Det är ju stor efterfrågan på Teddypälsade djur (vilket inte är en godkänd pälstyp).
Sen är det ju oftast mer efterfrågan på wienertecknade kaniner av långhårig typ (Lejonhuvat eller korsningar), vilket heller inte är godkända teckningar.
Men om du vill avla på och föda upp rasrena och godkända djur så ska du ju antingen ha mycket fina och bra djur (utställda) av de populäraste raserna Dvärgvädur, Hermelin osv, eller så ska du ha någon ras som är ovanlig och svår att få tag på ännu (Jamora kanske?)
Men överlag så har kaniner blivit mer svårsålda senaste året. Det säger många uppfödare och även djuraffärer osv säljer mindre. Kan bero på att marknaden är mer mättad eller att det råder allmänt "dåliga tider" och folk prioriterar annorlunda. Bara att titta på Blocket eller liknande så dräller det av annonser med folk som skänker och dumpar bort kaniner i överflöd.

Jo, håller med dig angångde att marknaden kan vara ganska mättad.
Har ibland väldigt mycket tankar kring dvärgvädur eller fransk vädur….men jag får nog räkna med att inte få alla sålda tyvärr.
Men rent storleksmässigt, hur går det om jag korsar mellan fransk vädur och dvärgvädur? Om det är honan som är frasse och hanen dvärgvädur? Är det ok att göra detta?
Det gäller mellan isabella och wienertecknad, blåögd i färgerna.
#2: Det är OK att korsa fransk vädur och dvärgvädur.
Men det finns redan en ras som från början är en korsning mellan dessa, nämligen lilla tysk vädur. =)

#2 Jo, det visste jag fanns, men kom inte på rasens namn förut när jag skrev inlägget. 
Men blir det i praktiken renrasiga lilla tysk vädur om jag korsar dvv med fransk vädur? Eller får dessa ungar benämningen korsning mellan dessa raser?
Antar att denna korsning ger ungar som är mitemellan dessa storleksmässigt, eller ska jag förbereda mig på att det kan bli både stora och små ungar ur samma kull?
Känner att jag behöver mer info här….rätt intressant.
#4: Dessa blir korsningar.
Får man däremot rastypiska lilla tyskar kan man ställa och söka dispens. =)
Det kan nog bli lite gott och blandat rent storleksmässigt.
Dvs både små, stora och mittemellan.

#5 Ok, låter rätt spännande egentligen.
Finns det någon du vet om som föder upp sådana här korsningar eller har haft en sådan kull?
Om man mot förmodan får en rastypisk unge och söker dispens, behöver jag då vara medlem i KAF och ha upfödarnummer mm?
#6: Ja, det behöver du.
Dels behövs medlemsskap för att få ställa ut, vilket krävs för att kunna söka dispens.
Uppfödarnummer behövs först om du tänkt avla renrasigt och skriva stamtavla på avkommorna.
Vet ingen som föder upp den korsningen, men däremot finns några uppfödare av renrasiga lilla tysk.

#6 Ok
Tycker dvv är mest efterfrågad (framför allt i vit bö)