någon som vet...
Jo jag har funderat länge på en väldigt konstig sak. Och jag har fortfarande inte kommit fram till något svar. Min kanin som heter Geisha, det är så att hon är jätte snäll, mysig och så. Jo det här är det jag funderat så länge på, hon hoppar hemma, och hos andra kompisar. Men inte på tävlingarna. FÖrsta tävlingen kom hon igenom banan, vilket förvånar mig nu, när hon inte änns tar ett steg på banan längre. Jag kommer aldrig fram till varför hon bara slutat hoppa. Hon är jätte duktig hemma, och hos kompisar men på tävlingen är det som om hon aldrig varken sett eller hoppat över ett hinder. Jag började misstänka syn problem ett tag. Jag menar för hon känner ändå igen hindrena hemma och därför kanske hon hoppar hemma, och hos kompisarna har hon hoppat förut :/, men på tävlingen känner hon ju inte igen hindrena, men jag tycker ändå det verkar väldigt konstigt. Har aldrig vart med om något liknande? hon verkar inte tycka det är tråkigt att hoppa. Min andra kanin Amor Es Alwin som jag tävlat nu med cirka 7-8 ggr, han är redan uppe i medelsvår. Så det kan juh inte ha något med att göra att jag själv är stressad när jag hoppar med Geisha för jag tar det lugnt. Jag är precis som jag är när jag hoppar med Alwin. Är det någon som vet eller tror, vad det kan vara? Jag har tävlat med henne 3 ggr första kom hon igenom banan med 8 fel sammanlagt. Och dom andra har hon inte kommit igenom….
Det kan vara så att hon helt enkelt blir mer stressad/orolig på tävlingsplatser med många kaniner och många människor.
Det enklaste sättet att få henne att hoppa på tävlingarna är nog helt enkelt att fortsätta tävla. Då vänjer hon sig och så kanske hoppandet kommer eftersom.
Piloten ville inte hoppa på 4 starter. Han kom inte igenom banan eller förstog att han skulle hoppa.
Hemma hoppade han jättefint men på tävlingarna ville det sig inte.
På 5:e starten så fattade han vinken, då gick han på 3+4 utan att jag gjort något speciellt. Starten därefter så hoppade han också på 3+4 så jag tror att han helt enkelt blev lungnare och började fatta att man skule hoppa även på tävlingar.
Någon annan har säkert ett bättre tips?, men detta funkade för mig i alla fall ;)

jo jag tänkte också det där med stressad, men vi har vart några stycken och hoppat tsm hos en kompis och då hoppar hon perfekt!, Jag slutar inte tävla för det, kmr fortsätta och se om det ger resultat :)!
Hon kanske blir osäker när det är så mycket folk, kaniner och annorlunda saker? :)

jo kanske det.

precis samma som för min lilla tjej, hoppar jätte bra hemma och när man tränar hos kompisar men inte på tävlingar!
Tror som #1 att kaninen blir osäker (:
Bara att fortsätta tävla! (:
// Ludde

Okej:), jag ska fortsätta tills jag når resultat :))!

första gången jag tävlade kom hon igenom banan, jag hade juh inga förväntningar men jag trodde hon skulle komma igenom vilket hon faktiskt då gjorde, men sen vet jag inte vart jag fick för mig att hon inte skulla komma igenom banan, jag började juh tro det. Och varenda tävling tänkte jag shit hon kmr inte komma igenom. Kanske känner hon av dom tankarna?, jag menar första gången kom hon igenom. OCh hemma hos min kompis så tänkerjag att hon är jjätte duktig och alltid kmr igenom banan, hon hoppar som ett proffs där! Så äre mina tankar som förhindrar henne från att våga visa att hon faktiskt kan?
Varför tävla om kaninen inte tycker om det? Vill ni hoppa kan ni väl bara göra det på hemmaplan där kaninen bevisligen uppskattar det?
En tanke bara.

Jo men det är så att kaninen har hoppat förut på tävlingar;)
men jag har besämt att ha henne som kelkanin om hon nu inte tänker hoppa på tävlingar.
Jag hade samma sak med Suffi innan (Nu har hon skärpt sig och tagit pinne på nästan varje start). Några dagar- en vecka innan hon började brunsta så sa det bara stopp. Det var som om hon inte förstod vad hinder var för något och vad man skulle göra med de.
Tosca hoppar alltid felfritt hemma, men på tävlingar är det stressigt, en hel dag i en transport bur så då hoppar hon inte så bra. Förra gången gjorde hon mig förvånad! 4+3 fel! Hon har aldrig gått till omhopp! Gissa hur stolt matte var på en skala mellan 1 och 10?
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Okej, jag ska försöka lista ut andeldningen, varför hon hoppade första gången och sen bara slutat?
#10 Min slutade bara hoppa innan hon brunstade och sedan medans hon brunstade. Jag förstor absolut ingenting förrän 3-4 ggr senare när hon brunstade. Nur har hon dock slutat göra det utan gör bara platt fall när hon brunstar men hoppar ändå och gör platt fall mellan hinderna.
Du kan inte samla ihop en massa kompisar som om det är en riktigt tävling och några klappar/hejjar på kaninen och alla andra pratar som det brukar vara på en tävling. Så ser du vad hon gör och sen går några bort och alla andra är helt tysta också ser du vad hon gör då. Hon kanske bara känner sig stressad även om du är lugn? Det är ju oerhört stressigt på en tävling och alla pratar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

joo, men har sammlat i hop kompisar förut och vart ett helt gäng och hoppade. Och då hoppade hon jätte bra, Hoppas jag hittar en lösning. Det är så underligt bara.