Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 952 ggr
Hopi
0

Häng-öron

Undrar om det är vanligt att dvärg vädurar, och andra kaniner  med häng-öron får klåda, och problem med sina öron??

Vet ju att hundar som har hängande öron, lättare kan få klåda i öronen.. Är det lika med kaniner? Har läst nåt om att vädurarna kan få klåda.. Nån som råkat ut för det?

Zvintos
0

Mina har då inte fått klåda nå klåda.. inte än iaf. Men kan säkert ligga någonting i det, eftersom örat liksom "skaver" mot huvudet på något vis och det blir tätt..
Det enda jag vet med dvärgvädurar, och märkt ibland med mina egna, är att de hör lite sämre än de kaniner med uppåtstående öron. Så på kvällarna kan man höra att de stampar. De blir mer rädda eftersom de inte hör riktigt vad det är som låter.. Räcka ut tungan

Hopi
0

Ja, det kan jag tro att dom hör lite sämre pga av att öronen hänger ner. Bra iaf att ingen av dina har haft klåda, NinniH! Då kanske det inte är så vanligt trots allt! Hoppas inte det! =)

KajsaM
0

Ja som ligger ju alltid på huvudet. Hampus så for han hör det minsta så rör han på öronen :D Jättegulligt

ternor
0

Jag har 2 dvärgvädurar , en av dom har vi haft i 5 år

och han har aldrig haft klåda!

Hopi
0

Jättebra!!! Hoppas alla svarar så här bra! hehe. Blev lite orolig när jag läste det i en bok… Ifall jag får mig en dv.vädur i framtiden! ;)

Frida-L
0

Mina dvv har aldrig haft klåda och jag vet ingen kanin som haft det heller :)

[mjuue]
0

Min dvärgvädur har inte lagt ner öronen ännu ^^ han kommer nog inte göra det heller.. han e fullvuxen ;P

Fiona
0

min dvärgvädur har inte haft problem med klåda än och hon ör 3:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Hopi
0

Låter bra!!! =)

Hakefjordenskaniner
0

det har jag aldrig hört talasom!

Muumintrollan
0

Punzie är vår andra "hängörekanin"…hihi…och än så länge varken hon eller den vi hade innan kliat nåt särskilt. Jag brukar kolla öronen så gott det går rätt så ofta …..precis som jag checkar av att allt annat är ok med henne. Så ……positiva listan fortsätter…hehe…..

Hopi
0

Jättebra! Ska kolla boken jag läste det i, fåse vad den heter..

KajsaM
0

gör det hopi :)

Tina-A
0

Jag har faktiskt aldrig hört att kaniner med hängöron kan få klåda.. Är nog inte så vanligt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hopi
0

Har kollat boken nu; Smådjursboken; Kaniner och gnagare av Britta Lindgren och under kapitlet "sjukdomar och skador" står det om öroninflammationer och öronskabb. Det står att alla hardjur och gnagare kan drabbas av mykoplasma (bakterie). Och under öronskabb står det att det är vanligast hos kanin.

Att det skulle vara vanligare för dom med hängöron, var min egen tolkning märker jag..  Tänkte väl så eftersom det är vanligare med öronproblem för hundar med hängöron..

Tina-A
0

#15: Jag tror det kan stämma som du säger, att det är vanligare med hängöron.. Men inte hört att kaninen brukar/kan få klåda

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hopi
0

#16; Är ju bra om det inte är så vanligt iaf!!! =) Men dom kan säkert få det skulle jag tro..

KajsaM
0

Ja, jag tror också att dom kan få det

dreamiz
0

Jag hade ju två dvärgvädurar som blev 8-10 år gamla o ingen av dom hade problem med sina öron. Bortsett från att den ena var döv… Men det var ju pga nåt annat. Medfött. Men aldrig nån klåda eller nåt.

Noa-Nisse
0

jag har inte heller haft några problem.

Medarbetare på Hundar.ifokus