehåller en hel del olika växter och sånt som kaninerna gillar. Jag blandar även i torkad frukt och annat som kaninerna tycker om. Mycket mer uppskattat än vanlig pellets!

Det innehåller bara 2,5 % fett också, vilket är lägre än de flesta sorter.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

malin--a
0

har rabbfor tror jag de hette nu, funkar inte alls bra :/

och då har jag ju som vanligt vääldigt svårt att bestämma vilken pellets jag ska köpa :p

Zvintos
0

#2: Håller med om att Rabbit Royale är riktigt bra.
Synd bara att det kan vara svårt att få tag på på vissa ställen.

Alba123
0

Jag brukar ge mina kaniner spampe pellets, det tycker dom/jag är bra :) !

Alba123
0

stampe*

[Wera]
0

#6 Det går att redigera kommentarer inom en timme istället för att redigera stavfel/annat i andra nya kommentarer :)

Jag använder Rabbfor och ska precis köpa en ny påse, har slut. Ska göra det i helgen tror jag och funderar på om jag ska pröa Rabbit Royal eller fortsätta med Rabbfor :)

[BonnieL]
0

Har Kraft Groov 90 nu och är inte alls nöjd, pga samma orsak som Ninni.
Så det blir till att köpa Stampe igen.

tinaLY
0

Ger mina Carrier nu när Lottie har slutat tillverkas.

pigelina
0

Ger mina Edel och är jätte nöjd:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[sstorm]
0

#9 när slutade lottie tillverkas? :o (förlåt att jag snor tråden)

tinaLY
0

#11 Det vet jag inte. =/ Men på senaste tid har det varit svårt tt få tag på Lottie (iallfall här nere i Skåne) sen skrev någon på KIF att Lottie har slutat tillverkas.

[sstorm]
0

# jaha :o och mitt är snart slut, jag som tänkte köpa en ny påse i helgen :o då kanske jag måste köpa ngt annat foder :'< och jag gillade inget av dem de hade på granngården

Tarja
0

Jag ger inte mina några pellets alls just nu, men har Carrier hemma och det är det som jag kommer att fortsätta med sedan när jag fortsätter med pellets så jag tycker att det fungerar väldigt bra på mina kaniner.

damparu
0

Har Kraft groov 90. Men ska byta i helgen av samma orsak som #1.

kommer byta till bello+Rr

// Ludde

malin--a
0

va ju nästan säker på att ta krafft grov 90 >< aja får hitta något annat då!

Emma-lundqv
0

Mina kaniner äter KG90 under vinterhalvåret, och det funkar felfritt för mig.

Sashhi
0

Jag anväder RR+Bello, och har gjort ett tag. Funkar super!

Not your mom, not your milk.

totten
0

Cuni Complete bra innehåll!

[BonnieL]
0

#19 Fast riktigt dyrt ;)

Hermelina
0

Förut verkade det som om väldigt många köpte krafft av olika slag, men nu verkar det som om majoriteten har problem med det? Men kanske bara något jag hittat på, i mitt lilla huvud.. xD

malin--a
0

Är Rabbit Royal bra ifall man bara ska använda den?

Zvintos
0

#22: Rabbit Royale är ett väldigt bra foder. =)
Hade gärna fortsatt använda det, om det vore lättare att få tag på sen när jag flyttar.

totten
0

Är inte Rabbit Royal dyrt? Tyckte det när jag tittade sist…

Zvintos
0

#24: Det beror på vad man jämför med.
Rabbit Royale kostar 298kr för 20kg här iaf.
Gav enbart någon matsked när jag blandade, så det räcker länge om man har några enstaka.

malin--a
0

Vet någon om de finns i närheten av göteborg?:)

Zvintos
0

#26: Återförsäljare står här: http://www.brogaardenisweden.com/

Dock kanske inte alla återförsäljare har rabbit, men det är ju bara att ringa och höra.

alwiz
0

Jag ger carrier och min kanin (och min förra) går (och gick) jättebra på det fodret.

imsuchadiva
0

Vi ger Carrier tror jag. Grönsäck som heter typ marsvins och kanin pellets. KÖper den på granngården iaf. Funkar jätte bra på våra kaniner.

malin--a
0

rabbit royal verkar inte finnas så nära mej :/

kanske testar carrier då, och den finns på granngården? :P

MajaL
0

Ger mina Kg 125 och 90, men har funderingar på att övergå till Stampe.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Agneslundin]
0

åå, jag som var nästan 100 på att köpa det :/
jaja ,, ska testa bello+rabbit royal

Ida-M
0

Jag har haft Carrier tror jag (?) En grön säck med namnet "Kanin och Marsvin" eller något sådant. Är lite inne på att byta till Stampe eller möjligtvis att blanda Stampe & Carrier. =)

[BonnieL]
0

Har bytt till Stampe igen, tycker jättemycket om det fodret!

malin--a
0

vart finns stampe att köpa?(a)

Zvintos
0

#35: Granngården. =)

Tarkie
0

Ojoj. Jag ska ha massa olika tills jag bestämmer mig ;)

Ska testa ng djuraffärspellets utan ngt namn. Långa mörkgröna bitar. För att se om dom får OK hull igen. Sen om dom får det. Byter jag foder helt till Spillers meadow Herb + stampe/Carrier/svenska foder. Inte bestämt mig ;)

malin--a
0

#36 tack :) ! den finns iallafall här i närheten :p

malin--a
0

#37 haha de va några stycken :p mamma går typ bara med på att köpa en sort.

Lole
0

Är stampe ett bra foder?

Har hört att det inte är bra, bara billigt och dåligt..(??)

Stämmet det eller är det ett bra foder?

[BonnieL]
0

#40 Stämmer inte :)

[sstorm]
0

Någon som vet var man kan köpa mästers? :o

castilla
0

Jag använder Mästers till mina.

// Gitt

Gitt

[sstorm]
0

#43 vart köper du?

castilla
0

#44 har skickat pm till dig  //Gitt

Gitt

[Agneslundin]
0

har bello och rabbit royal bra innehåll ?

Zessan
0

Asså jag har Stampe, tycker ganska mycket om det, men ska byta till RR & edel när påsen tar slut, men vet inte exakt var man kan få tag på det (butik), någon som vet?:)

damparu
0

#47 Jag köper mitt RR på Foderboden i haninge. (:

// Ludde

Zessan
0

#48 känner igen namnet foderboden…:) Hm.. Haninge, det ligger nånstans i stockholm va? (A) Jag vet att jag är lite dålig på att hitta, eller jag kanske borde veta var det ligger…TystX)

damparu
0

#49 Just precis! Det ligger i stockholm (: 
Det är en rätt liten affär! (:

// Ludde

Zessan
0

#50 hörde att en skull vara bra!:DHar de nån hemsida elr liknande?:)

lottapelle
0

Någon här som känner till Oxbow?

Är det ett bra foder?

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Tarkie
0

#52 ett av dom bästa på marknaden ;)

damparu
0

// Ludde

Zessan
0

#54 tack!:)

Har de Edel också eller hittar man det nån annanstans?:)

lottapelle
0

#53 Tack! det låter mycket bra. Eftersom han haft problem med magen så måste det vara ett bra foder.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Sisselie
0

Jag har gett min kanin samma foder som han fick i zooaffären där jag köpte honom: Pretty Pets (/Premium Rabbit Food), och nåt annat slags pellet utan namn, som man köper i lösvikt. De börjar ta slut nu, så dags att köpa nytt.

Nån som känner till Pretty Pets, om det är bra eller inte? Och om det i såna fall behöver kompletteras med annan pellets? Det är mycket torkade grönsaker i blandningen, och han älskar det. Den andra pelletsen som jag blandat med äter han upp sist, när "godiset" är slut… (Han verkar i alla fall må bra på det…)

CuteJessika
0

Supreme Science Selective Rabbit ger jag och är mycket nöjd! Perfekt näringsinnehåll!

damparu
0

#55 tror inte de har edel där.

// Ludde

Zessan
0

#59 okej, får väl försöka hitta det nån annan stans;) Vet du om de har bra hö (om du handlar hö där)?:)

damparu
0

#60 Har aldrig köpt hö där. Men ska göra det i veckan. (: Vet många som köper hö där ifrån och de tycker att det är ett bra hö Skrattande

// Ludde

Zessan
0

#61 vad bra, behöver ett bra hö! Och om man ändå är där så är det skönt å inte behöva åka till olika ställen;)

jacksonaction
0

Seline science; Selective, äter min..!?

Qepta
0

Använder Stampe och tycker att det är bra.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

lottapelle
0

Pelle får nu Oxbow, det är timotej i, han äter av det men verkar inte överdrivet intresserad. Så han kommer nog inte äta sig tjock på dem i alla fall :) Men det tar kanske några dagar innan han vänjer sig vid det nya fodret?

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

malin--a
0

har köpt en säck med stampe nu :p tack för svaren :)

Sisselie
0

Dags att köpa mer pellets, men jag vet inte vad jag ska köpa…

Min kanin är drygt 3 månader, och ska väl då fortfarande ha fri tillgång till pellets? Men han äter nästan inget hö… (Han får grönsaker varje dag också.)

Hittills har han fått Pretty Pets Rabbit, blandat med nån pellets för växande kaniner, som jag köpte i lösvikt, vet alltså inget om innehållet i det. Det var vad han fick i zooaffären, och som de sa att jag skulle fortsätta med under en övergångsperiod.

Jag har inte sett nån kommentar om Pretty Pets här, men jag läste på marsvinsforumet att det var mycket fett, och sött, dvs godis, så jag misstänker att det är samma med kaninblandningen. Men han älskar det…

Sist köpte jag en liten påse Royal Rabbit, i lösvikt, för de stora påsarna som fanns var för stora. Svindyrt, och jag tyckter inte det var så mycket pellets i den blandningen, bara några stora bitar, som han oftast lämnar kvar… (Han fick de andra sorterna också.)

Så om jag ska köpa det igen, känns det som att jag borde blanda det med nåt annat…

Jag såg att det fanns Oxbow, som jag läste nånstans här att det skulle vara bra. Det gick inte att se genom påsen om det bara var pellets, eller annat iblandat.

Det här verkar vara de sorters kaninfoder som finns lättillgängligt där jag bor. Nån som kan rekommendera nåt? Eller ska jag bara fortsätta med det han fått nu, dvs "godiset" Pretty Pets (som de "pushar" för, med rabattkupong så köper jag det får jag nästa påse för halva priset, och när man har 10 stämplar får man en påse gratis, osv…), "pellets för växande kaniner" och kanske även Royal Rabbit också? Han mår ju bra, är inte tjock eller så… (Det fanns även, i lösvikt, pellets blandat med torkade grönsaker, men det stod ingenting om näringsinnehåll osv.)

*beslutsångest*

lottapelle
0

#67 Jag köpte Oxbow nu, bytte från ett annat foder.

Det är endast pellets i påsen, inget iblandat.

I början åt han inte så mycket av dem men verkar nu ha vant sig och äter med god aptit. Enligt svaret från #53 Tarkie ska det vara ett av det bästa på marknaden.

Lycka till med ditt beslut!

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

niklin
0

Tycks vara många som ger sina kaniner pellets som är framtaget för andra djur Krafft Grov osv eller rena produktionsfoder (Rabbfor).

Kaniner är gjorda för att äta ganska svårsmält och engergifattigt foder. När man ger foder avsett för kor, hästar, grisar, får osv så går det mesta till spillo, dvs kaninernas matsmältningsorgan klarar inte av att smälta och ta tillvara på innehållet. Oftast klarar kaninerna sig bra ändå på det de hinner smälta, men risken är ju att man får problem med magarna på dem.

Att ge produktionsfoder avsett för att snabbt dra fram slaktdjur (Rabbfor) är ju inte något som är gynnsamt för kaninen om den får äta detta som "vanligt" foder, det belastar kroppen mycket i onödan och kan ge massa andra konstiga biverkningar om man tänkt ha kaninen som sällskap eller Avel och inte äta upp den.

Bäst är ju att ge kaniner sitt hö som bas och komplettera med ett pellets som är framtaget för kaniner. Man ska inte lura sig och bara jämföra innehåll i form av protein, fett, fiber osv…

När man sen väljer ett kaninpellets så finns det ju olika även där och det viktigaste man bör titta efter är att fiberhalten (Trådhalt) är ungefär lika eller större än proteinhalten. Eftersom kaniner måste ha massor av fiber för att klara av att bryta ner proteinet.

Vill man sen utfodra sina kaniner optimalt så är det bättre att ge små pelletsmängder vid flera tillfällen än att ge dem en stor portion om dagen. Kaniners magar funkar bäst om de får småäta mer eller mindre hela dygnet, precis som i det vilda.

Ida-M
0

#66 Stampe är bra (Y) :)

SsaraD
0

Använder stampe

Valkyrie
0

förut fick min kanin vanlig plockpellets från djuraffären eftersom alla sa att den var dålig bytte jag till carrier. på djurmagazinet skriver de inte vad det är för pellets men jag såg på simbi att det stod "star edel" vilket jag hört bra om. så pelletsen från simbi kanske inte var så dålig trots allt eller?

min kanin gillar iaf carrier eftersom de är lite mindre och lätta att tugga :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

#72 star edel är en bra pellets :) Men de är dåligt med självplock eftersom de lätt kommer ohyra i den (;

Ida-M
0

Har inte du fått svar på frågan, ska inte tråden låsas då Malin? ^^

malin--a
0

jo, den kan låsas ;)