Papper m.m till ungar
Hejhej!
I slutet av februari kommer jag (troligen) låta min havannafärgade hona och vit blåögda hane para sig (hermelin) båda rasrena och med stamtavla. Men jag har lite frågor om vad jag bör skicka för papper till blivande ägare? Räcker det med skötselråd och ifyllt när den är född, ras, föreldrar mm? Jag är ju inte registrerad uppfödare och detta blir min första kull så tips??
Härstamningsbevis, vad är det för något? Något man fixar själv eller?
Tack på förhaand<3 /rebecca
I härstamningsbevis skriver man lite om kaninen och kaninens bakgrund.
Information om själva kaninen samt vad föräldrarna heter, deras färg, ögonfärg, ras, uppfödare osv, kan vara bra att ha med.
Sedan kan man utveckla det lite mer och skriva om kaninens far o morföräldrar. Speciellt om kaninen ska användas i Avel, så är detta uppskattat.
Därför är det ju en fördel om föräldrarna har stamtavla/härstamningsbevs, då har man all info man behöver.
Härstamningsbevis kan man skriva själv, oavsett om man är medlem i Svenska KaninAvelsFöreningen (SKAF) eller inte.
För att skriva stamtavla måste man däremot vara medlem i SKAF.
-
Skötselråd kan vara bra att skicka med om köparen är nybörjare. Annars är det bara att tipsa om någon bra bok, eller hänvisa till en bra skötsel-sida på internet.
Det kan vara bra att skicka med lite övergångsfoder också. Om nya ägaren ska introducera ett nytt foder foder, så kan dom blanda i det fodret kaninen är van att äta sedan innan, för att försäkra sig om att kaninen inte blir dålig av övergången.
Är det något mer du undrar, så är det bara att fråga! :D
Åh, tack så mycket för svaret! :D
Så ang. detta med härstamningsbevis. Jag kan bara skriva egna grejer, tex:
Namn:
Ras:
osv… och sedan fylla i detta?
Ska det finnas en kopia så både jag och köparen har eller räcker det att köparen har? :) Ska båda skriva uder också?
Jag vill att det ska vara så seriöst som möljigt för båda parternas skull, även om jag inte är registrerad uppfödare eller någon tidigare erfaren !
Jag vet inge mer om mina kaniners föreldrar än vad som står på stamtavlan, tyvärr, i brist på intresse. Men eftersom ungarna kommer bli, eller iaf ha anlag för wienerteckning lär de ju inte bli några uts.-kaniner (;
Allt som finns på stamtavlan kan du även skriva i härstamningsbeviset, eftersom ditt härstamningsbebis ändå inte kommer se ut som SKAFS egna stamtavlor. Du måste däremot vara noggran med att tala om att det inte är en riktig stamtavla och att köparen inte kommer kunna ställa ut osv.
Jag tror det är lättast för dig om du gör en kopia på H-beviset så du kommer ihåg vilka kaniner du sålt och vilka föräldrar de hade osv. Om någon köpare kommer tillbaka och undrar något någon gång kan du lätt hitta just den sålda kaniner och kolla upp vad du nu ska kolla upp :) Låt alltid köpare skriva upp sitt namn, adress och telefonnummer så du lätt kan få tag på denne om det skulle vara någonting någon gång.
Angående att skriva under behövs det egentligen inte, men känns det bättre för er båda så tycker jag ni ska göra det!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#3: Okej, tack! Borde det vara nån ruta som heter typ "Övergång till ny ägare" eller något i den stilen som det finns på stamtavlor? ifall de skulle sälja kaninen?

Jag skriver ras, födelsedatum, färg och sen föräldrar och mor och farföräldrar, färg och uppfödare och ev ännu längre tillbaka om man vill.
Sen även mina kontaktuppgifter namn adress telefon, e-mail, ev hemsida, sen kan man ju även ha köparens kontaktuppgifter.
Sen har jag även en garanti som jag skriver in, mot medfödda defekter och även garanti som innebär ny kanin om kaninen dör av sjukdom inom en månad.
Var noga med att skriva härstamningsbevis längst upp så att det inte förväxlas med stamtavla.

På startsidan hittar du artikeln "Tips till härstamningsbevis".
Kolla in den :)
#4 Det gör du som du vill :) Gör vad du tycker känns bäst.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tycker deet här e ganska bra å ha med;
Lite om den; Namn, hur den ser ut, hur den e, födelsedatum osv
En liten text om föräldrarna
Lite bilder
Kontraktet elr va man ska säga kan finnas i den
Lite härstammning (så långt man vet; Lite om namn, färg och ev uppfödare)
Lite om syskonen
och om man säljer till nybörjare kan det vara bra med information om mat.
Uppfödare
Sen kan man ju skriva mejl så den kan kontakta ifall de behövs;)
Ja, det är lite som jag tycker e ganska viktigt:)
Okej, tack för alla svar. Detta verkar ju som om det kommer bli några sidor xD

#9 De flesta brukar försöka få in allt på en sida 

#9 asså jag tycker det är bara bra å få allt på några odir, man får inte mer text och roligare å läsa;)
Jag får väll se om jag får plats med allt på en sida, annars har jag ju lixom inte många val! hehe. Men ska man lägga till en bild på ungarna i kullen eller den enskilda ungen?:)

Oj skrev visst lite felX) Man får in mer text såklart:P
#12 tycker först du ska ha en när bild typ på bara ungen, och om du skriver om syskonen kan du ju lägga in bilder på om du skriver mer om dem. Sen kan du ju lägga till en bild på alla i kullen bredvid, men tycker det e mest viktigt med en bild på bara ungen man köper:)
#13: haha x)
Okej tack :)
Men är det okej att som registrerad uppfödare, skicka med både ett härstamningsbevis och en stamtavla till köparen?
För jag vill gärna göra härstamningsbevis också, då de oftast är finare och mer kreativa än stamtavlorna från SKAF.
#15: Klart man kan få skicka med ett härstamningsbevis på sidan av.
Dock är det nog bättre att härstamningsbeviset blir mer som en faktamapp, än ett vanligt härstamningsbevis som det i princip ändå står samma sak som på en stamtavla. =)
#16: Ja jag hade isåfall tänkt mig att fylla upp H-beviset med fakta om kullsyskon, föräldrar och visa bilder på dem m.m