Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3684 ggr
Noa-Nisse
0

cancerknuta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade precis inne skalman och kännde igenom honom lite och då upptäkte jag en ganska hård rund kula vid/snett under hans pungkula. jag klämmde lite på den men han reagerade inte, jag klämmde lite hårdare men ingen reaktion då heller…  så ont verkar han inte ha av den.

jag fick direkt en klump i magen och tänkte "tänk så är det en cancerknuta!?"

imorgon ska jag ringa min veterinär och höra om jag kan få en tid för undersökning.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att det inte är cancer. han har ju nästan precis blivit frisk från proppen han fick i ryggen innan :/ ååh min lilla skalman <3

Medarbetare på Hundar.ifokus

[sstorm]
0

Åh nej! Hoppas de inte är någon fara med honom ;( Troligtvis är de säkert en systa eller vävnadssamling (om nu kaniner kan ha de, har själv de) Hoppas på goda besked för skalman!

/sstorm

thexclub
0

Hoppas verkligen att det går bra, vi håller tummar och tassar här hemma!

the vanity, it becomes insanity

Zvintos
0

Håller tummana att allt går bra!

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack så mycket alla!

#1 hoppas jag med på! :)

jag vill bara ha goda nyheter liksom :/ julen kommer ju bli förstörd om jag får reda på att det nu är cancer. eller ja om det är en "vanlig" cancer så gör de kanske inte något precis utan låter det vara. men tänk så är det en med metastaser :/

äsch jag ska försöka tänka positivt och inte göra en höna av en fjäder.

[BonnieL]
0

Ush då! Hoppas det går bra!

[Agneslundin]
0

¨håller tummarna !! hoppas,hoppas att det inte är farligt !

[sstorm]
0

#4 Är den stenhård eller är den mjuk? stenhård då menar jag att den inte ändrar form ett dugg hur hårt i än trycker, mjuk kan den alltså vara hård men ändå forma sig om du trycker :P

Noa-Nisse
0

#7. hm alltså den är ju inte som sten, den är mjukare. men den ändrar inte form när man klämmer på den. inte mer än att när jag klämmer på den så formas den liiiite efter fingrarna men sen går det snabbt tillbaka igen. :(

minkaninester
0

Kan också vara en "fetkula". Ganska vanligt att djur får sådana!

Hoppas det inte är cancer bara, håller tummar & tassar <3

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

alwiz
0

Hoppas att allt går bra <3

[sstorm]
0

#8 då är de troligtvis inte cancer :) Jag var till doktorn för min vävnadssamling och då förklarade de skillnaden :) Men jag kan ju inte garantera ngt, men jag hoppas att de är så!

Noa-Nisse
0

#11 åh hoppas det är så i detta fallet också! tack :)

#9 ja det kan det ju ifs vara! :)

[Zkold]
0

håller tummarna att det inte är något farligt!

hjartelyckanskaniner
0

Säger som #9. Det kan ju vara fettkulor. Hur gammal är kaninen?

Kaniner är ju inte hundar, men min kusin har en hund som är 15-20 år nu och hon kommer inte leva mycket längre till men hon är mycket aktiv för att vara så gammal. Hon har fettknutor som ser nästan ut som spenar. De kan inte ändra form om man trycker på de, men de är mjuka. Nästan som om de har vatten i sig.

Kan du inte ta kaninen till veterinären? Det kan ju bli värre om kaninen får vänta om det nu är så att det är cancer. Som med människor, upptäcker man en tumör tidigt så är det ju bättre än att hitta den senare och den sprider sig.

Hoppas det inte är något farligt!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Noa-Nisse
0

#14 Okej hoppas då det är något liknande. men ja det är ju som du säger kaniner är inte hundar! men men… nej jag väntar inte för länge. jag upptäckte den igårkväll och ringde veterinären idag, för det är ingen veterinär som har öppet på kvällen. Hon sa att jag skulle avvakta ca en vecka. sen skulle jag ringa i vilket fall som helst. alltså ville hon ha reda på om den växt eller inte växt. så nästa tisdag ska jag ringa henne igen.

Jag har ju inte honom försäkrad men när han var ca ett halvår så började jag spara 250 kr i månaden "ifall att". och nu är han 4,5 år så jag har ca 12 000 kr sparat om det skulle bli operation. men jag är rädd att det inte räcker heller. men då stöttar ju självklart mamma och pappa till… visst det känns kanske som mycket pengar som man kunde haft roligt för men vad gör man inte för en vän som alltid varit en trogen :/ han är som en liten hund ju!

hjartelyckanskaniner
0

Oj, det var en hel del! Jag tror inte en operation kostar mer än 12.000kr om det skulle vara en fettknuta eller en cancerknuta. Då skulle det vara en svår operation som ska ta flera timmar.

En sak om det är en häst som skadat knät. Hästar som skadar benen/bryter benen kan inte leva med en skada eller bli opererad så de avlivar oftast hästen. Precis som med kaniner så använder de alltid benen. Min massör fick betala 60.000kr för att hästen skulle operera något med benet. Hästen hade något problem med benet så han ville operera henne. Tror du inte hästen dör av narkosen? Han fick inte hem hästen och var 60.000kr fattigare. Hästen hade han ägt i 1 vecka och hon var inte billig heller.

Så det beror helt och hållet på vilken operation. Finns billiga och finns dyra operationer.

Lite OT men ville bara ha förklarat att eftersom det är en så pass ''liten'' operation så kommer det inte kosta så mycket.

Mvh Emma

Noa-Nisse
0

#16. okej, känns bra att höra! tack :)

hjartelyckanskaniner
0

#16 Det som varit dyrast hos min inom veterinären är att vacc en kanin en vecka och sen nästa vecka fick jag avliva honom för att han blrv sjuk av vacc. Allt detta kostade mig 1300:-

Mvh Emma

[Zkold]
0

Min förra kanin fick vi operera 3 ggr han hade fel på tänderna och det hade bildats en varböld under hakan. Han klarade som tur var narkosen och det gick på runt 3000 allt sammanlagt… tyvärr fick vi avliva honom tillslut ändå för det blev aldrig bättre..