Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2856 ggr
gunnis
0

Kanin brytit ben

idag när jag vakna kolla jag på min kanin men benet hängde och pekade vänster …

Jag har fixat så maten är nära o vatten kan skadan självläka?Rynkar på näsan

EricaN
0

Jag tycker att du ska åka in med kaninen till en vet så att ni verkligen kan se vad som har hänt med benet.

Däremot vet jag inte om vet kan göra någonting eller hur sådant brukar lösas..

Ring Veterinär!

Zessan
0

Akut till veterinär! Oftast brukar väl det sluta vid avlivning, men är inte säkert… :(Kanske går å fixa/är nåt annat:)

FijaahM
0

Som dom andra säger åk in till veterinären!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Rorosjons
0

Bakben = Inget att göra åt, det blir tyvär avlivning då. Oftast, nästan 9 av 10 avlivas. Om inte 10 av 10.
Framben = Går att åtgärda, men kan vara svårt så kanen helst stödjer på benet.

gunnis
0

Han skuttar fram lite men han äter o dricker så han borde klara sig ?

tack för alla kommentarer

Zvintos
0

Definitivt veterinär.
Det är svårt att själv se hur pass allvarlig skadan är.
Så veterinär (en kaninkunnig sådan helst) är ett måste.
Där kan ni sen ta ställning tillsammans med veterinären om hur ni ska göra, ifall det ska lindas och låta det självläka eller om kaninen får somna in på en gång.

Baralisah
0

Åk in till en veterinär.

Du kan själv inte se hur allvarlig skadan är. För att vara snäll mot kaninen så tycker jag att du ringer en veterinär och få in en akut tid NU.
Tycker det är väldigt viktigt, detta. Även om din kanin hoppar och äter.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

MajaL
0

#5 Du ska ta din kanin till veterinär. Du kan inte avgöra kaninens lidande i en så troligtvis svår skada. Gör din kanin det du borde och ta den till veterinär omgående.

Vad du gör när du avvaktar så här är att dra ut på kaninens lidande.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

FijaahM
0

Lycka till med kaninen och hoppas den klarar sig..
Hoppas du redan har åkt in till veterinären!

mvhFrida

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

MajaL
0

Säjer som #9. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

Samt att det är olagligt att inte ge djuren vård när de behöver det.

Baralisah
0

#11 - Väldigt mycket sant!!

Hur går det med kaninen? Har du ringt till en veterinär?Glad

MajaL
0

Ja, att undanhålla ett djur vård, som är i behov av vård, är olagligt i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[BonnieL]
0

Hoppas ni har åkt in till veterinären, annars är det grovt djurplågeri!

lennartsdotter
0

Hoppas att du har åkt till vetrinären med kaninen, den ska inte behöva lida. Säger som #11.

gunnis
0

Vi har beställt tid nu !!

LinneaJohaanson
0

Ni bör väll åka in akut?
Har en kanin brytit benet kan den ju inte sitta och vänta på en tid.
Om man själv har brytit benet sitter man ju inte och väntar några dagar innan man åker in för man fått tid. Man åker in akut.
Det är lika akut om inte akutare med djur.

Åk in akut NU!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Emelie
0

Jag säger som alla föregående talare, ÅK IN AKUT! Det är ju uppenbart att kaninen har ont även om den inte visar det. Kaniner är skickliga på att dölja när de har ont eftersom det är en överlevnadsinstinkt som sitter kvar.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

EricaN
0

Att du ens kan med att inte åka in…..

Brownie
0

Jag hoppas att ts har åkt in till vet. Alla här har klart visat att vi vill att du åker in till vetrinär. Så vi får bara vänta och hoppas på ett bra besked.

Emelie
0

#19 Tycker att klagande är onödigt i detta fall. Troligvis har hon inte åkt in med kaninen akut pga, okunnighet och det blir säkerligen inte bättre när kommentarer som dina kommer in. Troligtvis har hon nu lärt sig en läxa av detta ..

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

Tycker det förresten är konstigt att veterinären inte reagerade och bad henne komma in med kaninen på en gång? Man brukar väl berätta om felet och varför man kommer?

Zvintos
0

#22: Ja, jag tycker det är konstigt jag med.
Här brukar man då alltid få berätta varför man söker, samt info om djuret (om den inte redan finns med i databasen, dvs man varit där förut med det).
Är det akut finns det även en akuttelefon att ringa till, vilket jag tycker är guld värt!

MajaL
0

#22 Dessvärre är flera veterinärer i dag inte så kompetenta när det jäller kaniner, och det skulle kunna vara en faktor till att hon inte kallats in akut.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

# 24 Spelar ingen roll, en veterinär borde förstå att om ett ben sticker ut på sidan eller hänger löst så behöver den vet vård väldigt akut. Inget djur ska väl behöva gå med ett löst ben? Tycker det illafall är skumt av veterinären.

MajaL
0

#25 Ja det kan man tycka, men så är inte alltid fallet. Gå till närmsta veterinär och klaga, jag kan dessvärre inte göra så mycket åt saken. =)

Vad veterinärer borde förstå, är dessvärre inte alltid vad de förstår.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

#26 Haha, det låter lite dumt att gå till närmaste veterinär att klaga när de kanske sköter sig bra ;D Däremot kanske man borde säga till TS att klaga lite på veterinären hon ska till. Skulle däremot bytt veterinär fort som tusan!

MajaL
0

#27 Givetvis är det dumt, skrev med lite ironisk mening. =P Min humor är lite svår att begripa ibland, jag vet, får höra det ofta, hihi. ;P

Jag skulle också byta veterinär omgående om denna inte kallat in kaninen akut dock, det har du alldeles rätt i, och det håller jag absålut med om.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

#28 Haha nejdå, jag förstod nog att du inte var helt seriös med det ;)

Hoppas iallafall på det bästa för kaninen!

Baralisah
0

När har du fått en tid hos veterinären då?

Salladshataren
0

14 inlägg om att hon ska åka till veterinären med kaninen, känns som upprepning eller? Tungan ute

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

minkaninester
0

#31: Haha jo lite känns det som! ;)

Vill bara till lägga lite också att i med att kaninen får vänta med att åka in till veterinären, (ifall du har ringt vilket jag hoppas att du gjort) men i alla fall så utsets kaninen får onödigt lidande och det är inte shysst. Enligt en lag från jordbruks verket så är det din skyldighet som ägare att ta djuret till veterinär för att undvika onödigt lidande.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

Plus att om man väntar, finns risken att det kan läka fel om det är en sned fraktur.

minkaninester
0

#33: Det också!

MVH.
Louise T

MajaL
0

Ja, som de ovan säjer så är det vid detta laget väldigt allvarligt ur många aspekter om kaninen inte tagits till veterinär än.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Salladshataren
0

#35 Ja, det känns ganska overkill att göra en tråd på KIF om sin kanin, som är svårt sjuk/skadad. Och väntar på att någon ska komma med en lösning eller råd Glad Istället för åka in till veterinären direkt med kaninen…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

thexclub
0

Ett brutet ben på en kanin är ofta väldigt svårt att åtgärda. Vet en kanin som fick "pinnar" opererade in i benet för att stödja, minns tyvärr inte hur det slutade.
Dessvärre så brukar avlivning vara det vanligaste för kaniner som brutit benet. Åk till veterinären så fort som möjligt, om det nu skulle handla om en faktur är det antagligen oerhört smärtsamt för kaninen. Ifall din vanliga veterinär inte låter er komma in akut, ring vidare. Om det var du som brytit benet, skulle du verkligen ringa och boka och tid då? Inte vill man väl gå runt med ett skadat ben i flera dagar.

Sen kanske din kanin inte har brytit benet utan bara skadat det på annat vis, men du ska verkligen ta dig till veterinären och få det undersökt.

the vanity, it becomes insanity

LinneaJohaanson
0

Den här tråden börjar låta som den på Hamster.ifokus där en tjej hade en hamster som blödde ut ögonen. Och hon fattade inte varför hon skulle till vet.

Det är så självklart att man åker till vet.

Säger som jag sa förr och som #37 säger.
Skulle du själv kunna gå runt med ett brutet ben i flera dagar
plus att det är värre för djur för dom kan springa/skutta fast
dom har ont. Kaniner är flykt djur och kan springa fast dom har ett brytet ben. Men det betyder inte att man kan låta den va.
Utan det blir ju värre för kaninen

Åk bara akut till vetten!

Brownie
0

#38 Helt rätt!

Zessan
0

hur går det?X)

Tarkie
0

tycker sånna här trådar ska LÅSAS

LinneaJohaanson
0

Jaså, varför?

candycandye
0

Det här har utvecklats till en "allvarlig" tråd just pga av att situationen är allvarlig!

Tycker inte tråden bör låsas.

Vi alla vill nog veta hur kaniner mår nu och dessutom kan det vara viktigt att ha kvar just sånna här trådar. Kan finnas fler som kanske tvekar om att åka till vetten när det behövs. I dessa inlägg förstår man varför det är så viktigt.

Tarkie
0

vad ska ni göra, sitta här och klaga på att hon inte åker till veterinären. Nej, ni kan inte hjälpa henne längre. Ho har hört det 555555 gånger men fattar inte..

Det hjälper ju inte att fler säger att hon ska in till vetten xD…

Vi på forumet kan inget göra. Så likabra tt den stängs ;)

VAddå allvarlig tråd xD? Hur allvarlig kan den bli när ts inte ens går till vetten. Vi kan inget göra somsagt bara sitta och vara arga ;)

minkaninester
0

#44: Håller lite med dig! :) Men det är ett bra dissutions (staving?) ämne för precis som #43 skriver så kanske fler får reda på vad de ska göra i liknande situationer! Glad

MVH.
Louise T

Tarkie
0

#45 Vad ska vi diskutera :P?

Veterinären, hallå 4334234234 pers har skrivit det kan INTE missas xD? Låser man tråden kan man fortf söka på den ;)

candycandye
0

Jag tror iaf att tråden bör vara kvar. Om nu den här tjejen fortfarande är osäker på att gå till vetten så är kanske det här är bästa sättet att pusha på! Det är så många som skrivigt, det betyder att det är många härinne som BRYR sig. Och det tror jag bara är bra för henne att veta, dessutom så tycker jag inte att man ska låsa hennes tråd om hon själv inte vill det.

Jag vill fortfarande veta hur det har gått.

Som svar till #44
Jag tycker inte att man bara ska vända huvet när något sånnt här "allvarligt" händer. Det är då man har chans att visa att man vill kaninens bästa och även lära ägaren så den kan göra sitt bästa-

minkaninester
0

#46: Haha ja du, lite allt möjligt xP Kanske vad man bör göra under tiden detta händer, och kanske fler personer som varit med om detta kan ge lite tips?! :)

MVH.
Louise T

LinneaJohaanson
0

bättre att den är "upplåst"

annaforsgren
0

Hon har iallafall bokat tid så antagligen har hon varit där redan. Förhoppningsvis.
Det är bättre än att hon skitit i det fullständigt iallafall, även om man ska åka in med kaninen akut eftersom att ett brutet ben gör otroligt ont. Kaniner visar inte lika tydligt när de har ont som andra djur gör, och därför kan det misstolkas av ägaren.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

gunnis
0

Jag har varit vid vet nu måste alla hålla på o klaga ?

det sluta med avlivning så alla vet.

ursäkta att jag inte vara inne på ett tag .

Brownie
0

#51 Beklagar :(

candycandye
0

Vad tråkigt att det gick så illa:/

Menar inte att klaga, tror alla försökte hjälpa:)

Zessan
0

#51 åh, beklagar:'( R.I.P.<3

Hoppas du inte tyckte jag tjatade:) Andra gången undrade jag mer om hur kaninen mådde, om den mådde bättre;)

R.I.P.

Zvintos
0

#51: Precis som #53 säger så skrev vi inte för att klaga, utan enbart av omtanke för kaninen.
Beklagar att det var såpass illa att han var tvungen att somna in.

gunnis
0

Tack så mycket för alla hjälp iaf Skrattande

Men när jag prata med nån vet så sa dom att man inte åker akut med kanin ? men man gör det med hundar o katter ? fattar verkligen inte det där men det sa han iaf.

Benet var helt av .

Dom skulle fixa benet först men sen var benet lite krossat så dom kunde inte laga benetGråterGråter

MajaL
0

Beklagar verkligenGråter. #56 jag skulle inte gått till den veterinären mera om jag var du. Låter inte klokt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zessan
0

#56 klart man kan åka akut! När min  kanin var akut sjuk ringde vi vet och de gav oss akutnummer och vi fick åka in, tyvärr får inte veterinärer så mycket undervisning om kaniner…. Synd med din kanin:(

Zvintos
0

#56: Hälsa den veterinären om du ser h*n någon gång, att man åker in akut oavsett djurslag.
I vintras fick jag akuttid med min hamster.
Är det bara en vettig veterinär förstår denne att är det akut, så är det oavsett djurslag.
Har du möjlighet - byt veterinär.

annaforsgren
0

Vad tråkigt det slutade. Men det var det bästa för kaninen. Beklagar..Gråter

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[BonnieL]
0

Ush vad tråkigt att det var såpass illa!
Vila i frid :(

[Wera]
0

#56 Fy, vilken diskriminering! Skrikandes Om du har möjlighet tycker jag du bör byta veterinär.

Åkte in akut med min förra kanin på nyårsafton, kl 22.00 sista december, ringde akut nummret och åkte in till veterinären :) Det är akut oavsett djurslag.

FijaahM
0

Vila i frid gunnis kanin!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

minkaninester
0

Håller med ovan, byt veterinär för så kan det inte vara.

Beklagar, r.i.p<3

MVH.
Louise T

[Kaninfluff]
0

har också haft en kanin som brytit benet, benet stack ut Gråter 

ursäkta, men det är väl klart som fan att man åker in akut med kanin? det gör man väl med alla djur?? usch vilken veterinär… Skrikandes

R.I.P <3

Valkyrie
0

R.I.P </3

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

R.I.P </3

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus