Behandla OSB-skivor
Nu har mitt burbygge satts igång, ska göra burar till jättekaniner. Väldigt skojsigt.
Då till saken: OSB-skivorna verkar något porösa men har målat bottendelen med kallasfalt och sen målar jag över några lager med vanlig fasadfärg jag kom över billigt. Tänkt sen om jag ska skippa att lägga kallasfalt en bit upp på väggsidorna och istället bara måla med fasadfärg ett par vändor.
har aldrig tidigare byggt burar i OSB så är lite osäker på om de är väldigt rötkänsliga?
Ska ev göra någon annan bottenbehandling till sommaren då buren står på plats och jag har alla delar ihopskruvade.
Vad sägs? Räcker det att bara ha vanlig fasadfärg nu fram till nästa sommar?
OSB är tåligt tycker jag! :D Det klarar sig till sommaren ;)
Emma
Så många lager ska inte behövas, 1-2 lager borde räcka.
Min bur är i princip helt byggd i OSB och är enbart målad med ett lager linoljefärg.
Det har stått emot den regniga hösten utan problem (förutom dörrarna, som är målade i en annan färg och är trälister).
Jag tillhör ju skaran som hävdar att OSB t o m är bättre än plywood, ty plywood bågnar. Det gör aldrig OSB. Och svar ja, OSB står emot röta otroligt bra bara du målar, laserar eller fernissar den.
OSB är bäst punkt slut.

Har hittills målat golvytorna med ett lager kallasfalt, sedan 2 lager med fasadfärg, vattenbaserad. Resten av innerväggarna och skiljeväggarna målar jag enbart med fasadfärgen tror jag. Likaså ytterväggarna. 2 lager med färg där med. Borde väl räcka?
Det jag tänker mest på är väl de invändiga hörnen där kaninerna kissar, att det inte börjar ruttna där. Men jag är väl som vanligt överdrivet "plottrig" alltså orolig och petig i onödan.
Känner väl som så att jag helst vill slippa underhåll så mycket det bara går.
Nä ner i källaren och måla ett varv igen:)
Tack för svaren!