Höja kaninens status?
Tycker ni att kaninen har låg status?
Hur kan man gå tillväga för att tillsammans eller enskilt försöka höja statusen på djuren? Så att djuren får det bättre?
Är det någon speciell ras/sort som har lägre status än andra?
Eller tycker ni redan att kaninen har tillfredsställande hög status?
Jag har även startat en liknande tråd inne på djurhem där alla djursorter disskuteras och även en inne på marsvin
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaninen har väldigt låg status tror jag. Eller okej , den är ett populärt husdjur , men inte så populärt att den i vissa fall inte tas till veterinär i akuta behov , då den enligt vissa ''bara är en kanin''.
Sedan har det nog mycket med priset att göra , en kanin ligger mellan 250-500 kr i normala fall . inte som en hund som ligger på en 6-15000 Alltså höjjs hundens status mycket genom endast priset.
Svårt att säga vad man kan göra för att höja statusen..
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Det vi har kommit fram till inne i de andra diskutionerna är att man kanske skulle försöka få bort dessa sällskapsdjur ifrån djuraffärerna så det inte är lika lätt att köpa sig ett husdjur på impuls?
Sen att man inte skänker bort ett kanin utan man tar ett respektabelt pris höjer väl också värdet/statusen?
Eller vad tycker ni som är uppfödare och ägare av kaniner?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2: Jag tycker helt klart att djuren ska bort från djuraffärerna!
Det är alldeles för enkelt att köpa vissa djur, helt klart.
Att inte skänka bort djuren kan vara ett alternativ också.
Tyvärr tror jag personligen inte att högre priser höjer statusen heller.
Jag tror snarare det handlar om att höja folks kunskapsnivå när det gäller djuren, lagar odyl.
#3 Precis vad jag tänkte komma fram till lite senare det där med kunskap och lagar. Men hur når man ut till de som behöver den informationen?
Sen tycker jag personligen, konstigt nog, att en kanin, eller annat djur för den delen, får högre status när den är registrerad, har stamtavla eller åtminstånde kommer från en ordentlig uppfödare.
Vet inte varför jag tycker så, en kanin som kommer från djuraffären är ju oftast lika bra som en rasren kanin med stamtavla och allt, är nog bara jag som är knasig på den punkten :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4: Jadu, det har jag funderat över också.
Kanske djuraffärerna, eller uppfödare, kan ha kompendium som kan ges ut/säljas billigt till sådana som funderar att köpa djur.
Ett kompendium som summerar det viktigaste vad gäller djuret och lagar, samt länkar med mer information och bra forum etc.
Bara en liten tanke, ingen aning hur det ska funka i praktiken dock.
Jo, jag tycker också det.
Inte nödvändigtvis att djuret har stamtavla, men däremot kommer från en seriös uppfödare.
Stamtavla i ett sådant fall är enbart ett plus.
Det viktiga för mig är att aveln är genomtänkt och har ett större syfte än grossisternas "producera djur för att sälja".
Att det tas hänsyn till temperament och hälsa.
Många Zoo butiker har små info häften om djuren, det är ett försök i alla fall. En del säljer med härstamnings bevis och många Zoo kaniner är "överskott" från uppfödare så ofta är dom renrasiga.
Jag har ingen åsikt i detta bara skriver vad jag vet.
Om vi som föder upp kaniner försäkrar dom och säljer ungarna tillsammans med riktiginformation av vad försäkringen innebär plus informationsblad fån det försäkringsbolag vi själva använder så tror jag att man kan påverka sina egna köpares syn på kaninens status i alla fall.
Har vi själva våra kaniner försäkrade?
#6 Ingen av mina djur förutom hunden är försäkrade :/
Bra med information till ägarna, det tycker jag är någon som ska ingå i ett köp.
Hur är det med kaniner? Finns det även där grossistuppfödare som djuraffärer tar hjälp av som det är med marsvin?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7: Ja, det finns grossister när det gäller kaniner också.
Det blir väl antagligen billigare att köpa in, samt att det alltid finns kaniner att "tillgå".