Kanin och Marsvin!
Hej på er! :)
Jag har en dvärgkanin som heter Sara och ett litet Marsvin som heter Gustav. Jag fick dom i våras och dom har delat bur sen dess. Grejen är den att Sara beter sig ganska dominant i bland och jag får tanken ibland att hon kanske "trycker" ner Gustav. Han är väldigt nervös av sig och vill hellst vara för sig själv.
Undrar om det finns någon annan här som har erfarenheter av detta?
Dela gärna med er isf!
Kramar Natalie

Vad jag vet så är det lag på att ha 2 marsvin. Kaniner och marsvin pratar inte samma språk…
#1: Tror det går bra att ha en kanin och ett marsvin, dock rekomenderar jag verkligen inte detta eftersom, som du sa, dem inte pratar samma språk och kaniner kan lätt skada (kanske t.o.m. döda) ett marsvin.

Välkommen till oss =)
Vissa kaniner och marsvin går bra tillsamman. Men jag skulle rekomendera dej att köpa ett till marsvin och stoppa den med ditt andra marsvin och låta kaninen bo ensam. Kaniner och marsvin pratar inte samma språk. Kanin kan t.ex jaga marsvinet och sparka den med bakbenen så att marsvinen kan till och med dö. :)
#3: hihi, såg lite lustigt ut "sparka med bakbenen så att marsvinen kan till och med dö :) " Alltså, med den glada minen efter "dö" :P

#4 Hehe den med det är faktist . efter :D "till och med dö. :)" Jag måste ju vara glad :)
Jag har faktiskt ett marsvin och en kanin tillsammans. Jag, eller min syster, det är hennes marsvin, hade två stycken. Sen dog det ena marsvinet, tanken var att hon skulle ge bort det kvarvarande marsvinet till någon som hade ett marsvin, men så blev det inte. Sen ville jag skaffa kanin, så blev det så att de fick dela bur. Jag har en liten kanin, inte mycket större än marsvinet, och de funkar bra tillsammans. Men nu ska det snart komma ett till marsvin.
Det brukar funka ut kaninen synhåll för att de behandlar marsvin som kanin ungar, men de pratar inte samma språk, så marsvinet får inte en kompis så som den behöver. Misty, marsvinet märker man på att han kuttar inte glatt som han gjord när han hade en marsvinskompis, ect. Har man dock en kanin som mobbar eller trycker ner marsvinet måste man skaffa separata burar till dem. Och som de säger, att ha kanin och marsvin ihop är som att en människa ungås enbart med en lemur. Jag skulle tipsa dig om att skaffa en till bur att ha kaninen i och ett till marsvin som kompis till det ensamma.

Precis marsvin är pratglada och med en kanin kan dom ju inte prata. Det är som om vi skulle vara med en älg och försöka snacka ;D

ja har också min kanin me marsvin…dock 3 st=)de funkar jätte bra=P

#1 ja vet inte att de ä de…har aldrig hört detta…=/

Jenca: Vilken ras? är din kanin? :)
#9 Hmm, men det är lag på att man ska minst ha 2 marsvin. Fråga dom på www.marsvin.ifokus.se
Läs här, sidan 19 och neråt..
Från djurskyddsmyndigheten, L80 - Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (lagar) och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m av djur avsedda för sällskap och hobby.
Med hållande menas som husdjur.
1§ Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl (ex extremt aggressiv mot sin egen art).
#11: Har hört att kaniner ska vara två och två. Idiotisk lag XD Men tror den är ändrad? ;o
#12: Finns ingen lag om att kaniner ska vara två och två. 
Kaniner undantas från den lagen.
Lagen innefattar gnagare, men eftersom kanin är hardjur, så gills de inte.
Under Allmänna råd står det dock:
Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.
Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.
Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.
Uh, vad korkad jag är xD Har läst typ 50 ggr att kaniner är hardjur, men jag glömmer bort hela tiden, haha xD
Inte lätt att komma ihåg alla gånger, myriis. Är långt ifrån alla som vet det. 

Det har jag aldrig tänkt på att kaniner är hardjur..:D Men dom är väl gnagare okå??
jag har läst någonstans att marsvin inte är gnagare, dom är mer släkt med en häst än med en hamster t.ex.. vet inte om det stämmer, men jag såg det på tv på Anlimal Planet…
Medarbetare på Hundar.ifokus
#17 Det stämmer har oxå hört det men marsvin är flocklevande djur och skall hållas minst 2 st för de ska må bra. Kanin eller människa kan INTE ersätta ett annat marsvin.
Är samma sak om t ex du skulle bo med en flock gorillor du skulle överleva men dö mentalt för ni pratar ej samma språk.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Kajsa_: Nej, kaniner är inte gnagare alls. De tillhör familjen hardjur, istället för gnagare.
"Kaninen har till skillnad från gnagare två par övre framtänder, det extra paret precis bakom det andra. Men också att deras penis innehåller inte ett ben, som hos gnagare och de äter sin blindtarmsavföring. Därför klassas de inte som gnagare utan hardjur, Lagomorpha, som betyder "djur av kaninlik form" och lagomorphs och gnagare är inte mer släkt med varandra än andra däggdjur."
Hämtat från kanin-net.
Tror ni att det går bra med ex 2 marsvin och 2 kaniner i samma bur eller 2 marsvin och 1 kanin? Jenca #8 har ju det :)
Någon mer med erfarenhet? Tycker det vore intressant att veta
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#20 Jag skulle aldrig ha kanin och marsvin ihop i samma bur då kaniner kan skada marsvin illa.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#19 Tack så mycke :)