Kanin iFokus

Kanin

Etiketttävlingar-och-lekar
Läst 3676 ggr
Em--ma
2

Kanin test !

hur tar du hand om din kanin ? är du redo för att skaffa en kanin?
testa dig här!

Var ärlig åxå ingen behöver ju veta ditt resultat om du inte vill =)

1. Du får äntligen skaffa kanin , vilket låter mest troligt att du gör?
    a- Köper första bästa kaninen du ser
    b- Du tittar på många olika kaniner innan du bestämmer dig
    c - Skiter i hur den ser ut du vill ha en kanin. Men du tänker ändå att ta reda om den har nga sjukdommar m.m

2. Du ska köpa foder till kaninen vad / vart köper du det?
a - På djuaffären , deras gnagarblanding är jätte bra!
b - Min kanin får ingen pellets dom får ist. frukt och grönt , samt hö , och annat som kaninen behöver
c - Köper mitt på etc. grangården eller andra varuhus , med bra värde

3. Det är en kall vinter dag och det är snöstorm ute
hur gör du med din kanin då?
a - Tar på mig kläderna jag har och kilar ut till kaninen och ger vad den behöver, sen springer jag snabbt in i värmen igen!
b - Tar på mig dom tjockaste kläderna jag har. Jag har skaffat kanin och ansvarar för att ta hand om den varje dag även om det är snöstorm ute. Så det är bara att bita ihop och gå ut
c - Kaninen klarar sig idag ger den extra mycket imorgon

4. Du ska åka på 3 dagars semester hos din Moster som bor 5 h hemmifrån, hur gör du med din kanin?
a - Ber kompisen ta hand om kaninen .
b - Tar med kanin
c - Ger den 3 ggr dubbelt av allt och åker iväg

5. Du vill ta kull på din kanin, hur förberedd är du på det?
a - Du har läst på i veckor , och kan nästan allting utantill
b - Du tar en kull även fast du inte vet så mycket om det. Det enda du tänker, det är väll inte så svårt det är ju bara kaninungar lixom.

c - Du har inte läst på så mycket , men ber vänner om hjälp ang. om kullen

6. Du ska ge din kanin mat och märker att den bara ligger i ett hörn, och verkar inte vara så pigg vad gör du då?
a - Springer direkt till telefonen och slår in vetrinärens telefon nummer. Bäst att vara på den säkra sidan , man kan ju alltid rådfråga
b - väntar ett tag , kaninen kanske bara är trött , det kanske går över ?
c - Håller regebunden uppsikt över kaninen, och tittar vad som händer märks ingen skillnad så kan jag fråga mina föräldrar vad jag ska göra

7. Buren ska städas nu igen, hur ofta rengör du på GRUNDEN till kaninen ? ( hela buren bajslådan räknas EJ)
a- 3-7 ggr vecka
b - 2 - 1 ggr vecka
c- Låter kaninen skita ner ordentligt innan jag rengör. Det blir ju samma sak hela tiden.

d- städar när det behövs ibland är kanin så duktig att det inte behövs städas mer än 1 gång månad! ( kaninen går på toa )

8. Du ska börja på ett nytt jobb / skola och kommer inte hem förren 8 på kvällen hur blir det med kaninen?
a - Låter den sitta i sin bur dagen lång. Kanske hinner vara med den på helgen?
b - Du tar dig modet och säljer / lämnar ut kaninen på foder. Du vet att kaninen är värd mer än att sitta i buren hela dagarna
c - Du frågar din kompis/syskon/föräldrar om h*n vill aktivera kaninen några gånger i veckan

9. Du har fått veta att din kanin lider av en sjukdom , dom har sagt att det finns 15 % chans att den överlever, men kaninen lider sjukt mycket av detta . Hur tar du dig till väga?
a- Vi ska kämpa in i det sista, det finns ju en chans att h*n överlever.
b - Med stor sorg så säger du att det är bäst att h*n somnar in. Inget djur behöver lida
c - Du ger kaninen någon vecka har det inte blvit bättre så låter du den somna in. Det var värt ett försök .

10. Vem är det som har huvudansvaret om din kanin ?
a - Jag såklart , mina föräldrar bryr sig inte så mycket om kaninen är yngre än 18
b- Jag , är över 18
c - Mina föräldrar , dom gör inte så mycket precis men händer det något med kaninen , så tar dom över

INNAN ni börjar kritisera och säga man borde får högre poäng för detta och detta..
Så snälla läs , vad som står under dom olika påståenderna =)

1. A - **0 p man borde först och främst titta om kaninen har någon ärftlig sjukdom. Och man ska inte ta den första bästa då dom kanske inte är som man tänkt sig ? Bättre att tacka nej en gång för mycket än förlite!
    *B* - **_10 p Det är ett klokt val att titta på många olika. Då ser man även hur dom olika kaninerna är byggda och då kan man se om det är något fel på kaninen! Rådfråga gärna andra uppfödare av samma ras, vid bästa möiliga val av kanin! Du ska ju ändå leva med kaninen i 10 + år
    *C* - **5 p Klokast att göra som B . Rådfråga innan köp av kanin

2 .
A - 0 p man ska inte köpa gnagarblanding till kaniner. Kaniner är hardjur. Och gnagarblandning är till gnagere ( hamster , gerbil , möss m.m ) Det är som att äta godis varje dag för oss. mindre bra d.v.s så NEJ till gnagarblanding
B - 10 p Om man vill översätta pelletsen med andra saker. Så kan man göra det. Pellets är bara foder som extra näring som inte kaninen får i sig . Men ger man dom sakerna kaninen behöver så kan man absolut göra det! Nästan bättre än vanlig pellets!**
C - 10 p Helt rätt val , pellets från större varuhus är oftast billigare och bättre skick!

1. *A - 5 p_*

B - 10 p C - 0 p

**

1. A - 10 p bästa valet, kaninen trivs där den bor och stannar helst där.
    B - 0 p Varför ska man drabba kaninen om man ska bara vara borta i tre dagar. Som A kaninen stannar hellre hemma en att sitta i en bil i 10 timmar**
    C - 5 p Lagen säger att man ska ge fri tillgång till hö och vatten. Så länge man gör det är det okej. Men då ska man åxå se till att det räcker . Händer detta nån gång om året så drabbas inte kaninen över detta!

5.**
A - 10 p**
B - 0 p brukar säga när du fattar att kaninen ÄR ETT DJUR OCH ÅXÅ LEVER så kan man börja tänka på om man vill ha en kull, vad händer om kaninerna inte blir sålda ? Eller om dom blir missbildade? Kaninen är din kompis.. Inte får du egna barn om du inte vet något om dom?**
C - 5 p
**
6
A - 10 p man kan alltid ringa och råd fråga en vetrinär. Vad det än gäller. Bättre att vara på den säkra sidan!

B - 0 p

Märker man att kaninen inte mår bra ska man alltid försöka ta reda på vad som hänt. Om man låter kaninen vara kan det kosta kaninen livet!**

C - 5 p

7

A - 15 p B - 10 p

C - 0 p

Det är helt fel! Man vill väll inte sitta i sitt bajs hela dagarna heller ? nej , har inte kaninen lärt sig gå på toa är det hög tid att lära den det eller städa MINST 1 gång vecka
D - 5 p Då menas detta att man städar bajslådan kaninen är duktig att gå på den d.v.s att den kissar och bajsar där. Då behöver man bara städa hela buren nån gång i månaden. Bara för att fräscha upp =)

1. A - 0 p Varför ska man drabba kaninen? När man köpte sin kanin så har man ju ansvaret för att h*n kommer i första hand. Vill man inte lämna ifrån sig kaninen då kanske man får skippa jobbet?
    B - 10 p Bästa sättet är ju alltid att ge kaninen till någon som har tid. Även om det är sjukt svårt så är det för kaninens bästa. Man gör det för sin bästa vän Offra sig!**
    C - 5 p Detta är ett alternativ , men hur länge kommer det hålla? 1 vecka? Ett år ? Tänk på Kaninens bästa!

2. A - 0 p Som alla andra påståenden har sagt tänk på kaninen. Det är fortfarande för den skull du gör detta för! Varför göra så kaninen lider? Om du inte klarar släppa iväg din kanin, är du inte redo för en heller. Älskar du verkligen kaninen så låt den gå
    B - 10 p Helt rätt val. Det är 75 % att den dör. Om det hade varit tvärtom , så skulle det vara helt fel! men nu är det 15 % chans. Bättre att låta den skutta över dom gröna ängarna en att ligga i sin bur och lida!**
    C - 5 p man vill verkligen att kaninen ska överleva och kämpa! Och man gör lite rätt att ge den en chans iallafall.

3. A - 0 p Ett barn SKA ALDRIG ha huvudansvaret för kaninen eller något djur. Det borde och ska man veta innan man skaffar djur!!
    B - 10 p en över 18 ( myndig ) ska alltid ha huvudansvaret till kaninen. det betyder inte att kaninen är dens. Utan bara att kaninens liv hänger på föräldrarna. !**
    C -** *10 p*

0 - 30 p

Du bör och ska plugga på innan du skaffar kanin. Du har ett liv i dina hängade i dina händer. det finns flera olika sidor du kan få hjälp av innan du skaffar kanin. ta en titt på olika sidor och prova sedan att göra om testet ! =)

31 - 60 p
Du borde åxå plugga på regält. Du är redo att skaffa kanin , men om du har nån som du kan rådfråga så är du redo för en kanin. Prova gärna att bara hyra en sommar kanin och titta hur det känns. Då kan man alltid lämna tillbaka kaninen om det inte passar en!**

61 - 80 p
Här har vi en bra person på kaniner . Men ingen kan lära sig tillräckligt fortsätt läsa på om kaniner. Så ska du se att du kommer få 105 poäng en dag!**

81 - 105 p
Du är verkligen en kaninexpert!
Jag antar att du redan har flera kaniner! Men man kan inte vara bäst i kaninvärlden! Forsätt så du gör så ska du se att dina kaniner kommer leva nyttigt och bra! =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

minkaninester
0

61-80 :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

81-105.

Skulle dock gärna velat se ett till alternativ på fråga 8. =)
Nämligen att man fixar Hage med sysselsättning som kaninen har tillgång till dygnet runt och inreder såpass att kaninen får tillräcklig aktivering.

[BonnieL]
0

81-105 p. =)

alwiz
0

81-105 :)

Em--ma
0

#2 ja det går ju åxå försårs ;D
man kan ju säga att nån i familjen hjälper till då .P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

LinaIsabell
0

Möss ska inte ha gnagarblandning!
De är allätare (det är väl hamstrar också kanske?) och ska ha i sig de fyra sädesslagen som bas + kött och grönt.

Hamstrar vet jag inte mycket om, men förmodligen ska de inte ha det heller eftersom de förmodligen också är allätare.

Marsvin äter väldigt likt kaniner, och gnagarblandning är skit för dem också.

Så nu har jag just kommit fram till att gnagarblandning är skit - för allt.

jossan84
0

Har en liten fråga ang första och andra alternativet på 3:an. Är skillnaden bara att man springer på den ena och går på den andra. Det står ju inget om VAD man gör, bara att man ger den det de behöver på första alternativet.

Em--ma
0

#6 jag vet inte så mkt om det heller. Men antog att dom är gnagare lixom x'D

#7 jag menar mer så att på B - att man går ut fixar till kaninen kanske städar buren. Alltså det man gör varje annan dag även om det inte e snöstorm :P
A- är mer att man ger kaninen vad man ska ge och går in igen

/ Emma

[Emmla]
0

81-105 jag städar inte till mina kaniner så ofta men å andra sidan är de aldrig där, de går dit om de vill dricka eller kissa/bajsa, de äter utanför (de kan äta i buren också men de gör inte det så ofta) och har hela min balkong till sitt förfogande samt vardagsrummet på eftermiddagar/kvällar och någon timme på morgonen. så jag tycker inte det är lika någon som om de är där hela tiden.

hjartelyckanskaniner
0

81-105

Men jag fick en unge dagen innan jag fick veta att vi skulle till ett par kompisar i gbg. Det är 3 timmar dig. Inte tog det skada på mor och son för det. Vi hade en innebur som de satt i så de inte satt i en trång innebur hela resan. Stannar man så att man kan rasta kaninen så kan det funka. Alla blir inte stressade utav resan.

Vaför finns det isåfall de som kan transportera ner djur där resan är 7 timmar med tåg? Du borde tänka på det. Annars skulle man aldrig tansportera ner kaniner ifrån sthlm-skåne eller åka ifrån Skellefteå-Hässleholm för att tävla i SM 2 dagar. Tror inte de åker så långt om kaninen skulle ta skada. Kan säga att det är mer än 5 timmar ifrån Skellefteå-Hässleholm

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

jossan84
0

#6 Gnagarblandning ger jag till mina dvärghamstrar, men då blandar jag i lite torrfoder för katt så att det innehåller animaliskt protein. :)

Popstar
0

81-105 :))

Em--ma
0

#10 det beror av vilken anledning man åker, och tar med kaninen.
Ska man  som i etc. bara åka och hälsa på någon bör man ju leta efter ngn som kan ta kaninen. men som i ditt fall att man får en oplanerad unge. Så är det kanske ett måste att ta med kaninen..
Och ska man på utställning så måste man ju åxå ta med kaninen, rolig utställning utan kaninen lr hur? ^^

Så frågan var ju att du BARA skulle till din moster. Och har man möiligheten att lämna kaninen hemma så tar man väll den?

/ Emma

KaninEmma
0

81-105 =)

// Emma :D

PrinzeZz
0

70 p

ang fråga nr 4, jag TROR faktiskt att det står i lagen att kaninen måste bli kollad (eller liknande) minst två gånger per dag… så att lämna kaninen över tre dagar är nog inte ens lagligt… och absolut väldigt dumt i mina ögon, om någonting händer? om kaninen fastnar den första dagen och sedan inte är under uppsikt öht?.

sedan fråga 5, jag är uppfödare, läser inte på innan en kull, så den här frågan svarade jag inte på.

sedan fråga 6, kaniner är inte pigga 24/7, även dom sover och är trötta, åker inte till vetten bara för att kaninerna ligger ner i ett hörn och kanske inte ser pigga ut.

och fråga 10, jag är 16 och känner att jag kan själv ta ansvar för mina kaniner. När det gäller vet-vård får jag självklart hjälp med skjuts och pengar av mina föräldrar, men lämnar inte över allt ansvar på dom eftersom dom inte kan så mycket om djur.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Zvintos
0

#15: Vad jag vet står inget om 2ggr/dag.
Däremot måste ju kaninerna ha mat och vatten dagligen.
Vintertid måste de få vatten 2ggr/dag, så då blir det ju automatiskt att man måste kolla till de.
Men det står inget specifikt om tillsyn 2ggr/dag.

hjartelyckanskaniner
0

Det var ingen oplanerad kull men jag visste inte att vi skulle iväg förrän dagen innan. Så vi köpte en innebur och tog med Bella och Notte (mamma har bra fantasi va?;) Lady och Luffsen sången..)

Men sen beror det på hur lång tid man är där. Vi var där i en vecka och så lugnar kaninen ner sig efter en dag. Stannar man där i 2-3 dagar så skulle jag försökt hitta någon som tog hand om kaninen, men det är ju ganska svårt på lov för då brukar alla försöka åka iväg. Skulle man inte hitta någon som passar kaninen så tycker jag det är bättre att man ta med den än att lägga i en massa mat. Mina skulle äta upp maten direkt och sen är den hungrig i 2 dagar. Vattnet spiller de ut eller dricker uppdirekt så då är de törstiga också.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Isa96]
0

81-105 :)

Salish
0

81-105

Den om hur ofta man städar, jag tog D och min bur är jätteren. Detta är för att jag har bur mitt på marken och då hjälper ju naturen till väldigt mycket, men självklart byter jag ut halm och städar bajshörnet flera ggr per vecka!

Em--ma
0

Ni får gärna komma med synpunkter.. men låter som dom flesta är mot mig, känns mindre roligt då! Så om ni vill säga något MOT mig så ta det på PM. För en snällare tråd :P

/ Emma

lennartsdotter
0

61-80 (hade 80 precis)

Kaninen ska ses till två gånger/dygn är det väl? Altså kan man inte lämna kaninen med extra mat i tre dagar. :S

Zvintos
0

#21: Läs mitt svar i #16. =)

lennartsdotter
0

#22 Aha, Ja då redde vi ut det, tackar! :)

MarHai
0

Djuren ska ha tillsyn minst en gång om dagen, är väl lagen?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Claudia90
0

Jag sitter och funderar på fråga 8.

Du ska börja på ett nytt jobb / skola och kommer inte hem förren 8 på kvällen hur blir det med kaninen?

Jag valde alternativ C faktiskt. MEN… För mig, var det här en riktig korkad fråga. För innan man skaffade kaninen, så BÖR man ha tänkt igenom vad som händer 5-8 år framåt i tiden (som jag har lärt mig att göra med all typ av djurköp). Och Vet man om att man börjar på en ny skola med mycket längre dagar så bör man vänta med att skaffa djur tills man vet hur det kommer att fungera. Samma sak med jobbet. Om man vet om att inom 4-6 år kommer jag att byta jobb eller börja jobba, så får man se till att ordna alt. kaninvakt, eller annat alternativ INNAN man skaffat sig ett ansvar!!

RabbitLower
0

asså fråga tio…håller verklien med att barn inte ska ha kanin! men att jag tror om man gillar kaniner och är typ tonåring och har huvudansvar för en kanin så e de la okej…däremot om de va en 6åring som hade huvud ansvaret för kaninen då hade de vart fel

emms
0

#15 Tror dem menar att kaninen sitter i ett hörn och inte reagerar, inte att den sover/vilar :) Man ser ju skillnad. Muffin låg i ett hörn och reagerade inte på maten, sen en halvtimma senare så fick han diareé, :P

Fick med 81-105 :)

Emma

Brownie
0

61-80 :)

jasminrex
0

Jag tycker faktiskt att fråga 8 var liiite konstig för det står ju bara när man kommer hem inte när man åker så bara för man kommer hem 8 på kvällen behöver det ju inte betyda att man har varit borta länge, eller hur? Tex så kan jag ha gått till skolan kl 6 på kvällen och komma hem 8 så då har jag ju inte varit borta länge heller :P

Em--ma
0

#29 nej :P Men menar då att skolan typ börjar 8 ^^ Så då går man ju upp tyå halv 7 .. x'D

/ Emma

Em--ma
0
  1. Du får äntligen skaffa kanin , vilket låter mest troligt att du gör?
    a- Köper första bästa kaninen du ser
    b- Du tittar på många olika kaniner innan du bestämmer dig
    c - Skiter i hur den ser ut du vill ha en kanin. Men du tänker ändå att ta reda om den har nga sjukdommar m.m

2. Du ska köpa foder till kaninen vad / vart köper du det?
a - På djuaffären , deras gnagarblanding är jätte bra!
b - Min kanin får ingen pellets dom får ist. frukt och grönt , samt hö , och annat som kaninen behöver
c - Köper mitt på etc. grangården eller andra varuhus , med bra värde

3. Det är en kall vinter dag och det är snöstorm ute
hur gör du med din kanin då?
a - Tar på mig kläderna jag har och kilar ut till kaninen och ger vad den behöver, sen springer jag snabbt in i värmen igen!
b - Tar på mig dom tjockaste kläderna jag har. Jag har skaffat kanin och ansvarar för att ta hand om den varje dag även om det är snöstorm ute. Så det är bara att bita ihop och gå ut och borsta kaninen / städa buren m.m
c - Kaninen klarar sig idag ger den extra mycket imorgon

4. Du ska åka på 3 dagars semester hos din Moster som bor 5 h hemmifrån, hur gör du med din kanin?
a - Ber kompisen ta hand om kaninen .
b - Tar med kanin
c - Ger den 3 ggr dubbelt av allt och åker iväg , ber även någon bara titta över kaninen en gång om dagen

5. Du vill ta kull på din kanin, hur förberedd är du på det?
a - Du har läst på i veckor , och kan nästan allting utantill
b - Du tar en kull även fast du inte vet så mycket om det. Det enda du tänker, det är väll inte så svårt det är ju bara kaninungar lixom.
c - Du har inte läst på så mycket , men ber vänner om hjälp ang. om kullen

6. Du ska ge din kanin mat och märker att den bara ligger i ett hörn, och verkar inte vara så pigg, och reagerar inte när du rör den vad gör du då?
a - Springer direkt till telefonen och slår in vetrinärens telefon nummer. Bäst att vara på den säkra sidan , man kan ju alltid rådfråga
b - väntar ett tag , kaninen kanske bara är trött , det kanske går över ?
c - Håller regebunden uppsikt över kaninen, och tittar vad som händer märks ingen skillnad så kan jag fråga mina föräldrar vad jag ska göra

7. Buren ska städas nu igen, hur ofta rengör du på GRUNDEN till kaninen ? ( hela buren bajslådan räknas EJ)
a- 3-7 ggr vecka
b - 2 - 1 ggr vecka
c- Låter kaninen skita ner ordentligt innan jag rengör. Det blir ju samma sak hela tiden.
d- städar när det behövs ibland är kanin så duktig att det inte behövs städas mer än 1 gång månad! ( kaninen går på toa )

8. Du ska börja på ett nytt jobb / skola och kommer inte hem förren 8 på kvällen och börjar tidigt dagen efter varje dag , hur blir det med kaninen?
a - Låter den sitta i sin bur dagen lång. Kanske hinner vara med den på helgen?
b - Du tar dig modet och säljer / lämnar ut kaninen på foder. Du vet att kaninen är värd mer än att sitta i buren hela dagarna
c - Du frågar din kompis/syskon/föräldrar om h*n vill aktivera kaninen några gånger i veckan

9. Du har fått veta att din kanin lider av en sjukdom , dom har sagt att det finns 15 % chans att den överlever, men kaninen lider sjukt mycket av detta . Hur tar du dig till väga?
a- Vi ska kämpa in i det sista, det finns ju en chans att h*n överlever.
b - Med stor sorg så säger du att det är bäst att h*n somnar in. Inget djur behöver lida
c - Du ger kaninen någon vecka har det inte blvit bättre så låter du den somna in. Det var värt ett försök .

10. Vem är det som har huvudansvaret om din kanin ?
a - Jag såklart , mina föräldrar bryr sig inte så mycket om kaninen är yngre än 18
b- Jag , är över 18
c - Mina föräldrar , dom gör inte så mycket precis men händer det något med kaninen , så tar dom över.

Här är en rättning av provet, prova detta då ! =D

/ Emma

[Emmla]
0

på trean borde det finnas som alternativ: jag viste att jag inte skulle vilja gå ut i snöstorm så jag skaffade innekanin.

Em--ma
0

#32 men detta är ett annat lixom ^^ Är man berädd att ''offra'' sig för sin kanin 'r det mer menat xD

/ Emma

[Emmla]
0

aha

Nickel
0

61-80
Jag är15 men har hela anvaret för mina kaniner. Om det skulle hända något med dom skulle jag inte vilja lämna över det till mina föräldrar för att dom kan inget om kaniner. Men om man är yngre, typ under tio (?) då är det kanske klart att föräldrarna tar över om det händer nåt, tkr jag iaf. :)

jossan84
0

Det är enligt lag dina föräldrar som har ansvaret för kaninen. Sen kan det ju fortfarande vara du som tar hand om det. Men de har ansvar att se till att den sköts och om du nu mot all förmodan skulle tröttna så är det de som får ta hand om den.

[Emmla]
0

jag har lämnat mina kaniner en natt utan uppsikt, men det är det längsta

MH1994
0

61-80p fick jag (70p bara för att det är helt och hållet jag som har ansvar och tar hand om mina kaniner och att jag aldrig behöft läsa på om hur man tar hand om kullar, de har alltid funnits runt mig så det har aldrig varit nödvändigt. och på fgåga 6: jag ringer först min syster,  vet inte hon felet skulle jag vänta lite och sen ringa veterinären…)

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

MixiDixi
0

B

B

B

A

A

A

A

C