Klosax
Hello!
Min kanin är ganska lugn när man ska klippa klorna, ligger på rygg och väntar snällt. Problemet är själva klippningen,köpte klosax i djuraffären en liten sak så som jag antar att de ska se ut. När jag klipper så går nageln inte av där jag klippt utan den blir lite vit och "flagnar"ingenting "klipps" bort utan nageln verkar bara bli "tilltuffsad och vassare än den var tidigare,
Gör jag fel eller har jag fel klosax?
Hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara:)
Den kanske är för dålig kvalite eller inte tillräckligt vass? Köppte en jättebra för ett tag sedan. Man märker verkligen att den skär av naglen och inte tryckerskär av den :P Den jag hade innan var en sån liten gul för smådjur, den var dålig så nu har jag bytt :) Hur ser den du har ut?
Emma

Åh..ja det låter som en sån jag har, väldigt liten sak orange. verkar väldigt plastig…var osäker när jag köpte den.. hm hur ser den som du har nu ut?:)

Oh den såg ut att vara lite mer klös i, min ser ut som en laksak om man jämför:P
Är det en "klotång"?
Hur mkt kostade din?
Nu har min Mio lite kortare klor men dom har blivigt repiga av den dumma saxen.. hoppas han inte far illa av det?
Har haft en sån där liten klosax förut, men köpte snabbt en ny.
Just för att den är för slö och inte tillräckligt kraftfull.
Numera har jag en sådan här.
En small till kaninerna och en large till hunden vi hade.
Är jättenöjd med båda!

har samma som #5 (: Jätte bra enligt mig (:
// Ludde

Oh!Tycker alla verkar ha liknande och de ser super bra ut! Någon som har nått ung pris? Går dom att köpa på vanlig zoo affär? Borde ge mig ut imorgon om priset funkar:)
Några hade ju haft samma typ som jag, är det någpn fara att klorna har blivigt "skavda"? Hoppas inte det.. Mio skuttar iof omkring som vanligt men sen kan ju inte han berätta hur han mår heller..
Tackk för många bra svar:)
#8: Det ska finnas på vanlig zooaffär.
Köpte hundens på djurmagazinet och kaninernas på granngården. =)
Kostar som på hemsidan, dvs 49kr för small.

#5 Fick en likadan till mina kaniner(small) men har varit osäker på att använda den då den verkar ganska "stor". Har också en sån där "leksaks" tång men kanske borde börja använda den andra då :)
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
#10: Stor tycker jag inte den är.
Fördelen med storleken jämfört med de mindre, är att den större får man mer kraft med när man klipper.
Vilket gör att det går lättare att klippa.
Sen är den klosaxen mycket vassare också.
Jag har inget dåligt att säga om den faktiskt. =)
Klarade även belgiska jättens klor utan problem.

Okej #11 får nog börja använda den, anledningen jag förut tyckt den varit förstor är nog för att jag har jämnfört med den "vanliga" ^^
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

Då vet jag! ska försöka ge mig ut imorgon, men det är alltså en tång då? eller som de kallas? Verkar så mkt bättre! Vår djuraffär har extremt dåligt utbud men ska ge dom ett försök till:)
49 kr är ett bra pris! Hoppas vi har liknande^^
#14 Den klotången jag har kostade nog 30 kr :)

Blir ju bara bättre och bättre:)

Har "riktiga" klotänger och ett gäng med såna där färgglada saxar, som följt med omplaceringar som kommit hit. Fast jag har använt dom också och funkar väl hyfsat, men klart att en större riktig tång är bättre.

#18 Det finns säkert bättre och sämre av såna klosaxar, tycker också att dom funkar ganska bra.
#19 Ja, sedan vet man ju inte hur länge de kommer vara "skarpa" heller. Har inte haft min så länge.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Mina kaniner filade jag klorna på efter att jag klippt dom :) fungerar superbra

Med en vanlig fil?:)låter bra!
Ja, en sån som man har till sina egna naglar xD hahaha :) då blir dom jämna och inte nariga :P

Det var ju ett jättebra tips?!man tackar:)
Själv har jag en katt klosax, den funkar super!

hm det verkar vara några som kör med katt klosax me… får ta mig en funderare. Har inte vart iväg och köpt någon än. Vill ha det absolut bästa och är lite ekonomikris just nu så måste bestämma mig först innan jag handlar:P
skillnad mellan katt/klotång?
du kan ta en vanlig nageltång oxå, det hade jag, jag tyckte inte våran klosax fungerade som jag ville

Det kan jag ju prova först!ochså bra ide! ska testa ikväll när jag och Mio myser framför tvn. Då brukar han vara lugn:)
haha ja, och de är det billigaste alternativet oxå :)
Har 3 olika klotångar, en som #13 och sen en gråaktig som är jättebra och en svartröd som är jättedålig. Vart helt blåst när jag köpte den, nu används bara kattklotången och en grå som jag fick utav en bekant.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Nu har jag varit och införskaffat en slags tång,,,blev lite förvånad över det pyttelilla utbudet. Det fanns altså dessa små leksaks saxar i plast, och en dyrare variant som hette "dog man" man tror jag. Vit sak som iof ser betydligt rejälare ut en plast saxen.
Någon som vet vilken jag menar?
Jag kanske bara är ovan med den, funkar sådär faktiskt.
Detta skulle vara den slags tång som man använder hos vetrinärer..Hrm jag tar allt som han säger med en STOR nypa salt då han försöker pracka på folk i butiken diverse hemska foderblandningar mm.
Har en lite dum fråga, jag frågar så jag kan vara helt säker: Klipper man lixom från sidan? Hoppas man förstår hur jag menar:)
kanske lite dum fråga men känner mig lite osäker och vill inte att det ska bli fel.
#31: Japp, man klipper från sidan. =)
Åtminstone gör då jag det.

åh då ska jag prova igen tack!

Tack för alla tips?, vill bara säga att jag är superlycklig nu! Testade nya klo tången och den var super! Känns så skönt att kunna göra det riktigt bra för min älskling, så gött!