Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1220 ggr
ccgan
0

Frejas tänder

Jag har nu fått svar från SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) angående de prover vår veterinär tog i munen på vår lille kanin freja. De Aerob och Anaerob bakteriologiska odlingarna visade inga spår av infektioner.

Igår plockade jag bort en undre framtand igen. Den är gulvit, ser hel och fin ut, ca 6-7 mm men "lossnar" bara. Det är säkert 3-4:e gånger hon tappar tänder i höst. Inte alla på en gång utan de växer ut lite olika och tappas lite olika. Men nu är hon tandlös igen. Inga fler sår i munnen och verkar för övrigt i god form. Någon operation borttagning av tänder blir det inte tal om, inte nu när jag fick se räkningen från SVA. 706 Kr för ett litet prov och då är inte veterinärbesöket inräknat, där tillkommer väl 4-500 kr. Så vi är kanske 1200 kr fattigare och tillbaka till ruta ett. Hade jag vetat vad provet kostade så hade jag aldrig begärt det.

Nu får vi ha kvar lilla Freja och hoppas att antingen tänderna växer ut och behålls, vilket jag nu tvivlar på, eller hoppas att hon inte får några fler tänder och lär sig anpassa sig utom dem. Ska gå bra enligt veterinären.

Så vad har jag lärt mig av detta? Jo, att fråga vad allt kostar först, innan man gör något!

Ser vi att kaninen far illa av att tappa tänder, inte får i sig mat/näring eller blir sjuk, så får vi ta bort henne. Men till vidare får hon vara kvar!

MixiDixi
0

Hoppas att hon klarar sig!

Tappa tänderna lät ruskigt, tappar hon bara dom? Bara sådär att dom låssnar?!

ccgan
0

Ja, man märker när det är dags för hon börjar slicka så mycket, tungan går i ett. Och så kan man se tanden peka ut halvt vägrätt i munnen. Då är det bara att ta tag i tanden och "dra" ut. Den sitter jättelös!

Troligen kronisk tandinfektion.

stella-96
0

Undrar om det gör ont???

Verkar hon lida???

Hoppas att hon blir bättre!Glad

denisesalomonsson
0

Lycka till med henne! :)

ccgan
0

Det är inte lätt att avgöra om hon lider eller har ont men om så är fallet så går det inte utläsa det i hennes beteende. Hon ser "glad" och pigg ut och verkar inte alls fara illa av att vara tandlös! Besvärligt blir det bara då hon är på väg att tappa en tand, den hamnar snett i munnen och då går tungan i ett för att bli av med tanden.

stella-96
0

Ush! låter inte så trevligt! Hon blir säkert bättre med tiden!Glad