Få upp i vikt?
Min lille Oden har jag jätte svårt att få upp i vikt 
maten han får är blandning med pellets, majs, solrosfrön och nått slags korn (har ingen koll på de olika korn sorterna…)
han får ca 1,5dl men äter oftast bara 1dl - resten slänger han ut i buren…
han är nu 5mån och väger ca 1,9kg! (han är en holländsk kanin) han föddes i en kull på 10 ungar och var en av de mindre i kullen, när de var ca 8 veckor flyttades hans syskon och han och en till liten fick sitta kvar med mamman utan att det hände så mycket…
någon som har någe förslag på hur jag ska göra för att få upp han i vikt?
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Jag har ett litet lejon som också var jätte smal när hon var yngre. Gav henne lite solrosfrön. Ett annat alternativ är att köpa en pellets med hög fettmängd, vet att stampe har lite högre en vissa andra sorter :P
#1 pelletsen jag har är star edel, har aldrig haft problem med kaninernas vikt tidigare…
och Odens bror som också bor kvar än så länge väger bra mycket mer och har gått upp i vikt fortade än Oden också (han var visserligen en av de större i kullen….)
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin
#2 hmm… vet att Edel är bra pellets faktiskt. Men min kanin vad också benig bra länge, men de e bara att ge dem mat de tycker om och försöka lura i dem extra mat, sen kan man ju som sagt ge solrosfrön eller havre.
Hade inte maria o svårt att få ungdjuren upp i vikt med just edel?
Kan ju vara så att han helt enkelt är liten? alla holländare når ju inte upp till 2,51.
#3 han är inte precis bening eller mager på någe vis - bara lite liten, mini mini holländare
han får också godis ettpar gånger i veckan…
// Matilda
Satin
#5: Så länge han är i bra hull skulle jag helt enkelt bara låta det ta sin tid.
Vissa växer helt enkelt långsammare, eller blir lite mindre.
#5 jaha, aja men då kanske han e dvärg då? x) min var benig nämligen ;)
#4 ja, har inte haft nå problem alls med vikten.
// Matilda
Satin
#6 ja det är väll bara att vänta och se…
// Matilda
Satin
#9: Har du tur så är han bara lite seg i starten.
Men sen behöver det ju inte betyda att han inte kan göra nytta i Avel även fast han är lite liten. =)
#10 jag hoppas det, hans föräldrar är ju inte precis jätte så så (pappan väger ca 3 kg )
å bra i Avel tror jag han blir, å jag tror att han redan skulle vara pappa om han fått bestämma själv (tycker även att han har stora pungkulor för att vara så liten
)
// Matilda
Satin
#10: Nja, kan nog inte hålla med dig ninni. Det blir lätt en ond cirkel om man använder sig av små holländare i Avel - man får bara fram fler och fler små djur. Det är inte helt ovanligt att en del holländare blir lite små - eller ligger just på gränsen, så i Avel bör man ju absolut sortera bort för små individer.
Det är ju sen en annan sak om kaninen är lite lätt vid 5 mån ålder, han kan ju gott väga 2,51 vid 7-8 månaders ålder om han bara varit "lite seg i starten".
#12 jag hoppas han kommer upp i vikt, han har i allafall ca 6 månader på sig innan jag tänkt ta kull efter honom 
men som sagt: han föddes i en stor kull och var en av de minsta
// Matilda
Satin
#12: Jag har inte sagt att han tvunget ska användas i holländar-aveln.
Han kan mycket väl användas till att få fram holländarteckning på dvärgväduren, som några har som projekt. 
#15 det har du ju rätt i 
men hur mycket han än kommer väga som vuxen så stannar han hoss mig 
// Matilda
Satin