Spaniens djurhållning
Hejsan!
jag har varit i spanien nu över helgen och tog med mig kameran för att fota lite. Var i staden barcelona och där finns en gata som det finns mycket turister som rör sig. På denna gatan trängdes det många människor och små och stora försäljningsstånd med blommer, smycken, mat, konstnärliga verk, godis och jag vet inte allt! men också djur tyvärr. Frågade människan som stod i "affären" om jag fick ta bilder och det fick jag. i vissa "affärer" fick jag inte och jag tror att det var för att de djuren hade sämre och det ville inte ägaren att man skulle fota…
jag skriver "affär" för att det var liksom igentligen inte det. Det var ett stånd! precis som ett marknadsstånd på marknader. alltså måste ägaren stuva in djuren efter varje dag i en bil/lastbil för att köra dem till en annan plats för natten. för att sedan köra dit dem igen.
här kommer några bilder…
Medarbetare på Hundar.ifokus

är den här bilden på de som hade det bättre?!Tycker buren är på tok för liten! Bra ändå att du hade kameran på G!:), alltid intressant att få ta del av ett annat lands djurhållning:) Även om det kan vara väldigt creepy!
#6 bilden är bara för hemsk!
Chinchillor ska ha enorma burar för att må bra. Dom ska inte sitta i en sån liten bur. Och inte kaniner för den delen heller.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ja, de har ju inte samma djurskyddslagar som i Sverige. Dock kan man ju finna samma syn i svenska djurbutiker och de ser ju ut och ha det rent och man kan ju hoppas att det bara är försäljningsburar.
Hade vi haft samma djurskyddsregler som dem hade vi nog tyvärr inte tyckt att det var lika konstigt.
något som är positiv i allt elände är väl ändå att det har strö och hö…
Andra djur som satt i exakt likadan bur som chingchillorna var två fullväxta illrar! men de fick jag inte fota. de hade även ekorre! Hamstrar i mängder som trängdes i försmå burar. råttor, möss, igelkottar, papegojor, andra fåglar också som undulater och höns.
Och en sak som var konstigt var att på ett varuhus så fanns där en djuraffär och där gick jag ju in såklart ;) där sålde dem hundar? :O två bostonterriers och en westi…
#9 ellerhur! man blir så ARG!
#5 ja väldigt intressant att se skillnaden.

Burförhållandena är för hemska, men djuren i övrigt ser ganska välmående ut, inte magra och dem har lyster i ögonen. Såg dock ej på alla bilder med dem jag såg, som bild nr 2, såg ut att ha lite lyster. Kan dock vara denna datas skärm som visar fel, den kan visa väldigt knaisgt på vissa bilder =/

Jag ska till spanien nu på söndag, men till fuengirola… Hoppas att jag slipper se kaninungar i små burar, jag kommer vilja ta hem allihop… å det får man väl inte, eller dom måste väl typ sitta i karanän tror jag.
Intressanta bilder! Tycker väldigt synd om djuren. När mina föräldrar var i Frankrike såldes djur på gatan också. Där hade djuren glasburar. T.o.m katter och hundar såldes där och satt i små burar. Helt sjukt!

Djuren ser ut att må bra, men tror innerst inne att de inte gör det. De har ju inte möjligheter till rörelse eller till sådant som är viktigt för dessa djurarter. Chinchillor får absolut inte ha en sådan bur och samtliga djur borde ha saker att sysselsätta sig med och saker att gnaga på. I Spanien finns det väl inget som heter djurskyddsbestämmelser?
Dessa djur såg ändå uta att ha det ganska bra om man jämför med många andra djur som säljs utomlands. Men om man jämför med sveriges djurlagar har dem det helt hemskt.
Så det beror på vad man jämför med ;)
Dock att resa fram å tillbaka som dom göra, dessa djur måste vara sjukt stressade eller toalt kol lugna i alla lägen…
Ang sköldpaddorna i #10.
Hur tycker du sköldpaddor ska bo? :)
Haha bara för att vi har sköldpaddor vet jag att sköldpaddor inte mår bra i terrarium/akvarium, en vanlig kanin bur kan funka utmärkt men det absolut bästa är att byggan e trälåda med höga kanter som skyddar för drag ;)
Så buren som har i #10 är en jätte bra sommar bur att ha sköldpaddorna i uteomhus på sommaren, dock måste man se till att som inte kan gräva sig ut och att det finns gömställen. Så är sköldpaddorna bara utomhus i den buren på varma dagar och har skydd mot vinden och är inomhus på natten är det nog ingen fara med dem på bilden ;)
#18. jag tänkte mer på att dt inte fanns något bra skydd. eftersom det började regna en tid men dem stod likväl därute utan tak precis som alla andra djur. ägarna tänkte inte en tanke på att skyla över när ösregnet började. och nytt bottenmaterial fick de inte när skuren väl var över.
och att säga att det beror på vad för lagar man har tycker jag är helt sjukt ju. bara för en lag säger en sak betyder inte det att det är det rätta. man ser ju att de är trångbodda och inte är såvärst lykliga. kanske inte på bilderna. men IRL iallafall.
#19 sköldpaddorna hade ju iaf ett hus dock rymdes nog inte alla i det. Dåligt att inte se till att djuren har skydd, dom ska ha skydd även mot solen och vind.
Nej, men liksom dom ser inte felet. Precis som vi i sverige tydligen inte ser felet i att klämma ihop våra slakt djur i trånga små boxar där dom inte kan göra mer än gå runt runt runt typ utan någon sysselsättning.
Så dom i spanien typ säga "jamen våra djur har det ju bättre än dem i thailand" å sverige kan säga "ja men våra djur har det bättre än dem i spanien" och indien kan säga "jamen våra kor har det bättre än korna i sverige" så kan vi hålla på alla evighet.
Tänker att folk här tycker så synd om djuren där, vi kanske ska se över vår egna djurhållning innan vi blandar oss i andras? ;)
Men våra kaniner och marsvin och andra sällskaps djur har det iaf bättre än dom där stackarna har det :(
Oj, så små burar
. Ååh, de som du inte fick fota skämdes väl över hur de hade sina djur..
Men ändå "trevligt" att se hur det ser ut i andra länder med dessa djur!
Med vänlig hälsning,
Jenny

Sjukt att Sverige är ett av de land med bäst djurlagar, för så himla bra lagar har vi faktiskt inte. Och vi borde kanske se till att de följs också.
Hursomhelst, grejen är att jag tycker det är himla fult att skylla på lagar. Vem som helst kan väl se att om ett djur inte kan röra sig ordentligt, då är buren för liten. Eller att det inte är kul att sitta i en trång bur dag in och dag ut.
Känns som att man har missat någon ifall man inte kan förstå sådana uppenbara saker. Eller så är man bara grym och struntar i det, men då är man nog lite konstigt funtad.
the vanity, it becomes insanity
Vad hemskt :( Har själv varit i spanien för något år sedan och gick på en ganska stor gå gata och där sålde dom också en massa kaninungar i en enda stor bur som bild #8 visar, har för mig att det fanns kycklingar också där jag var så det kanske var samma stånd jag såg. Helt sjukt.
#24, ellerhur! lagar är INGET att skylla på. Jag menar jag kan t.ex. inte lagarna om hur Chinchillor ska hållas, MEN jag ser ju ändå att det är något som är fel om det ser ut som på bilden. Jag menar man kan ju själv få en uppfattning utan att man hela tiden ska ha lagen i bakhuvudet :P
#23 ja det var det kanske :) men på den gatan fanns det säkert 7-8 stånd och tänk sen i hela landet. det finns ju otroligt mycket!