Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 529 ggr
alskadeida
0

Tror du att det går?

Min kaninhane har nu en tid haft egen bur att sittai då han ej haft annan kaninvän.

Men funderar över att köpaen vän till honom,

Han är 1 år. Snäll och ugn men vill gärna "rida" på andra djur. Men inte elak. Tror ni det skulle fungera med en annan kanin?
OBS hanen är för Avel ej kastrering.

Han vill säkert ha en vän i sin bur. Men frågan är om det går att föra ihop med enunge nu? Han är könsmogen min hane.

Baralisah
0

Men du kan inte sätta ihop en okastrerad hane med en hona (eller hane)om du bara vill att kaninhanen ska få ha en ''vän''.

Jag skulle inte rekomendera att du sätter ihop din hane med en unge. Då hanen kommer rida på ungen och försöka para sig. Om ungen är en hona så kan hon få barn alldeles för tidigt. Och det är bara onödigt om man bara vill att sin kanin ska ha en kompis.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

alskadeida
0

Mm så jag tänkte med. Blir att köpa en kanin och ha den i buren brevid. Så har den mer sällskap iaf…

Noa-Nisse
0

#2 låter bra! då kan de komunicera genom gallret :) det ger också väldigt mycket för dem. lycka till :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

MarHai
0

Jag tycker tvärt om. Att köpa en till kanin och ha den i buren brevid kommer bara att skapa stress, speciellt om hanen är okastrerad. Köper du en till okastrerad hane kommer han troligtvis att bli grinig och kan börja skvätta.
Köper du en hona kommer han bara vara intresserad av en sak. Det resulterar i väldigt mycket stress.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Noa-Nisse
0

#4. det är ju inte 100% säkert jag vet många som har kaniner brevid varandra men inga problem alls.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Emma-lundqv
0

Risken finns att han kommer att bli ännu mera hanig, börja skvätta och rida. Om du inte vill kastrera skulle i alla fall jag hellre låta honom bo ensam.

hjartelyckanskaniner
0

Jag har en hane som bor bredvid en hona, dock 30 mellan de. Han har alltid varit hanig och kommer alltid vara hanig. Skulle jag sätta en hane bredvid honom så skulle han vara likadan. Han bryr sig inte om det är någon Hona eller hane? för han hoppar på kaninen ändå.

Sen har jag 2 hanar bredvid varandra och det är ju bara tjafs mellan de och skvätter kutterspån på varandra och håller på. En av de är alfahane så det skriker om det! Sen den andra är ju som en hane är och gör kaninen något mot den så gör den samma sak tillbaka också håller det på, men är en urtrevlig grabb när man håller på med honom.

Sen det sista paret är mor och son. Sitter bredvid varandra och är snälla. Men brunstar Tosca så flyger ju Abbe fram och tillbaka som en duracellkanin och vill ju göra ungar. Han blir väldigt hanig och skvätter. Jag har stått på marken och ska ge de kaninerna på marken så känner man något blött som landar i ansiktet och på halsen och då är det Abbe som skvätt på mig.

Ingen kanin är stressad men de har ju sitt revis och skulle någon komma in till de så skulle ju kaninen inte levt mer, utom hos Glader för han hade ju bara hoppat på kaninen och försökt göra ungar.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Salladshataren
0

Dina kaniner sätter på min Kasper, Emma Flört Inte för att han bryr sig ;P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

hjartelyckanskaniner
0

#8 Haha, ''bara'' Glader;) men han har hoppat på Cuppis också, även Sven. Men Kapser är ju så snäll. Lugnare och snällare kanin får man nästan leta efter;)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/