Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2172 ggr
Stephi
0

Hjälp...

Hej jag undrar hur ni ger era kaniner kärlek och Motion under vintertid? Jag har märkt att min kanin har blivit mycket skygg nu under vintertiden :( Plus att jag kommer att lämna henne tre och en halv vecka! Jag vill att min kaninpassare ska veta allt… Jag är mycket orolig.

Tack! //Stephi

Zvintos
0

När det är bra väder brukar jag sitta ute med kaninerna i sina hagar en liten stund när jag kan.
Allra helst om det är snö ute.
Trots att mina inte får lika mycket uppmärksamhet som under sommaren, är det ingen som påverkas utav det utan är lika kelgoa och tama som alltid.

[BonnieL]
0

Jag gör som Ninni, dock blir det ju kortare tid på vintern då det mörknar så snabbt.

Brownie
0

Jag gör samma som Bonnie och Ninni.

Men jag brukar ta in han i huset så att han får springa runt då får han både kel och Motion :)

kaka1234567
0

Jag har en stor Hage till kaninerna somm de går ut i och motionerar och skutar springer och får sitt foder i hö,pellets och så har de en transport pur med massa halm i så de kan gå in och söka skydd.Går ut vid 07.00-21.00.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

alwiz
0

För mig är det ungefär samma rutiner som under sommaren.

Dock så får ju kaninerna vara själva ganska länge när jag är på skolan men sen så hinner jag vara med dom ganska mkt.

Denna kommentar har tagits bort.
Stephi
0

Heeej, Tack för alla tips?! Men hur ska jag göra nu när det är snöstorm? Jag är bortrest nu och min kaninpassare (som ej är kaninvan) undrar om hon kan ta in henne till källaren där det är kallare än inne men varmare än ute… Jag har sagt nej för tillfället men jag är dock inte jätte expert på kaniner än så jag skulle upskatta svar! :)

Tack! //Stephi

Rafflan
0

#7 jag skulle ta in henne om det e en riktig snö storm och om kaninen verkar frys (hon kan ju känna på kaninen om den är varm eller kall) dock kan det ju bli problem för henne att flytta kaninen om hon inte är van :/

Stephi
0

Hur menar du flytta kaninen? tack

Rafflan
0

#9 är hon inte van att hantera kaninern kan det ju kanske vara svårt för henne att få tag i kaninen och sätte den i transport buren, är det dessutom storm är kaninen kanske rädd och därför försöker rymma om hon föröker fånga den.

hjartelyckanskaniner
0

Jag låter Sven och Glader springa fritt i trädgården medans jag matar de andra kaninerna. De turas om att springa. Alfred fick komma ut i sele idag och skutta i snö för första gången. Jag trordde han skulle tycka att det var jätte läskigt och äckligt men han tyckte det var super roligt och hoppade 50 cm långt i varje hopp. Man såg hur lycklig han var! Tror inte han har varit så lycklig någonsin. Roligt att se=)

Nu under vintern för kaninerna mer godis, vilket man ser på de^^. De är jätte glada och tycker att livet är underbart.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

emms
0

Jag har byggt 2 säkra hagar som dem får vara ute i ibland. inte lika ofta som på sommaren dock :( Den ena kan jag ta ut dem i innan skolan och plocka in dem när jag kommer hem. Däri har jag lite mattor för att slippa vatten/snö och sånt, en trensportbur med tort material och hö. Ett hus att vara i och på, och mat/vattenskål. Sedan har den tak på ena halvan och en bit runt som skyddar för vind :)

Emma

Stephi
0

Tack för all hjälp!

thexclub
0

Jag har de senaste åren fått väldigt lätt för att frysa, vilket innebär att det är ett rent helvete för mig att vara ute längre stunder på vintern. Under de femton minuter som det tar för mig att utfodra kaninerna (när jag skyndar mig) så blir mina fingrar och tår helt förfrusna och jag kan knappt röra dem.

Leder ju till att mina kaniner får mindre tid än vad jag skulle vilja e dem, tyvärr. Dock har jag rymningssäkra hagar så de brukar få komma ut och springa sålänge det är ljust och jag är hemma, det vill säga åtminstone ett par timmar/dag. Sen får man försöka ta vara på de dagarna som det är fint ute och umgås med dem då.

the vanity, it becomes insanity

kaningodis
0

#14 Kan du inte gå in och "tina upp" emellanåt?

Eftersom jag ej kan ha vantar på mig när jag ska öppna burar, ta ut skålar, mm så blir mina händer iskalla och det gör fruktansvärt i i dem. Så jag får gå in lite då och då för att värma mina händer.

Ex så ger jag först alla hö, går in och värmer mig, ger alla pellets, går in och värmer mig etc.

------------------------------------------

Tyvärr så blir det ej så mycket kel och gos nu när det är så kallt. Nu när det är snö ute så lyses ju omgivningen upp så då kan jag låta de skutta i sina hagar en stund när jag hinner.

Tycker också att mina kaniner har blivit lite skyggare, men det är u stor skillnad mot i somras då jag höll på med de flera timmar/dag och nu så träffar jag dem bara när jag ger de mat.

Kastanjegårdens Kaniner

thexclub
0

#15:  Jo, det brukar få bli så. Är ute hos dem korta perioder (10-20 min) och kelar/tar ut någon i sele/släpper ut i hagar/utfodrar. Blir ju tyvärr inte på samma sätt som på sommaren när man kan vara ute flera timmar i sträck.

Låter som att du har det lite värre än mig dock, brukar kunna hinna fixa all utfodring innan mina händer är helt förfrusna

the vanity, it becomes insanity

kaningodis
0

#16 Jo, tyvärr så blir det att man spenderar mindre tid med kaninerna på vintern..längtar tills den varma våren!

Mina händer ha blivit väldigt känsliga då de har varit fuktiga (grejat med vatten) när det har varit kallt utomhus. Så nu sitter jag här med torra, spruckna händer "/

Fast om jag har de ute i en rasthage så kan jag ha tjocka vantar på mig, vilket bidrar till att jag kan vara ute länge utan att frysa. Fötterna och hänerna är ju värst, men har man mycket kläder på sig så funkar det ! :)

Kastanjegårdens Kaniner

Kristall
0

Har en ganska säker Hage på fem kvadratmeter (fd hönsgård) där jag släpper ut ena honan på morgonen och tar in henne mitt på dagen och släpper ut den andra, så att båda får Motion. Utöver det får de komma ut och skutta i snön också, antingen i en annan Hage eller i sele och koppel.

Hinner hantera dem en del, men ingen av dem är speciellt kelsjuk så det brukar räcka med någon minuts klappande för dem. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Stephi
0

Tack för allt! fortsätt skriva, jag läser varje dag.. :D

hugoochip
0

Jag brukar gå ut med alla kaninerna i sele ca varje dag,annars får dom gå ut i Hage.Jag har åxå en f.d hönsgård på ca 10 kvm2. Men som sagt så får dom ju mer uppmärksamhet på sommaren:( Man gör det man måste sedan går man in liksom.

Men mina små pluttar är lika tama och kelna för det:)<3

Valkyrie
0

för mig blir det mer ute med henne på vintern. på sommaren brukar hon bo ute i stora hagen hela sommaren dygnet runt och sen när det börjar bli kallt får hon börja vänja sig att bo i utebur och nu är jag ute med henne flera promenader per dag :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!