Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1438 ggr
Finaas
0

Kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej :D Jag tror kanske min kanin ( Milly) är gravid. Hon har försökt para sig nga ggr. Det var inte meniengen att göra det och så ! :O men jag är inte helt säker. Kan ni ge några tips? vad de gör när dem är gravida.

[sstorm]
0

Om honan är dräktig kommer hon att börja bygga ett bo i buren, man kan även känna på magen om den är hårdare än normalt :P

Finaas
0

#1 tack ska kolla efter imon !!!

Finaas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har hon börjat bygga bon blivit vressigare ( hon sparckade ut halm ur burn på mig)och burar ihop sig LÄNGST in i buren, så fort jag tar upp henne så börjar hon gräva på mig och bita mig

Rebiz
0

Ställ in en bolåda

[BonnieL]
0

Har du alltså sett att hon parat sig med en hane?

Linnet
0

Men om hon skulle ha blivit parad den 4/11 då du skrev tråden, så skulle hon ju redan ha fått ungar, eller har du låtit henne para sig fler gånger???

Finaas
0

#5 dem två först var gammla men en gång så var hon i en Hage och min kompis kom med sin kanin ( han är vild) som spratlade sig ut ur hennes famn och störtade på min kanin.

Milly är bara 5 månader och hon är en vädur jag vet inte vilken men misstänker dvärgvädur

[Macho]
0

Du får absolut inte känna på hennes mage om hon är dräktig, finns ganska stor risk att ungarna dör och hon får likförgiftning och så. Sen kan hon vara skendräktig? och då bygger hon bo och så utan att få bebisar. Det behöver ju inte ta bara för att dem råkar para sig! Hon kanske får för sig det.

Zvintos
0

#8: Det har jag aldrig hört förut.
Ej heller varit med om eller hört någon annan uppfödare som varit med om.
Klämma på magen bör man ju inte göra, men det är för att det kan orsaka obehag och leder till onödig stress om honan tycker det är jobbigt.
Att känna lite lätt på magen är ingen fara.

[Macho]
0

Tussen och Putte parade sig flera gånger utan att något hände. Sen hade jag en annan kanin en gång, Ville, (Jag älskar dig! Du är den snällaste och finaste hankaninen i hela kaninhimlen! tycker jag och min familj) han parade sig med min kompis kanin utan att dem fick ungar.

Zvintos
0

#10: Jag syftade mer på att klämma på magen = stor risk för döda ungar och likförgiftning.
Det var det jag menade att jag aldrig hört förut, inte heller varit med om eller hört någon uppfödare som varit med om.

[sstorm]
0

Har aldrig hört talas om att man inte kan känna på magen om de är ungar i den? Då skulle alla mina uppfödar vänner aldrig få levande kaninungar :P

[Macho]
0

Jasså det. Närmare uppfattning: Klämma på magen= skada ofödda ungar= kan leda till döda ungar= svåra att föda= likförgiftning. läst det i en kaninfaktabok av Carrol J H

Zvintos
0

#13: Vad heter boken?

Ska man lyckas skada ungarna så de dör i magen, får man nog trycka väldigt hårt.
Och så hårt tvivlar jag starkt på att någon uppfödare klämmer. =)

[Macho]
0

"The rabbit and you" eller "rabbits as pets" någonting sådant iaf. lånade den av en kompis som köpt den av någon i USA.

Linnet
0

#13 Varför skulle man inte kunna känna på magen, det gör jag alltid när mina honor är dräktiga. Måste ha varit en konstig kaninfaktabok du läst.

Om hon bara är 5 månader så är hon ju för ung för att paras.

Finaas
0

okej