Ihopsättning
Har en liten fundering som jag behöver få bekräftad om jag har rätt eller fel.
Har en kastrerad 3år gammal dvärgvädurshane som visar tydligt att han behöver mer sällskap. Jag pysslar naturligtvis så mycket jag bara kan med honom, men ibland känner jag att det inte räcker till ändå.
Så min fråga är då om det går att sätta ihop honom med en 8v gammal dvärgvädurshona? Naturligtvis enligt konstens alla regler, träffas på neutral plats och går det bra så vidare in i en nystädad bur, alt. att honan får sitta ett par timmar i hanens bur och lämna sin doft där.
Han har endast träffat en annan kanin 2 gånger på de 3 år han bott hos mig, och det var när vi passade grannens hona och hon var inte intresserad av honom alls medan han var så nyfiken på henne att han kunnat spricka.
Kastrerad hane + hona bör ju inte vara några konstigheter? Även om hanen är såpass mycket äldre och inte haft umgänge alls med andra kaniner? Mitt sunda försnuft säger att det inte bör vara några problem, men vill ändå fråga så att jag är på den säkra sidan = )
Det borde gå bra 

#1 Vad bra! Tack = )
Huruvida det går återstår att se.
Vissa kommer överens från första stund, medans andra inte tål varandra.
Så det är bara att hoppas på det bästa. =)
Jag personligen skulle dock valt en vuxen hona som redan gått igenom ev tonårsperiod.
Men det är jag det. =)

Okey, nu lägger jag mig oxå i den här diskussionen :p Vad är det absolut viktigaste vid ihopsättning av kaniner som inte känner varann? Jag ska nämligen försöka sätta ihop min kanin med en annan.
Min kanin har bott tillsammans med två andra nu i ett halvår (han är bara ett halvår), men sen har han blivit ensam sen han kom till mig för en månad sen. Jag vill ju verkligen försöka undvika bråk så mkt som det bara går…
#4: Att man inte låter de träffas där någon av de hunnit skapa ett revir.
Dvs det ska vara på en helt neutral plats.

#3 Tack även för ditt svar!
Att det är just en 8v bebis är inte så viktigt egentligen, utan det var en bebis jag hade kärat ner mig i och därav ställde jag frågan så. Nu var den bebisen redan såld dock så vi får se hur jag gör. Bebisen påträffades i en djuraffär i lördags, och det var kärlek vid första ögonkastet men tyvärr var hon inte kvar när jag kom tillbaka idag = (
Antagligen så väntar jag tills jag flyttat hemifrån innan jag börjar leta på allvar efter en kompis till honom och då får det blir hos uppfödare istället, och att ta en äldre hona är inga problem utan det gör jag så gärna!
#6 de finns ofta många äldre honor som ingen vill ha, de skulle nog älska att få ett bra hem med mycket kärlek :)

#7 Precis! Jag har varit Guldhamsteruppfödare sen en hel massa år tillbaka och det vimlar alltid av vuxna honor som "gjort sitt" och sen bara kastas iväg… verkar vara så inom smådjursvärlden överlag = ( Men en sån tös får gärna flytta hem hit till mig och min lilla dvv.
#8 ja, tyvärr är de ju så att när honorna "gjort sitt" är de svårt att ha kvar alla… vet själv inte om jag skulle kunna skiljas från mina, men de är ju ett måste för att få plats med nya honor isf…

#9 Visst är det så, men ibland kan jag känna att det är lite slit o släng över det hela. Ser inget fel i att omplacera ett djur, men ibland blir det lite för mycket av den varan.
För mig funkade det inte alls. Hade min hane själv utan kontakt med andra kaniner sen när han var 8 veckor till ungefär 1,5 år. Sen köpte jag en hona (han var såklart kastrerad) och dem funkar inte ihop alls. Visst det funkade ett tag men sen blev det värre. Igår rök dem ihop rejält! Han hade råkat ta sig in i hennes Hage. Jag var iväg så min pappa hade tagit ut dem och den är inte så säker att ha 2 kaniner i än så var lite orolig. När jag kom hem så var han i hennes Hage. Massa hår överallt :'( Men inga sår som tur var! Bra med tjock vinterpäls ;D
Emma

#12 Vilka söta flickor = )
Ser verkligen ut att njuta av gemenskapen!