Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 599 ggr
[Agneslundin]
0

kastrering

hej, har tänkt att köpa kanin nu ett tag men jag undrar en grej.
Jag vill verkligen inte att han ska bli sur när den är i tonåren eller vad man kallar det :)
så jag undrar om kastrering gör så han inte blir lika sur men ändå behåller hans personlighet. Så han inte bli föör lungt och kanske lite tråkig :)
hade tänkt köpa hane eftersom jag passar bäst med dom :)

(om det är fel grupp kan någon byta för jag vet inte riktigt vart jag ska lägga den :)

Zvintos
0

Har personligen aldrig haft direkta problem med tonåren på mina.
De som har varit knepiga under könsmognaden, har varit knepiga både före och efter.

Köper man efter föräldrar som varit lugna under tonåren minskar risken för att ungen själv blir jobbig, åtinstone av mina erfarenheter.

[Agneslundin]
0

okej, men vad menar du med att de har varit knepiga före och efter ? :)

Zvintos
0

#2: Menar att deras temperament inte var helt bra varken före eller efter, dvs lite kinkiga, ovilliga att bli hanterade osv.
Har haft några sådana inköpta.
En blev riktigt mysig sen, men resten var likadana när de såldes.

[Agneslundin]
0

okej, men går det där över om man kastrerar?

Zvintos
0

#4: Om det beror på hormonerna ja, men ofta går det inte över om det beror på dåligt temperament.
Dock är det ju långt ifrån alla som är jobbiga i tonåren som har dåligt temperament, utan det blir helt enkelt för mycket med alla hormoner.

[Agneslundin]
0

okej då vet jag :)
hur får man bort dåligt temperament?

Tarkie
0

#6 men du vet ju inte om den får det :P Inte alla som får det… Det är olika beroende på vad..

Men var aldrig rädd för kaninen för då blir det värre..

Ska du köpa hoppkorsning?

Zvintos
0

#6: Dåligt temperament förebyggs genom noggrann Avel, dvs att inte avla på föräldrar med dåligt temperament.
Dåligt temperament i sig brukar vara svårt att få bort enligt mina erfarenheter, då det funnits där ända från början.

Köper man ungar från trevliga föräldrar minskar risken för ungar med dåligt temperament.

Sen är det precis som Tarkan säger, att inte alla blir konstiga under tonårsperioden.
Vissa märks det inte alls på.

[Agneslundin]
0

#7 jag ska köpa en från silverados :)
#8 okej då vet jag :)

Tarkie
0

#9 Vilken kull ;) Molly/Isak?

[Agneslundin]
0

#10 jag vet inte riktigt än :) måste köpa bur först :)