Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3279 ggr
hareskare
0

Tips på kaninras?

Finns det någon kaninras som i regel blir äldre än andra?

Tycker belgisk jätte är fin, men skulle vilja ha hängande öron, finns det någon stor kaninras med hängande öron?

Någon ras som är mer avsedd som utekanin eller någon som definitivt inte passar som utekanin? Givetvis med en stor bra, vinterbur/hus.

Visa gärna bilder på era kaniner och vad de har för temprament.

Emelie
0

En stor kaninras med hängande öron är Fransk Vädur som är väldigt poppis. Jag har själv tänkt skaffa en när jag flyttar till egen lägenhet då jag vill att det ska kunna vara lösgående pga storleken.

Av det jag har hört så är det en väldans trevlig ras :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Linnet
0

Tror inte det är nån skillnad på olika raser hur gamla dom blir. Inte heller nån som passar bättre/sämre som utekanin, alla raser kan vara ute.

Emelie
0

Alla raser föredrar också att vara ute :)

Elina.
0

Jätteraser lever vanligen inte lika länge som mindre raser.

[BonnieL]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill ha en stor kanin med hängande öron skulle jag verkligen rekommendera fransk vädur. De är jättehärliga klumpar med hur mycket personlighet som helst. ^^

Linnet
0

#5 Det kanske är otur, men dom hermeliner jag har haft har har inte alls blivit så gamla, ca 3-4 år. Min äldsta dvärgvädur blev nästan 10 år.

Rozza
0

En ras du inte bör skaffa är engelskvädur de är endast inne kaniner pga. det långa öronen de har också en kort livs längd därför är den kaninrasen nästan utdöd i sverige. Jag har en kompis som var en av två i sverige om och ha en och nu har hon hämtat hem 5st till från tyskland.

Jag rekommenderar fransk vädur dem brukar vara snälla och är som en liten hund. I regel snällare än en dvärgvädur.

Lionella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar verkligen fransk vädur! Har själv haft frassar under många års tid, och jag är helt fast vid den här rasen. De är fulla av personlighet och charm, mycket vänliga och tillgivna!

Självklart finns det mindre bra individer inom alla kaninraser. Har träffat på två stycken "mindre bra" frassar genom åren, dessa var inte elaka på så vis, utan var inte kelna, gillade inte kontakt med människor.

Har just nu två stycken franska vädurar hemma, en hona på 3½ år och en hane på 3 månader :) Min hane är på bilden <3

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Sashhi
0

Det säga ju att de mindre raserna tydligen ska bli äldre än de större, men det är inte vetenskapligt bevisat, så man får väl mest tro vad man vill.

Not your mom, not your milk.

hjartelyckanskaniner
0

Hur mycket tycker du är mycket? Många tycker ju att en kanin på 2-4 kg är mycket medans vissa tycker att 5-7kg är mycket.

Kommer ihåg när jag skulle hämta Suffi. Glömde säga till mamma att hon kommer vara större än mina små dvv. Gissa hur chockad hon blev när vi tog hem Suffi och hon var nästan dubbelt så stor som mina 8 veckors bebisar, när hon var 8 veckor?

Jag tycker att Suffi är ganska mycket att ta i när man väl håller henne. Armarna nästan domnar bort direkt och hon väger ändå ''bara'' 2,5kg.

Jag har hört några som säger att BJ inte är en kanin pga deras storlek. Ser man mina bredvid en BJ så är mina ju minimaliska jämfört med de, och där behöver jag bara klappa kaninen för att känna att armarna börjar bli tyngre=P Höll en BJ som vägde närmare 10kg och det var mycket! Man kan ju inte sitta och kela med en sådan i knät utan måste sitta vid sidan och klappa på den.

Om jag skulle välja en stor ras så skulle det vara Franskvädur. Men jag gillar mina små vädurskorsningar. Jag vill ha lite spring i benen och kunna hoppa med mina. Finns ju de som kan hoppa med stora raser, men är ju ingenting att rekomendera så jag vill ha mina vädurskorsningar=)

Kolla upp hos en uppfödare i närheten och fråga om du kan låna en kanin på prov eller bli fodervärd till den och se om rasen passar dig. Det är en bra idé så det inte blir fel köp och kaninen får flytta igen efter ett tag.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hareskare
0

Tack för många tips? och råd, låter som det "ska vara" fransk vädur då. :) Tar till mig alla svar.

Skulle vara roligt att vara med på lite utställningar och sådant, hoppning är jag inte så intresserad av längre, inte tävling i alla fall.

#8 Kan de jämföras med fransk vädur eller är det två helt olika raser? Tyckte frassarna hade långa öron på de bilder jag har sett, men har inte läst om eng vädur ännu.

#11 Ja, vid 5-7 kg börjar det bli mycket, men även en BJ skulle inte vara något problem, gott plats finns. Kan i alla fall garantera att det inte blir någon flytt härifrån för kommande kanin.

hjartelyckanskaniner
0

Engelskvädur har ju öron som hänger långt under huvudet. Jag vet inte hur långa öron de har, men de måste ha längst öron av alla kaniner.

Sök på Google så ser du hur de ser ut.

#11 Jag tror en BJ väger runt 9kg. En BJ får ju väga hur mycket som helst medans de andra raserna har en maxgräns.

Salladshataren här på KIF har en ursöt frasse. Lilla Kasper. Han bryr sig inte om något och lever livet.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hareskare
0

#13 Okej, ja, jag hittade bilder, det var långa öron det, en eng vädur blir det inte, kanske en frasse framöver. :)

annaforsgren
0

En mix mellan dvärgvädur och fransk vädur ger en medelstor kanin som får en underbar personlighet:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

emms
0

#15 Det blir ju en lilla tysk vädur ;)

Emma

LinneaJohaanson
0

Åh lilla tysk vädur. Helt underbara

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

hareskare
0

Ni med små hermeliner, bor dom inne eller ute?

emms
0

#18 Spelar ingen roll ;) Alla kaniner kan bo inne och ute :)

Emma