Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1270 ggr
Valkyrie
0

jag ger min rex 1 dl pellets /dag (självplock pellets) och hö, men jag ser henne inte ofta äta hö och jag behöver heller inte fylla på jättemycket så jag undrar om hon verkligen äter hö:et.

ska jag dra ner lite på pelletsen så att hon äter mer hö? om jag gör det , kommer inte hon vara hungrig då eller kommer hon äta höet så att hon blir mätt?

ska även byta till stampe eller något foder som är bättre, hur ska man byta foder?alltså jag vet ju att man inte bara kan ge annat

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

Bra att du byter foder, ofta ohyra i självplock :P Om din kanin äter dåligt med hö kan du defititivt dra ned eftersom du ger ganska mycket pellets.

Om du ska byta pellets måste du blanda in de nya, så du ökar på mängden lite dag för dag så att de inte blir en chock för magen och tarmen med de nya fodret. :)

Valkyrie
0

aha bra :) ska åka till granngården någon dag och köpa något bra som räcker länge :P

du tror inte hon kommer vara hungrig om jag ger henne typ en halv per dag?

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

hur mycket äter din kanin per månad? :) typ hur många liter

Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

Nej, jag tror hon klarar sig på ½ dl, då länge hon håller vikten :) Jag har ju flera kaniner, så de är svårt att säga hur mkt en äter per månad. Två av mina kaniner är smala och äter 1 dl om dagen, den andra äter ca ½ om dagen :)

Sashhi
0

Om kaninen får mindre pellets så blir den ju automatiskt mer hungrig och tar den maten som finns. Vilket då blir höet. Om mina skulle sluta äta hö (vilekt aldrig skett) så skulle jag minska doseringen av pellets, tills jag själv märker att de äter hö ordentligt. De lär forsätta med om man ökar givan av kraftfoder igen, om det nu behövs.

Not your mom, not your milk.

Valkyrie
0

bra tack för tipsen :) jag skrev fel , menade hur mycket HÖ kaninerna äter? :)

Rest in peace Valkyrie!

Sashhi
0

#6 - Det är ju självklart från individ itll individ, men ca 80% av deras kost ska ju bestå av hö, så det blir ganska mycket i slutändan om de äter som de ska.

Not your mom, not your milk.

Valkyrie
0

oj då äter inte hon som det ska :O jag köper 30 liter från djuraffären och köper ny typ varannan kanske :)

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Jag har bra kvalitets pellets som jag ger mina kaninner blandat med havre.Men jag har enu godare hö i bra kvalite tjocka gröna strån som de bara älskar.Jag byte höt för ett tag sen då förut jag handla på djutmagzinet de höt va skit typ bara gräsmate hö eller vad man ska kalla de.Nu köper jag mit hö från stallet och de är inte skit utan rigäla strån gröna som luktar underbart och havre och pellets som bara är i hög kvalite.Så de föredrar hö före pelletsen som är bra.Så du kansker behöver byta hö kvalite.Då de höt jag köpte från djur afären åt dem inte så bra.Men nu vräker dem i sig höt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Sen ska man ge kaninner fri tillgång på hö så enligt mig ska man inte räkna hur mycket man lägger på utan bar öser på.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

hej kaleria :D

jag köper ju från djurmagazinet men jag ger obegränsat men har hört att mångas kaniner äta flera kilo per månad, valkyrie äter inte alls mycket. jag har nu minskat på pelletsen iaf och sk också byta pellets. men hur mycket kostade höet på stallet då?

/ johanna :) <3

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

sen vill jag inte ösa på för hon hinner inte äta upp och då blir det gammalt och hon itne vill äta de

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Hej johanna att du hänger här de visste jag inte =)

JO stall höt kostar 100 kr för 17kg så de är väldigt billigt.Och bra kvalite.Höts kvalite kan ligga väldigt mycket i att hon ite äter höt så bra.Hon kanske är en av dem lite kräsna kanninerna.Och djurafärens hö är för dyrt och de är knapt ett kilo och ingen kvalite alls.De är som att kasta penngarna i sjön.Man får inte ut något av penngarna.Så stall höt ska du satsa på.

Nej kanske du inte behöver ösa på i början men om du märker att hon gillar de nya höt kan du ge litte mer för varjer gång.Om h*n hinner ätta upp de förstås.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

jo jag har ju börjat det :P

ja jag ska fråga om det nästa vecka :)

kg, hur mycket är det hur många "småbalar"?

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Ja men om de är 17kg då är de 17 kakor 1 kaka=1kg

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

ja men hur många kg är det i en bal? det är ju flera balar i den stora balen om man säger så och i de små balarna är de ju uppdelade i kakor. så ungefär hur många kakor är det i en liten bal då?

går det itne att köpa mindre?

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Johana jag bäretta ju klart och tydligt. En bal är 17 kg en liten bal(kallas kaka)är 1kg.SÅ i en stor bal är de 17kaker och då är de 17kg hö.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Jag anntar att de går men de är inte så smart då de är blir dyrare.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

ja men jag menar de små balarna som är typ 1meter långa, de är väl inte 17 kg eller?

Rest in peace Valkyrie!