Kan det vara mask?
Jag har läst här på kif att om en kanin avmagrar över ryggen så kan den ha mask.
Och jag har kännt nu i några dagar att en av mina kaniner har gjort det. Och nyss när jag kände så var ryggraden typ "spetsig" och man känner den bara man klappar henne över ryggen.
Jag börjar bli väldigt orolig, för den här kaniner är faktiskt ganska överviktig och därför är det konstigt att man känner ryggraden på det sättet.
Men jag undrar om det finns några andra symtom för Mask?
Kan någon rekommendera något bra avmaskningsmedel och vart kan man köpa det?
Jag har ju också tre andra kaniner här hemma, ska man avmaska dem också i så fall. Jag har ju två inne och två ute, och hon som troligtvis har mask bor ute. Behöver man avmaska dem som är inne också då?
Om det skulle vara så att hon inte har mask, men man avmaskar ändå, kan dem bli sjuka då?
Mvh
Johanna!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Det finns lite olika symptom på de som har mask. Men det vanligaste är att de smalnar av, blir jättehungriga, eller tappar aptiten, får uppsvälld hård mage och ibland kan man se tunna vita maskar i bajset. sätt kaninen på ett bord och vänta på en plupp, maskarna syns oftast i färskt bajs.
Har hon mask så måste man behandla alla kaniner man har, för att äggen sprids superlätt via dina kläder/händer. Även om vissa bor ute och vissa inne. Jag hade en kanin som bodde hos min pappa och två kaniner som bodde i ett annat hus hos mamma, alla blev smittade i allafall.
Hon kommer inte bli sjuk av att behandlas fast hon inte har mask.
Maskmedel man kan ge är Axilur (flytande) som man köper på Apoteket. Det är egentligen för hund och katt, men det kan även ges till smådjur.
Jag har för mig att man ger 0,5ml/kg kanin i 5 dagar, upprepa efter 10 dagar.(rätta mig om jag har fel)
Äggen är tjockskaliga och kan överleva både torka och kyla, därför kan de överleva även under vintern och väntar på gynnsamma förhållanden. Så därför kan man ibland få tillbaka masken till våren. Men om man sanerar buren efter varje behandling och städar buren noga så blir man av med det. Jag använde Virkon s.
Lycka till^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Tack för sitt svar! :P
Hon har blivit glupskare och glupskare den senaste tiden och som jag sa så har on smalnat av över ryggen. I morse tyckte jag att jag såg en vit tunn mask, som rörde sig lite.
Jag har bestämt mig för att avmaska dem för att vara på den säkra sidan. Men nu är det såhär att en av mina kaniner blev parad för två veckor sen. Och jag är inte 100% säker på att hon är dräktig men om hon är det, är det farligt? att avmaska henne då, kan något hända henne eller ungarna?
Jag tänkte åka förbi apoteket i morgon och köpa Axilur om jag hittar det. :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner