varför blev det slagsmål?
har ju två kastrerade hanar som bor i var sin bur på altanen nu under vintern. Det är endast ett kompostgaller emellan och det har hänt att dom legat och vilat bredvid varandra på var sin sida av gallret. När vi tar ut och rastar dom får dom vara båda två i samma Hage och i början kunde dom gruffas lite, men dom senaste gångerna har det inte varit några som helst problem. Dom har racat och hoppas och nosat på varandra utan några tendenser till slagsmål.
Men så igår när jag kom hem till mina föräldrar så stod mamma vid hagen och berättade att kaninerna slagits och det var päls överallt, men nu satt dom i var sitt hörn av hagen och flåsade. Men så plötsigt rök dom ihop igen och dom var verkligen arga- båda två! när vi väl fått isär dom så lyfte jag upp bluffis för han blödde på örat. Och det visade sig att Charlie "snittat" en bit på örat och det droppade blod därifrån.. Stackarn…
Det var bara att sätta in dom i sina burar igen och Charlie var så uppretad att han försäkte attakera de nya pinnarna de fick i buren och när katten gick förbi utanför gjorde han utfall mot honom också.. han hade lugnat sig när vi kom ut senare..
men vad kan detta bero på!? Det har gått jättebra i ett par månader och så helt plötsligt ett så stort slagsmål!? Kan det bero på att dom känner sig så hemma i sin Hage att det blev en kamp om revir? kan beteendet upphöra om man flyttar hagen någon annan stans?? någon som har något förslag?
(ska även nämna att dom har mycket mer grejer att sysselsätta sig med i hagen nu än på bilden)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har faktiskt ingen aning, men det du säger om revir verkar vettigt. Annars kanske dem blev skrämda av något och var tvungen att ta ut sin "ilska" på någon, och rök då ihop.

Hur gammla är dom? Det kanske är revir eller att något skrämde dom. :)
tror inte dom blev skrämda, men det började med att båda hoppade in i transportburen samtidigt (brukar funka) och rök ihop där inne, sen for dom ut och fortsatte slåss… Efter det tog dom 2 små andningspauser sen nästan sökte dom upp varandra för att fortsätta fighten.. Det var riktigt läskigt!
Båda kaninerna är kullsyskon och blir 2 år nu till sommaren, dom har varit kastrerade sen slutet av förra sommaren (lite sent, jag vet, men det var inte planerat att det skulle bli 2).
Båda pojkarna har ordentligt med kött på benen och blir inte skrämda så lätt. På baksidan också är det väldigt lugnt, den enda som går där o grejar är ju mamma o henne är dom mycket vana vid, likaså katten brukar springa runt där, men honom är kaninerna "kompis" med. Dom brukar nosa på varandra och han o charlie brukade sova bredvid varandra i skuggan i somras, med ett kompostgaller emellan.
Vad är bästa knepet för att få isär två hanar som slåss??
Nu ska vi vänta lite, sen ska vi flytta hagen och göra den så stor som bara går o återigen försöka sätta ihop dom ute- dom har ju alltid uppskattat varandra innan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hum. Det bästa knepet är nog egentligen att spruta vatten på dem. Eller hälla några skvättar och skrika högt :P
De kanske gått och stört sig på varandra länge, utan att det direkt synts, och detta var droppen som fick bägaren att rinna över för dem?
När de slåss tror jag inte att lite vatten särar på dem. Man blir nog nästan tvungen att gå emellan med ett par tjocka handskar!

#4 Jag tror inte på att skrika högt. Då blir dom ju ännu räddare
#6: jo, sant. Fick tipset från en tjej som föder upp. Det är meningen att dem ska bli lite rädda och springa och gömma sig :

#7 Men kan dom då inte bli rädda för en och sluta lita på den??
#8: Själv är jag inte precis för att man ska skrika, men jag hittar inga andra utvägar, om man inte vill sträcka ner handen vill säga.. Hursomhelst tror jag inte att dem blir rädda för en p.g.a ett skrik, det ska nog till lite mer. Men det beror väl på kaninen. Annars om man står en bit bort och skriker med en annan stämma kanske dem inte vet att det är just du som skriker? =)

#9 Kanske inte :) Kanske den är det bästa
Vatten är effektift, jag brukar använda det på katter, hundar och alla möjliga djur. Slåss de bryr de sig itne så mycket om lite vatten, antligen avttenslangen eller en hink med vatten. dock måste man torka dem sen, men det är effektivt
Att ha två hanar tillsammans är alltid en risk - fastän de är kastrerade. Hanar kan gå bra tillsammans, men blir de osams kan de döda varann.
Tycker inte du skall hälla vatten på dem, det är ju ändå rätt kallt där ute vissa dagar. Att använda ett par tjocka handskar ser nog jag som det bästa alternativet.
Nä inget vatten, dom bor ju ute och kaninpäls tar extremt lång tid att torka så inte det!
Ens reaktion när dom började slåss blev ju aoutomatiskt att man började skrika och försöka få dom att bli rädda o sluta upp men dom brydde sig inte ett skvatt.. Dom såg rött och det fanns inget i hela världen föutom varnadra och dom skulle slåss till varje pris! När dom börjar så vågar man ju knappt ens köra emellan en hand med en tjock handske på men det var bara att försöka få tag i den kanin som var närmast o bara slita upp den från hagen!
Tack för alla svaren!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker absolut inte du ska ha dom ihop, men om du vill riskera att hitta en kanin död en dag, så varsegod!
#14 som du kanske läst här innan så bor dom i varsin bur och inte tillsammans, dom rastas bara UNDER UPPSIKT ihop, så vi ser ju hela tiden vad som händer. Saken är ju också att dom funkat ihop utan några som helst problem i ett par- 3 månader i rasthagen…
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja jag kan se de, de hände väl i somras också ? Har för mej att du fråga om detta på kanin-net.nu också! du bör inte ha dom tillsamamans trots uppsikt!
Har aldrig skrivit på kanin-net vad jag vet, men här inne har jag frågat en gång innan =) och då hade dom aldrig träffats innan. Dom träffades (dumt nog) på revir-mark och bråkade, men efter att dom bott sida vid sida så funkade dom bara fint tillsammans i hagen.. Därför blev jag så chockad över att dom slogs så våldsamt helst plötsligt- för på detta viset har dom aldrig slagits på innan! Nä, jag antar att dom inte kommer få gå ihop mer… Vilket är synd, för dom trivdes i hop i rasthagen.. Tills för ett par dagar sen då..
Ska även nämna att min veterinär tyckte jag skulle sätta ihop dom efter en vecka efter kastrering- vilket jag inte gjorde! Dom fick bo sida vid sida ett bra tag innan dom fick nosa på varandra utan kompostgaller imellan..
Sajtvärd på Iller.ifokus