Kastrering
Är det någon här som har kastrerat sin kanin/kaniner?
Det ärså att vi har 2 kaniner här hemma.. en hane och en hona.. jag vill ha båda ute tillsammans men vill inte ha några ungar..
Så jag undrar om det då är någon som har gjort det.. och om din/dina kaniner klarade sig fint efter det ?:)
Skulle vara tacksam för lite fakta :)
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider

Hej!
Har två kaniner som bor tillsammans
Det gick jättebra att kastrera och de trivs bra ihop
Lycka till!

Vad skönt att höra att allt gick bra :).. gjorde du det på båda eller bara på en?=)
Mvh Caroline

Gjorde det endast på hanen ;) maqn får ha dem särade först för att hanen inte ska busa omkring i med att de har sytt så hanen får även ha en tratt på huvudet så han inte kan slicka på såret!
Jag hade hanen inne ett tag imed att tratten kan fastna!

aha.. då är det precis som katter :)..
ringde till vet och de sa att det kommer kosta 1080kr och att det är större risk att han dör än tex en hund .. :/..
fast det är ju lika stor risk för oss människor också.. vilket jobbigt beslut :/
Mvh Caroline
2005 var jag iväg och kastrerade min dåvarande hane.
Tog 30 min från att vi var där, tills vi kom hem (har 2 min gångväg till kliniken).
Var med under hela ingreppet, vilket kändes både betryggande och intressant.
Han var lite groggy i upp till 3 timmar efteråt.
Efter det var han sitt lugna, kelsjuka jag igen.
2007 var jag och fick syrrans hane kastrerad.
Även han utan problem.
Nackdelen är ju som sagt att kaniner är känsliga för narkos.
Men så länge veterinären är van vid ingreppet och vet vad h*n är det relativt riskfritt.
Jag skulle utan tvekan kastrera fler hanar hos min veterinär, då jag vet att han är otroligt duktig.
Synd bara att det verkar vara dyrt för din del.
Här kostar det 650kr bara.

Okey.. de sa att de har gjort det många gånger.. och ingen har dött hittills .. så det känns ju ganska tryggt :)
pengen bryr jag mig inte om.. bättre det än massa kanin ungar som jag inte får sålt på :)..
men är det bäst att göra det på hanen?:)
Mvh Caroline
#6: Det absolut bästa är ju att kastrera båda.
Men att kastrera honor är större risk än på hanar och många veterinärer vill helst inte kastrera om det inte är nödvändigt (ex vid livmodercancer).
Ska man kastrera bara en är det helt klart hanen som bör kastreras.
Annars kommer han att fortsätta para honan när han är "på G", vilket kan bli väldigt irriterande för honan.
Visst att honan kan vara på hanen när hon brunstar, men inte lika intensivt.

okey..:) men om det skulle vara så att han fortfarande kan para sig och vi får en kull.. skulle inte vara hela världen.. men bättre ta chansen och kastrera honom än att få massa ungar..
Men det känns tryggt att det är några som har gjort det och att det har gått bra :)..
Ska ringa till vet nu och beställa tid :)
Mvh Caroline

Nu fick vi en tid den 3 december :)
Så nu får vi hoppas att allt går bra för lille Elvis :)..
Tack för all hjälp!:)
Mvh Caroline
Bra beslut!
Har själv kasterad hankanin.
En tanke bara:
Är det inne- eller utekanin?
Om det är utekanin är det mindre bra att kastrera mitt i vintern.

Han är en inne kanin :)
Är det sant att han kommer kissa mindre efter det?.. för när man har tvättat sängkläderna så ska han alltid upp där och kissa .. så nu har han en liten "kiss hörna" som han kissar och bajsar i.. inte så mysigt att han måste ha ett täcke att kissa på.. men bättre det än att han kissar i sängen ;P
Mvh Caroline
#11: Det enda som kan försvinna är revirpinket.
Men det vanliga kisset kommer vara samma mängd som vanligt = baserat på hur mycket han druckit.

Aha.. så han kanske sluta kissa i sängen varje gång vi har bytt .. vi får la hoppas ;P
tack för svaret :)
Mvh Caroline

Nu är det gjort.. :)
ååh.. han va så glad när han fick se oss :).. han ser nästan lika pigg ut som innan :).. skönt.. han är bara lite trött efter det hela..
Får bara hoppas att han äter och dricker som han ska.. just nu ligger han i sitt lilla hus och vilar.. hoppas han känner sig bättre imorrn :)
Mvh Caroline

Tänk på att vänta med att sätta ihop kaninerna (om ni hade tänkt göra det :P). Vänta en eller två månder för att vara på den säkra sidan :)
Och håll koll på såret i några dagar så det inte blir infekterad eller liknande!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

jo.. vi vet det :).. blir om ca en månad.. så får han flytta in till henne ;P
tycker det va bra att de limmade också.. så det sitta fast bättre :)..
Mvh Caroline