Fri tillgång ?
hejsan, vad jag har förstått är det inte många här inne som har fri tillgång till mat och grönsaker ? eller ?
jag har en hermelin hane som har fri tillgång till hö och vatten då såklart men han har även fri tillgång till gnagarblandning, maskroser (svinamila på skånska som min morfar säger) och morötter.
Men han håller sig i form endå och har ju en Hage på 3x6 meter, han väger 0,9 så han är absolut inte tjock för att vara en hermelin
kan ni ha fri tillgång till mat förutom vatten och hö till era kaniner eller blir dem bara tjocka då ? min kanin är underlig han gräver inte heller så jag behöver inte oroa mig för att han ska gräva ut :P
Skulle aldrig kunna ha fri tillgång till mina, oavsett hur mycket Motion de skulle få. =P
Det skulle sluta med att de rullade fram.
Har dvärgvädurar, som är väldigt matglada.
Man ska inte bara kolla på utsidan. Insidan kan bestå av massa fett på levern, tarmarna mm. Man behöver inte bara se det på kaninen och vikten.
Mina skulle bara bli feta om dom fick fri tillgång. Dom skulle sluta äta hö, deras magar skulle pajja.
Mina får högst en halv dl pellets, håller sig i bra hull på det :) Skulle kanske kunna ha fri tillgång till några av de som inte äter så mycket, men de flesta skulle nog tjocka i sig massor med pellets och sluta äta hö istället.
Mina har fri tillågng till vatten och hö, pellets äter de tills den tar slut. När svärmor passar kaninerna så ger hon ofta mycket pellets, hon tycker väl synd om dem och det märks direkt att de lägger på sig under den tiden. Då springer mina fritt i kök och på balkong och ofta i hela lägenheten.
Har dvägvädurar jag med som älskar mat men inte grönsaker lika mycket

#0 Ge pellets istället för gnagarblandning (som är väldigt onyttigt).
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Ta bort gnagarblandningen, precis som ciss säger så är det väldigt dåligt för kaniner.
har drat ner peletsen väääldigt mkt på Pigge, förut åt hon nästan inget hö als, nu äter hon upp det jätte fort och väger helt normalt, aldrig att jag skulle kuna ha fri tilgång hos henne.
Tequila skulle bli jätte tjock ifl.^^
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Ja, gnagarblandning är rena godiset, så ta bort det, by ut det eller ta bort det.
Mina kaniner har fri tillgång till även basfoder tom. 6 månaders ålder. Sedan får de (beroende på storlek, skiftar) en viss mängd basfoder/dag. :)
#0: Hur gammal är han? Man brukar säga att man kan ge fri tillgång till kaniner upp till ca 6-8 månader nämligen, så många som har yngre kaniner ger fri tillgång och sedan när de blir äldre så håller man igen lite med maten.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Än så länge skulle det gå åt Gizmo, men han bor med Luna och där går det absolut inte att ha fri tillgång till pellets.
Gizmo brukar få lite frukost, sen får båda pellets på kvällen.
(De är ca 1 år.)
Skulle aldrig ge fri tillgång till ganagarblandning. Använder inte ens det för det är bara godis i det (kan innehålla kanske 1% pellets). Ger ett foder som heter Hobby Plus som är ett bra foder som bara innehåller pellets och det älskar mina kaniner! Glader får lite hästfoder som kommer ifrån förra ägaren (övergångsfoder).
Jag ger bara fri tillgång till hö och vatten för kostcirkeln ska bestå av 80-90% hö och sedan pellets och grönsaker. Jag ger 1 dl pellets till Glader, 1 kaffemått till Suffi (lägger på sig mycket), 0,75 dl till Tosca, 1 kaffemått till Tindra (behöver banta;)) och 1 dl till Abbe (12 veckor på fredag).
Mina kaniner är ute varje dag i sin rasthage eller är ute och springer i sele eller frigående i trädgården. De får mycket Motion vilket jag tycker är viktigt om man ska ha djur=)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
han är 6-8 år gammal (hittekanin) och har haft gnagarblandning hela sitt liv och det är ej köpa mat utan kommer från en bonde som tillverkar det till hans kaniner som min morfar känner :P så denna blandningen i inte alls lika fet som vanlig gnagarblandning :)
#13 Men äldre kaniner kanske har svårare att hålla hullet?
Jag skulle aldrig kunna ge fri tillgång till foder utom hö och vatten förståss :P Jag ger dock pellets och inte gnagarblandning. Unga kanine runder 6 månader ger jag fri tillgång för de växer. Men när de blivit 6 månader får de i en viss mängd.
Jag tycker det beror väldigt mycket på kaninen. Alla dvv jag haft har varit väldigt matglada och skulle absolut inte kunnat ha fri tillgång till pellets eller grönsaker.
Sen hade jag en liten kanin på dryga kilot som helt enkelt var mer intresserad av att gräva och spana än av att äta. Hon fick så mycket hon ville av allt men åt helst bara hö och grenar. Och jag tyckte alltid hon var lite i smalaste laget.
Även om kaninerna har fri tillgång kan man ju ha en känsla för hur mycket pellets/hö/grönsaker de äter. Och så länge det är mycket hö och måttlig mängd pellets är det nog ingen fara för deras hälsa.

Problemet med att ge kraftfoder och grönsaker i fri tillgäng är att de kan föredra det framför höet som är viktigast. Det kan ge problem med mage, tänder och hull.
Mina kaniner har ALLTID ätit gnagarblandning och ALDRIG varit överviktiga :) Min förra kanin blev 10 år (det ni!) och hon åt gnagarblandning hela sitt liv, och höll alltid vikten ;) Min ena kanin är inne på sitt 6:e år, också han har alltid käkat gnagarblandning och aldrig varit för fet x] Tror inte på det där att det är SÅ himla dåligt som alla säger.

Jag tycker det beror mycket på individen men trots allt mår ingen bra av för mycket mat, oavsett art.
Ungdjur brukar jag ge fri tillgång fram till åtminstonde fem månader, därefter beror det lite på vad som passar kaninen. Har ingen vuxen kanin som får fri tillgång och jag vet inte om det är så smart heller. Kaninen basfoder är ju ändå hö och egentligen ska en kanin kunna leva på enbart hö och grönsaker/frukt. Pellets/gnagarblandning/havre you name it är ju enbart ett tillskottsfoder.
the vanity, it becomes insanity
Såklart ger jag mina kaniner grönsaker och frukt också :P
#17 Bara för din kanin blev 10år och åt gnagarblandning, betyder inte det att om din kanin bara skulle blivit 2 år om den åt pellets.
Som Tarkie sa högre upp, Du vet inte hur dina kaniners mage och tarmar ser ut innuti ^^
Själv ger jag 1 dl till Pontus som är 8 år sen får han lite havre och solrosfrön och mycket hö. Innan gav jag gnagarblandning (slutade med det för 3 år sedan och det kan jag med att säga, men mina kaniner har varit mycket piggare, finare päls och mycket bättre hull.
På granngården så var det en jämförelse imellan Carrier,Svenska foder(?), Lottie, Rabbfor och Vitakraft(Menu).
Kommer inte ihåg exakt men Carrier,Svenska foder,Lottie och Rabbfor låg på ca 1-2% fett och väldigt lite Aska Medans Vitakraft (gnagarblandning) låg på nästan 5% fett och 5 gånger så mycket Aska :)
Detta var inte menat som ett påhopp mot någon :)
Det jag menar är att mina kaniner har aldrig varit sjuka, alltid hållt vikten och 10 år är en rätt hög ålder för en kanin, så det kan knappast vara så fruktansvärt dåligt som alla säger. Isf skulle det ju märkas :)
"Mina kaniner har ALLTID ätit gnagarblandning och ALDRIG varit överviktiga :)"
Det beror helt på gnagarblandningens innehåll om de blir överviktiga eller inte.
"Min förra kanin blev 10 år (det ni!) och hon åt gnagarblandning hela sitt liv, och höll alltid vikten ;)"
10år är en ganska normal ålder på kaniner i dag, jag har också haft kaniner som blivit 10år (tom. mer om jag inte missminner mig). Det handlar inte bara om vikten, utan det som många gnagarblandningar innehåller, är ofta väldigt onyttigt för kaninen, både tarmfloran och matsmältningssystemet.
"Min ena kanin är inne på sitt 6:e år, också han har alltid käkat gnagarblandning och aldrig varit för fet x] "
Återigen, handlar inte bara om fethet, utan det är helt enkelt inte bra för dem och deras magar att äta vad vissa gnagarblandningar innehåller.
"Tror inte på det där att det är SÅ himla dåligt som alla säger."
Det kan du lita på att det är! :) Visst, man märker inte alltid om kaninen inte får rätt kost. Det jäller att vara uppmärksam ägare, och läsa innehållet på gnagarblandningspåsen också, kanske din gnagarblandning inte är så onyttig. MEN de flästa gnagarblandningar innehåller alldeles för mycket fett, socker och andra saker som inte kaniner ska ha i den mängd som gnagarblandningar innehåller. Det dummaste man kan göra, är att gå på alla tillverkares fina ord om hur bra och otroligt nyttig, och naturlig deras mat är, och går att ge alla gnagare, men det är inte rätt, för kaniner och marsvin till exempel, har behov av olika mängder av olika ämnen och ska inte ha samma foder.
För övrigt är kaniner inte gnagare! :)
#20 Solrosfrön är inte bra för deras tarmar. Plocka bort solrosfröna från det du ger de, och så har du en jättebra foderkombination låter det som. :)
Solrosfrön är ett av de vanliga innehållen i vissa gnagarblandningar, men rena fällan skulle jag säja.
Jag hänvisar till ett annat inlägg om just gnagarblandningar, som diskuterades för ett tag sedan. Jag hänvisar speciellt till #11 i detta inlägget. länk
Phu, #22 blev ett långt inlägg. :)
Jo, #17, jag vill bara säja att jag bara vill förklara för dig, inte så att du på något sätt tar illa upp. :)
Tycker det är viktigt att understryka det, så du inte missuppfattar det. :)
#9 (Animalfriend)
"Mina kaniner har fri tillgång till även basfoder tom. 6 månaders ålder. Sedan får de (beroende på storlek, skiftar) en viss mängd basfoder/dag. :)"
Hö är ju basfoder, och de ska ju kaninerna ha fri tillgång, men du ger alltså dina kaniner viss mängd hö varje dag också? Blir inte det fel för kaninerna?
Min kaninunge har fri tillgång till hö, friskt vatten, pellets och frukt och grönsaker. det kommer hon ha tills hon är mellan 6-8 månader. Hur känner man på en kanin för att veta om den är lagomt tjock?
#24 Nej, jag formulerade mig kanske lite knasigt. :) Hö har de alltid så klart. :)
Hur man känner om en kanin är lagom tjock, ja om det är en unge, så ska magen vara fast, och rund. Det är ju lite svårt att sätta speciella vikter på ungar, eftersom de är ett växande släkte. :)
Men på en kaninunge så ska magen vara fast/spänd och som en liten kula kan man säja. :)
#24 (Missade svara på detta i #25) Jo, kallade mitt foder för basfoder också, för enligt mig blir det ett basfoder, sedan kopleterar man ju med frukt, grönsaker m.m.
Så mina kaniners "basföda" är foderet som jag ger de, hö, och vatten.
Men egentligen är det väll bara hö och vatten man borde kalla för basfoder. :)
#25 plus 26
okej, då förstås jag. Då är nog min kanin i ganska bra hull, fast hon är lite slapp i magen. Inte som en boll precis. :) Försöker att få henne att gå upp i vikt :)
Nu blir jag smått osöker, har en hona på 4 månader och uppfödaren (en hobbyuppfödare) sa till mig att ge ca 0,5 dl pellets på morgonen och ca 0,25 dl på kvällen. Fri tillgång till hö. Tänkte att det lät bra men nu när alla ni säger att de ska ha fri tillgång, vad tror ni?
#28 min Tequila är oxå 4 månader men det går inte att ha fri tilgång till henne. Jag prova några dagar men det funkar inte helt enkelt, jag besökte henne ca 1 gng i timmen för att se om hon hade ätit altid va skålen tom;)
// Hanna
# 28 Fri tillgång till och med 6 månaders ålder.
#29 Hon ska ha fri tillgång, det är inget fel i att hon glufsar i sig allt på en gång, de ska de göra när de växer. Ös upp så hela skålen blir full. :)
vet du hur stor skål jag har;) men ok;D kommer gå åt mycket pellets!^^
// Hanna
#31 Haha, ja det är bara att skaffa större skål om den är för liten. :) Det går åt mera pellets när de är små. :)
#32 tror du en hundvattenskål går bra(A)
// Hanna
#33 Jadå. :)
Får väll skaffa en sån då^^
// Hanna
#22, jag ger mina kaniner det jag vet funkar för dem :) De äter mest gräs, maskrosblad etc. nu på sommaren och hö. Sedan får de lit gnagarblandning varje dag (vet att kaniner inte är gnagare men vafasen fodret heter ju så :P). Plus grönsaker och frukt några ggr i veckan. Dessutom vägrar de äta pellets, har faktiskt försökt några gånger. Och det beror inte på att dom vant sig att äta gnagarblandningen, dom smakade på pelletsen men tyckte inte om det. Dessutom blev den ena kaninen dålig i magen av det :P
Vi har helt enkelt olika åsikter, jag tänker inte ändra min och du/ni har rätt till eran =)
#36 varför kaninen blev dålig av det var för att du bytte försnabbt, prova att på samma sätt som med kaninungar som ska lära sej äta nytt foder:) min "lyxblandning" specciel till kaniner. med havre och torkade maskrosor/brännäslor som jag har till Pigge har pellets i sej oxå.
// Hanna
#36 Synd att du missuppfattar det. Tyvär är ju inte detta min åsikt, utan ett faktum.
Läser du inlägget jag länkade till i #22 så förstår du kanske varför det är dåligt att ge de gnagarblandning. (Antar att fodret heter gnagarblandning för att det är till gnagare, och inte till kaniner, i alla fall är det ju så).
Det finns mängder av pellerssorter, någon sort tror jag säkert att de tycker om. Har själv haft kräsna kaniner, men då har de fått prova en massa olika foder, och sedan har de till slut funnit sitt favoritfoder. :)
Du säjer att det funkar bra för dina kaniner, det syns inte alltid på utsidan att kaninerna till exempel för en förfetad lever, vilket faktiskt är en sak som kan komma av gnagarblandningar.
Jag tror inte du läst min länk så noga, läs den igen. :)
Min gotlandskanin är bara tre månader men det skulle inte funka att ha fri tillgång till kraftfoder (blandning mellan havre och lite pellets) för han skulle bara äta det istället för hö isåfall. Både han och ettåriga löwenkaninen får 0,5 dl kraftfoder varje dag, lite grönt men mest hö som diet. Honan har dessutom tandproblem som vi brottas med så för henne vor det en enorm björntjänst att förse med pellets som är lätt att käka och som man snabbt blir mätt på…
Hade en kanin i min ungdom som hade fri tillgång på pellets (han var inte den matglada typen) men min okunskap om kaniner då var mycket stor. Han hade en del magproblem som vi dessvärre inte kopplade till att han förmodligen åt pellets istället för hö. Han blev åtta år, men det var ju inte en bra diet för honom för det!
Att tillåta kaninen att äta hö som minst 80-90 procent av födointaget (om kaninen håller vikten på det) förebygger fetma, ohälsa och tandproblem. Speciellt det sistnämda då kaninen måste tugga väldigt mycket hö för att få i sig samma mängd energi som finns lättillgängligt i en näve pellets eller "gnagarblandning".
Bara för att man själv har upplevt att det funkat bra på ett visst sätt, så betyder det inte nödvändigtvis att det går att skalförena till en generell nivå, det är alltid viktigt att kolla upp sina förstahandsupplevelser :)
#37, formulerade mig lite klantigt, visste att nån skulle missuppfatta det :P Dom åt bara några bitar i taget ;)
#38, jag tror nog jag vet hur mina kaniner mår och vad som funkar för dem, annars skulle dom inte må bra, och då skulle jag märka det, right? Kommer inte byta till pellets vilka argument du än lägger fram :P Att ge dem lite pellets och gnagarblandning kan jag dock mkt väl tänka mig. Säger inte att pellets är dåligt, inte alls.
Och angående att gnagarblandning är för gnagare bara för att det heter så… Antagligen för att djur som är gnagare också kan äta det :)
Vill inte ha massa tjafs så föreslår att vi avslutar diskussionen eftersom den inte direkt leder nån vart! :)
#39 Det är väl så jag känner också, min förra kanin åt inget hö alls utan han väntade tills han fick sin mat (som var pellets dock blandat med någon blandning). Nu har jag en jätteduktig liten tjej som äter mycket hö och pellets när hon får de, skulle jag börja med blandning ksulle hon väl som den förra äta mindre hö och jag ser hellre att hon är nyttig och sedan får gräs som lgodis eftersom hon älskar det.
Mina skulle bara växa och växa, Tror nog att Adde äter normalt mycket. Men Chili och Wilma kan nog blir riktigt tjocka, och Chili är ju riktigt tjock redan nu fast hon får 2 msk på kvällen och har alltid hö å vatten :P
#40 Tycker detta är så tråkigt att höra. Jag kan bara säja vad jag vet, har fakta för.
#40 Det är inte alls säkert att du märker något, förän den dagen då kaninen dör, och undersöker man dötsorsaken så kan det mycketväl bero på dessa "gnagarblandningar" i många fall.
Hänvisar till #11 i inlägget jag länkat till, vilket jag fortfarande upplever att du inte läst.
Man har ett liv i sina händer, och ett ansvar, det är värt att komma i håg. Att kunna ta åt sig kunskap från andra, är också myckt viktigt. :)
Men visst, jag vill inte heller ha något tjafs, vi kan avsluta diskkusionen här. *Punkt* :)

Min kanin Pontus är en blandning mellan dvärgvädur och hermelin och får ½ dl pellets morgon och kväll och har en bra vikt :)
Nä, jag bestämmer hur mycket för att han inte skall bli så tjock.

Mina kaniner skuttar ute i vår superstora Hage och har fint hull och starka muskler, jag ger fri tillgång till pellets, men inte gnagarblandning. Gnagarblandning ger jag som godis i pelletsen om kvällen om dom har varit extra duktiga. Mina kaniner äter tills dom är mätta, men dom gör av med energin dom får.
Mina får bara vatten och hö. Förra veckan när det va fin väder fick dom vara ute efter skolan och fram till 9 på kvällen och äta gräs, jag plockade även gräs då, ca 1 kg som jag delade till 4 kaniner.. ( hade vant in dom ) Men nu regnar det bara hela tiden så kan inte släppa ut dom lr ge dom gräs :/ Lite svårt för att Haylie mitt lilla matvrak, vill äta HELA tiden, ger henne ½ kg HÖ per dag, men hon äter ändå upp det! Och nu har hon fått dubbelhaka ….
Förutom i april gav jag dom ½ dl pellets var :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#48: Du ger väl grönsaker/frukt också? :)
#48 Bara hö ska dem ju endast ha när de måste gå ner i vikt? Tycker det är lite lite (min åsikt).
#49 Ja det är klart >< dom får dela på ett äpple lr sallad.. Dom får grönsaker/ frukt varje dag ><
#50 Eg. behöver ju inte kaniner ha pellets på sommaren när dom får äta gräs >< Det är bara extra näring som behövs när det är kallt och dom ska hålla hullet.. ( om inte jag minns fel ) ><
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#51 Att de inte behöver extra mat på sommaren då de äter gräs kan jag mcket väl tänka mig, skrev bara vad jag läst i min kaninbok jag läste innan jag skaffade kanin.
#52 Aja, alla har sin egen åsikt :D Mina kaniner mår toppen bra. och det gör nog dina med, även om man har olika metoder : )
/ Emma
#53 Precis! Jag tror man som ägare lätt kan se hur ens djur egentligen mår om man verkligen försöker. Precis som man vet att man kan pyssla och hålla på med den och veta att den inte biter en, medans andra knappt vågar röra djuret för de vet inte hur den tänker. (Hehe gud vad jag babblar!)
Hejsan igen alla! :)
#53, Man kan inte riktigt säja att man kan ha någon åsikt i vad ens kanin ska äta, för kaniner har ett speciellt näringsbehov som måste uppfyllas, med varierad och allsidig kost. :)
#48 Låter som om du bör se över deras kostvanor. Låter inte som om de på långa vägar får i sig allt de egentligen behöver. (Enligt vad du beskriver då alltså).
#51 Kaniner behöver sitt pellets, men man kan dra ner på kolhydraterna en aning på sommaren. :)

#55: Kaniner behöver nödvändigtvis inte pellets om man är väldigt nogrann med att ge kaninen vad de behöver igenom växter/frukter/grönsaker osv.

#56 Kaniner behöver nödvändigtvis inte frukt och sånt heller. Har man ett bra hö så får de i sig allt de behöver, men för att veta det bör man ha gjort en höanalys och veta vilka behov de har. Frukt och grönt ocvh sånt han dock ge ett tillskott av extra vitaminer och mineraler och även antioxidanter, + att de blir glada för att det är gott :)

#57: Frukt kan jag förstå, men grönsaker borde väl vara viktigt? Eller tja, om man har ett väldigt bra hö kanske det inte behövs..
#56, Vet, jag ger själv inte mina något pellets, utan blandar mitt foder själv, med spannmål, baljväxter, rotfrukter osv..
Jag vet dock hur svårt det är att tillföra exakt allt, och det kräver angachemang och att man är insatt i det, och jobbar på det aktivt, annars finns det risk för bristsjukdomar, man måste veta vad man gör.
#57 Fel. Allt de behöver finns inte i bara hö. Bara hö kan ge bristsjukdomar i längden.
Hö innehåller inget fett, vilket de behöver för att få energi, och för att tarmen lättare ska kunna ta upp vitaminer. Vitaminerna i sin tur är också jätteviktiga (frukt, gröna växter, vissa rotfrukter osv.) brist på vitaminer kan leda till synnedsättning, och andra bristsjukdomar.
Har man en kanin med dålig mage så rekomenderar jag diet på bara hö vatten och ekblad. Finns inte tillgång till ekblad så bara vatten och hö, alternativt ett specialfoder som finns för kaniner med dåliga magar.
Alla som har sagt ngn, efter min på #48 har nog missbedömt allt!
Jag ger ingen pellets. men ger:
fri tillgång till hö
Vatten
Havre och Solrosfrön 1 msk ( uppskattande >< ) ( där kommer all fett och energi ifrån )
Gönsaker/ frukter
gräs vid fint väder
Nog har alla missbedömt mitt inlägg, det gjorde jag oxå när jag läste det igen…. Sorry att allt blev så fel.
Men nu tycker jag att vi ska hålla oss till trådens syfte!
/ Emma

#59 Hö innehåller visst fett. Kaninerna använder dessutom i huvudsak kolhydrater som energikäll, dvs. cellulosa. Därför behövr de inget tillskott av fett. Ett bra ängshö innehåller flera olika växter, även baljväxter. Det innehåller även vitaminer och mineraler. Det viktigaste mineralerna är kalcium och fosfor. Gör man en höanalys ska man kolla att kvoten melan dessa är ok, det ska vara lite mer kalcium än fosfor, annars finns risk för ledsjukdomar. Vitaminer och övriga mineralner behövs endast i mkt små mängder.
Har man däremot ett hö med dåliga värden så kan det behövas tillskott av extra energi, mineraler eller vitaminer och då kan man ge ett litet tillskott, tex. i form av pellets.
Har man ingen analys på sitt hö så får man förlita sig på sin ögon, är kaninern fet eller mager, så får man ta bort och lägga tlll. Tyvärr ser man ju dock inte alla brister och överskott utifrån. Både vitaminer och en del mineraler är dessutom giftiga i för stora mängder.
Baljvöxter ska man vara försiktig med att ge i större mängder, det innehåller väldigt många antinutritionella substanser som kan störa djurets näringsupptag.
#61 Jag vet. :) Tillverkar mitt eget foder till mina kaniner.
Men har man tillgång till ett sådant innehållsrikt hö så är man oerhört bortskämd.:)
(Hö innehåller inte så stora mängder av fett dock, växande kaniner tillexempel får inte ha brist på fett och kolhydrater).
Hö innehåller dock främst kolhydrater. Har man dock havre eller majs i sitt hö, så är det ju jättebra.
Har man koll på att både koksalt (om man inte har saltsten med jodd), a-vitamin, d-vitamin (brukar finnas i hö som fälttorkat), e- vitamin, c-vitamin, b-vitamin (b12, b1, b2), finns allt detta i lagom mängd i ett hö, så visst, då är det ju toppen! :)
Dock så finns inte B1 tillexempel i hö, utan det finns främst i groddar, potatis och grönsaker. Så ska man bara ge hö så får man tillföra extratillskått av B1. B12 kan man inte heller få i hö, den är riktigt knepig att få fram. Finns vanligtvis i animalt foder, eller i svampkulturer. Så i så fall får man se till att höet legat i någon slags försvampningsprosess som producerar B12 också, annars får man tillföra den extra också. C-vitamin, ja den får de ju bara från frukt och grönsaker, så det kan ju också bli ganska knepigt att få C-vitamin i hö. Då får man nog ge de frukt och grönsaker också. C-vitaminen är ju väldigt viktig för skelettets uppbyggnad och ämnesomsättningen i deras magar.
Alla vitaminer behövs, annars mår inte deras tarmsystem speciellt bra, och det löper risk för bristsjukdommar.

#62 Det är bara de fettlösliga vitaminerna, dvs A, D, E & K som är essentiella för kaniner. B och C tillverkar de själva och behöver inte få via fodret, få de det i fodret så kissar de bara ut det. C-vitamin är det bara människor, apor och marsvin (+ vissa fiskar och fåglar) som behöver få i sig via foder.
#63 Jojo, men bortsett från de är ju resten av vitaminerna väldigt viktiga, och alla finna absålut inte i bara hö.

#64 Nej de finns inte bara i hö :) , men de finns i hö. I olika mängder beroende på höets sammansättning. Det ska ganska mycket till för att det ska bli vitaminbrist i ett hö, det skulle vara om det är ett hö som lagrats väldigt länge, vitamin bryts ju ner med tiden.
Har man ett hö med ok värden så kan kaniner utan problem leva på det. Kaniner, liksom hästar, kräver en grov fettsnål diet, det är deras tarmsyatem anpassat för. Hästar behöver inte heller kraftfoder om de inte har ett hö med mkt dåliga värden.
När jag hade kaniner hade jag ingen analys på höet så jag gav en liten del kraftfoder (kaninpellets i detta fallet) för att kompensera ev. brister.
Hö
Timotejhö eller gräshö ska bjudas i obegränsad mängd varje dag, minst 80-90 % av kosten måste utgöras av hö. Det allra viktigaste att komma ihåg vad gäller utfodring av kaniner är att de är betande djur, dvs gräsätare.
Eftersom färskt gräs ej finns tillgängligt året runt, ersätter man detta med hö vintertid. finns tillgängligt för Din kanin. Kaniner brukar äta små mängder mat ofta under hela dagen. Om kaninen bara har tillgång till hö under vissa tider på kan detta leda till tarmstörningar.
Löst hö med långa fibrer är bättre än hö pressat i kuber el dyl. Fibrerna i höet är extremt viktiga för att stimulera normal digestion och för att tänderna ska slitas på ett normalt sätt. Hö innehåller även proteiner och andra näringsämnen som är väsentliga för Ditt djurs goda hälsa.
Vi rekommenderar inte användningen av alfalfahö, framför allt inte om det ges tillsammans med pellets (som redan innehåller mycket alfalfa), eftersom det kan innehålla alltför mycket kalcium och extra kolhydrater, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem och tarmstörningar. Om kaninen inte äter pellets alls kan alfalfahö ges i begränsad mängd. Det kan dock vara svårt att banta kaninen på det viset.
Kontrollera om Din lokala djuraffär har timotejhö eller annan typ av gräshö. Ibland kan man köpa hö på en ridskola eller stall. Höet ska förvaras på en kall torr plats med bra luftcirkulation (stäng inte in det i en tät plastpåse). Kasta bort blött eller fuktigt hö, eller hö som inte luktar fräscht.
Bästa sättet att utfodra med hö är att ge det i ett högaller på burens utsida. Din kanin kan då dra in hö i buren via spjälorna efter behov. På detta vis hålls höet rent, och det går inte så mycket till spillo.
Under vissa tider av året kan det vara svårt att få tag i gräshö. Dessa perioder är det godtagbart att ge hö blandat med alfalfa, eller att ge enbart alfalfahö i korta perioder. Det viktigaste är att alltid ha hö tillgängligt för kaninen. Kom ihåg att vara restriktiv med pellets, och att hö är den främsta källan till fibrer och näringsämnen.
Kaninpellets
Pellets av god kvalitet kan bjudas dagligen i begränsade mängder. På grund av högt innehåll av kolhydrater, låg mängd fibrer, och hög mängd kalcium i pellets kan okontrollerad utfodring med pellets leda till fetma, hjärt- och leversjukdomar, kronisk diarré och njursjukdomar.
Se till att Du köper pellets med högt fiberinnehåll (18% eller mer, helst upp mot 20-25%), och att Du köper små mängder i taget. Förvara pellets i kylskåp eller kallt och torrt för att förhindra att de förstörs. Gamla härskna pellets kan leda till att Din kanin slutar äta.
Följande uppställning visar dagliga mängder som din kanin kan utfodras med. Fyll inte på skålen även om alla pellets är uppätna före nästa dag. Överutfodring med pellets och "kaninbladningar är den främsa orsaken till hälsoproblem vi ser hos kaniner! Håll Din kanin frisk genom att inte överdriva.
- Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd
- Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
- Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
- Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
- Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen
I vissa situationer kan Din veterinär rekommendera att pellets helt utesluts ur dieten. Bli inte orolig - Din kanin kan få i sig alla nödvändiga näringsämnen från hö och bladgrönsaker som Du i stället blir instruerad att utfodra med. (Detta är vanligen den behandling som vi rekommenderar till mycket feta kaniner som måste bantas på ett säkert sätt.)
/ Emma

Min kanin har fritillgång på hö o vatten. Sen får han 1dl havre om dagen, (han är endast 12veckor och växer fortfarande) Kommer troligen att klara sig på kanske ½dl havre när han växt klart.
Han får ibland morot,knäckebröd och gräs. Han är jätte bra i hullet och blank och mjuk i pälsen.
#67 Vrf ger du enbart havre? För mkt havre kan orsaka magproblem, t.ex. diarré. Ge hellre pellets med liite havre, tycker iaf. jag 
"I vissa situationer kan Din veterinär rekommendera att pellets helt utesluts ur dieten. Bli inte orolig - Din kanin kan få i sig alla nödvändiga näringsämnen från hö och bladgrönsaker som Du i stället blir instruerad att utfodra med. (Detta är vanligen den behandling som vi rekommenderar till mycket feta kaniner som måste bantas på ett säkert sätt.)"
Just det! Inte bara hö alltså…
Jag personligen ger inte mina kanier någon industriproducerat pellets, utan utfodrar med naturliga råvaror.
#66, undrar även var texten du har lagt in i inläggt #66 kommer i från. Den ser kopierad ut, och om du kopierar texter måste du ta hänsyn till copyright-lagen, och allra minst länka till källan texten kommer i från.

Texten kommer nog från denna sida; http://www.canit.se/~glader/evet.htm
På samma sätt som man ger pellets för att säkerställa behovet kan man ge tex frukt och grönt. Men som jag tidigare skrev, har man ett hö med bra vården så innehåller det allt de behöver. Det är dock väldigt få kaninägare som ger analyserat hö (många vet inte ens att man kan analysera) och av den anledningen rekommenderas ofta tillskott av kraftfoder eller frukt.
Men det skadar förstås inte att ge frukt i mindre mängder trots ett bra hö =)
#70 Tack, annars hade jag fått ta bort det inlägget.
Ja, just det. Men jag som har hoppkaniner till exempel måste tillfredsställa deras behov av extra energi, och då bör man också tillföra extra tillskott.
Men det känns som om # 66 missuppfattat mig, jag talar inte för pellets på något sätt, bara för en balanserad kost som uppfyller deras näringsbehov. Detta sedan om man har ett hö av extremt godkvalite (tveksamt dock om det går att ha året om, men visst), eller om det är via hö+andra råvaror, eller pellets (vilket jag personligen inte språkar för).
Naturligtvis är hö 70-80% av det totala kostintaget, men man bör även se till att de tillfredsställs av de 30-20% också. (Inte 80-90% är hö, snarare 70-80%).
#70 texten kom från Agria djurförsäkring :D
/ Emma

Min vet sa till mig att mina kaniner ska ha mycket hö.. och inte pellets.. eftersom pellets inte är så bra för en inne kanin.. utan han ska ha mycket grönsaker.. stämmer det?=O
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
GAAH jag blir inte klok på detta! :) Många säger att man inte ska ge grönsaker eller pellets varje dag, men på Agria Djurförsäkringars hemsida står det att man ska det. Buhu vilken förvirring!
Jag litar ganska mycket på texten på Agrias sida. Har den som "bas" när jag utformar min kanins foderstat.
Flera här har redan sagt det jag tänkt, men jag tänkte tillägga lite:
titta på vilda kaniner. Vad äter de?
Nu har jag tyvärr inga fakta att luta mig mot, så den som vet bättre får gärna rätta mig, men min gissning är att gräs, lågväxande örter, bark och kvistar med löv utgör den största delen av födan under en dag. Grönsaker och frukt i vilt tillstånd växer inte särskilt tätt eller i stora mängder (jo, fallfrukt kan det förstås bli rätt stora högar av…!) så därför tror jag man kan anta att det mer är som ett tillskott än en stor och viktig del av den dagliga kosten.
(Idag och sedan några tusen år tillbaka finns givetvis stora odlingar, eller bara trädgårdar för den delen, där vildkaniner glufsar i sig massor och orsakar stor skada för odlaren, men sett ur ett utvecklingshistoriskt perspektiv är det en väldigt ny företeelse, och därför ska man nog inte räkna in det i den naturliga kostcirkeln.)
I övrig tror jag på att använda sunt förnuft. (Fast det kan ju vara nog så svårt i och för sig.)
Om man vet att kaninen är gräsätare så är det ju lätt att utforma kosten därefter. Dvs HÖ. Att komplettera med små mängder av annan mat tror jag inte är fel. Men då är det små mängder vi pratar om. Och då ska det vara varierat. Att ge fri tillgång till hö och en morot varje dag år ut och år in tror jag personligen inte på.
Lite av mycket är mitt eget rättesnöre när det gäller grönsaker och örter. Små mängder av många olika sorter alltså.
Jag tror inte att kaniner behöver pellets alls. Förstår inte varifrån vi fått övertygelsen att en kanin inte överlever utan den. (Från tillverkarna kanske?) Men om vi som kaninägare inte litar på att höet och ev. tillskott i form av frukt och grönt, räcker, så är det säkert helt OK att ge lite pellets också. Återigen: allt som inte är hö ger jag i små mängder.
Så gör jag. Min kanin är 10 år och det har tagit mig nästan lika lång tid att komma fram till den kost han har idag. Det är synd. Jag tror att han hade haft ett ännu bättre liv om jag hittat rätt i foderdjungeln redan från början. Men det kan jag förstås inte veta säkert.

Jag tror man får se till individen, min Mio äter som en häst. Han älskar sitt pellets men får inte så mkt. Jag ger några gånger om dagen. Han skulle äta endast det om han hade fri tillgång:P
Vill inte kommentera personers åsikt angående gnagarblandning. Jag vill endast ge min syn på att ge för mkt/fullt fri tillgång till mat/onyttigheter.
Jag jämför det med barn fetma. Liksom ett litet barn kan vräka i sig fett OM dom får tillgång till det. Feta barn får alla ögon på sig men det är Föräldrarna som borde bli ut tittade!
Sen är det samma som för ett barn som en kanin, barnet kan verka pigg och fräch äta hur mkt som helst utan att det syns. Sen väntar man några år-dåligt immunförsvar, diabetes mm. Samma för en kanin som ser ut att må jätte bra, man vet ju inte vad som väntar.
Man ger väll inte ett barn fri tillgång till snask bara för att dom ser ut att gilla det? Vem gillar inte nått gottigott?
Långt inlägg förlåt. Ingen pik till någon utan mina egna tankar om Fri tillgång:)
Vet att det var ett tag sen det skrevs men!
Gnagarblandnig heter det inte för att det är ett kaninfoder som även gnagare kan äta. Utan det heter gnagarblandning för att det är endast till gnagare. Annars hade det hetat gnagar & kaninblandning. inte sant?
Tycker det är helt fel att ge gnagar blandning - man ger sin kanin något som inte är till för kaniner att äta. Det kan bli farligt.
Du kan aldrig veta hur din kanin mår egentligen. Som Tarkan sa mycket längre upp du vet inte alls hur din kanins tarmar och andra inävlor ser ut. Kaniner är helt otroligt duktiga på att dölja smärta och att dom mår dåligt. Just för att inte visa svaghet mot rovdjur. Man vet aldrig säkert hur kaninen mår innombords!!
Ge istället dina kaniner kanin mat istället för annan djurs mat. Det är som om jag skulle gå och ge mina kaniner hund mat.
Helt fel. Okej ett dåligt exempel men du kanske fattar poängen.
Ingen pik mot någon - försökte förklara bara
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#78 som du kanske ser så var det väldigt längesen jag skrev det där, jag kunde inte mkt då. Dock är gnagarblandning till kaniner också, annars hade det inte varit kaninbilder på förpackningen. Men jag vet att gnagarblandningar är sämst och jag ger det inte till mina kaniner, nöjda nu? Förstår dock inte vf man drar upp en diskussion som hållde på i typ juni…
Ingen pik mot någon skriver du också. Jag tolkar det där som ett påhopp.

Svarade på tråden för någon dag sen.Såg inte att den var gammal då jag inte kollade så noga.
Våra dvärgisar skulle aldrig kunna ha fri tillgång, så matglada som de är :P Däremot min hermelin på 7 år, han har haft fri tillgång sen vi fick honom och det har aldrig varit några problem :)
medarbetare på allergier.ifokus .