Några funderingar
Hejsan :) Jag har lite frågor om mat till kaniner som det skulle vara bra om någon visste svaret på :P
1. Är det bra att ge havregryn till sina kaniner? Jag brukar ge mina lite havregryn ibland och om det är kallt får dem gröt. Men när jag pratade med en man i en djuraffär, så hävdade han bestämt att kaniner inte får äta havregryn, eftersom det sväller i magen. Stämmer det?
2. Kan kaniner äta paprika, eller är det farligt/onyttigt?
3. De flesta jag har hört som ger Rabbit Royal till sina kaniner blandar ut det med pellets. Är det för prisets skull, eller för att fodret inte är tillräkligt nyttigt? Jag ger min kanin ren Rabbit Royal, eftersom vi bara har två kaniner så blir det inte så dyrt.
Tack på förhand, glad om någon kan svara :)
medarbetare på allergier.ifokus .
Kan bara svara på fråga ett, man kan ge havregryn:)
Tror det är någon/några här på kif som ger havregrynsgrött ibland oxå:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

rabbit royal, inte för jag själv använder det men är det blandfoder? för jag tänkte det kanske inte finns tillräckligt med fibrer och sånt kaninen behöver ha sig, och därför blandar dom det med pellets?
det är vad jag tror :), men rätta mig om jag har fel
#1 tack :) blir bara lite tveksam när folk säger så 
#2 rabbit royale innehåller en massa örter och torkade grejer (typ gräs, majs, frukt) och vete, havre, korn och en massa annat :P Är det ett blandfoder då eller? haha :P

#3 ja det skulle jag kalla blandfoder:) kan vara att det inehåller för lite fibrer eller förlite av något annat ;), och därför blandar man pellets :)
1 Man kan ge havragryn, men bara i små mängder, en tesked eller så :) Det sväller som sagt lite. Man kan också ge havregrynsgröt utan salt. Där har det ju redan svällt :)
2. Paprika kan man ge :) Inget farligt ;) Min hane tycker dock inte om det xD
3. Tror att man bara kan ha det. Det är typ det nyttigaste tror jag?
Emma
1. Havregryn sväller i kaninens mage, hel havre är bättre. Havregrynsgröt utan salt kan man ge.
2. Paprika kan de äta, dock brukar de vara mycket besprutade. Ingen grönsak är onyttig precis ;)
3. Rabbit Royal går bra att ge för sig själv, anledningen till att många blandar med pellets är för att det är ganska magert.
#5 tack så mycket :D
#6 tack :D men vad menas med "magert", för lite fibrer, eller vad? :P
#7: Det är på gränsen till för lite fibrer (14,6%).
Men samtidigt har det mer fibrer än Edel, Lottie, Stampe, Carrier mfl.
Med magert tror jag hon menar att det är låg fetthalt, jämfört med andra foder.
Fetthalten ligger på 2,5%.
#8 Jaha :D tack. Men är det inte bra med låg fetthalt? (sorry om jag frågar ganska mycket, är inte så bra på det här med foder hehe:P)
#9: Jo, det är bra med låg fetthalt.
Men för låg fetthalt kan göra att vissa kaniner har svårt att hålla hullet på enbart det.