Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3791 ggr
FijaahM
1

Tvätta utekanin!

Hejsan!
Jag har varit lite dum, (slarvig)
Jag har varit sjuk, feber och allt tråkigt.

Jag har inte städat min kanins utebur på ett tag,
det såg inte så fint ut i den när jag har gett henne mat!
jag har kännt dåligt samvete för att de var så skitigt, eftersom jag har varit sjuk har jag inte orkat..

Men idag gick jag ut ändå och städade den, tyckte så synd om maya som fick va bland avföringen..

**Men till saken..
**Jag märkte att en del löst bajs satt kladdigt fast runt baken! Hur tvättar jag rent det?
(hon är just nu ute i hagen)
Jag tänker inte låta henne sköta det där själv! Det är ingen vacker syn om man säger så!
Jag undrar om jag ska ta in henne i duschen och tvätta rent (men.. det är inte bra att ta in henne eftersom det är varmt inne, hon kan väl bli sjuk av skiftandet av varmt och kallt, fast det tar ju inte lång tid att duscha henne men en stund tar de ju att göra rent..

Eller ska jag ta en innebursunderdel och fylla på med lite ljummet vatten och tvätta henne ute?

Mvh Frida!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

EricaN
0

Att ta in henne den lilla stunden gör ingenting, se bara till att hon är torr innan hon får gå ut igen, annars blir hon sjuk av det.

Försök också att ta reda på varför hon är lös och skitig. så att du slipper tvätta henne igen då det inte är jättebra för henne.

Ett alternativ annars är att klippa bort det smutsiga, lättare om pälsen är lång men går det å är det ett bra mycket bättre alternativ. Lycka till!

gunnis
0

Du borde tvätta henne ute me ljummet vatten tycker jag !

lycka till med tvättadet ;)

Zvintos
0

Istället för att duscha henne helt, brukar det kunna räcka att man håller kaninen på rygg med rumpan under kranen.
Bäst är dock att först testa med blöt handduk, beroende på hur mycket det är.

Sen håller jag med EricaN om att du bör ta reda på varför hon är lös i magen.

EricaN
0

Skälvklart ska du, precis som NinniH säger bara tvätta just där det behövs, men det tar jag nästan förgivet att man gör.

FijaahM
0

Ja jag tvättar endast rumpan!

Jag vet faktiskt inte varför hon är lös!
Hon har alltid tillgång till äpplen, morötter,vatten och hö.
Ibland får hon lite annat gott..
Men jag ändrar inte maten heller så det kan ju inte vara de att jag ger henne mycket olika sorter som hon inte är vana vid ,för de kan ju kaniner bli lösa av!

Jag har klippt runt baken tidigare, klippt bort ihop trasslade tovor som det är bajs i.
När jag tänker efter har hon nog vart lös ett tag..
Vad kan de bero på?
Ska jag testa att ändra maten lite försiktigt och se om det blir någon förändring?

Säg gärna vad ni tycker!
Tack för allas svar! Skrattande

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Zvintos
0

#5: Äpplen kanske hon inte ska ha tillgång till jämt, då det är väldigt sött.
Bättre att ge det som godis.

Testa att enbart ge vatten och hö tills magen är bra.
Sen kan du sakta introducera allt igen.

FijaahM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Ja, jag tog bort all frukt och grönsaker nu!
Mamma sa ungefär de du skrev nu..
Jag ska bara ge hö och foder, bröd nu.

Asså förlåt om jag skriver sånt här men ifall..
Det kanske låter som en bortförklarning men ni får tro vad ni vill!

**Jag har varit sjuk i en månad..
**Jag har legat inne på sjukhus pga körtelbuksinflammation..
Sen har jag misstänkt att jag har haft svininfluensan men inte säkert kan vara vanliga influensan men men, sen när jag tog svininfluensasrputan har jag haft feber och mått jätte dåligt..
Så nu när jag städade mayas bur mådde jag dåligt för att jag inte hade skött hennes bur ! och nu när jag såg hur hennes bakdel verkligen var när jag duschade henne ,började jag gråta flera ggr för jag inte har kunnat tagit hand om henne! Gråter
Jag SKÄMS!

Förlåt att jag skriver såhär men jag måste skriva förklaringen varför jag inte kunnat sköta om henne!

Önskar jag bara kunde ta in henne och ha henne inne under vintern men nu är det försent, hon kommer ju bli sjuk om jag tar in henne :'/ Tycker så synd om henne..

Hoppas jag blir frisk snart så jag kan sköta om henne rikitigt igen!!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0

Måste säga en till sak!
Maya är så himla snäll när man duschar hennes rumpa, ser ut som hon sover.. hon ligger jätte stilla ända tills jag är klar,hon sprattlar inte nångång.

Det är ganska skönt! Speciellt när jag klipper där nere också, att hon är stilla så man inte klipper i hennes hud!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Zvintos
0

Det där såg ut att vara väldigt löst.
Håll koll på henne noga och se ifall hon fortsätter vara sådär lös i magen.
I sådana fall skulle jag ta henne akut till veterinären.
Riktig diarré kan bli livshotande.

EricaN
0

Jag hade gett henne endast Hö och Vatten Inget annat, inte ens bröd..

FijaahM
0

Okejj!

tack för svaren.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

MajaL
0

Börja redan nu att ta bort pelletsen, och ge bara ordentligt med fint hö, och friskt vatten.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

FijaahM
0

#12: Okej! Jag går ut nu och tar bort den och fyller på extra mycket hö!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[BonnieL]
0

#13 Låter bra! Glad

sotlynx
0

Bara en sur-kommentar: Att tvätta en kanin med ljummet vatten ute så här års, är i särklass det det dummaste jag läst här inne. Skärpning!

MajaL
0

#15 Eftersom ingen här i tråden hävdat att det skulle göras utomhus, utan samtliga hävdat/menat att det ska göras innomhus, för att kaninen sedan ska kunna tas ut när den är ordentligt torr, så ber jag dig läsa igonom hela tråden och dess komentarer innan du kommenterar. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

#16: Fast det var en som föreslog att det skulle göras ute.
Dock hoppas jag att denne nu lärt sig att det inte är så bra att göra den här årstiden.

Sommartid funkar det ju bra, men nu är det såpass kallt att det skulle innebära en chock.
Ungefär som att vi skulle ställa oss ute nakna och hälla över oss ljummet vatten.

MajaL
0

#2 Missade det på #2. Det är korrekt Ninni, tack för rättningen. ;)

Majoriteten är dock av motsatta tankegångar om jag förstått övriga rätt. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

FijaahM
0

Ni kanske inte bryr er men råkade skriva fel på inlägg (#8)
Råkade skriva at hon sprattlar nångång, menade hon sprattlr inte ens nångång ^^

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

MajaL
0

#19 Fixade det åt dig, misstänkte att det kanske fallit bort då det var lite lustigt stavat. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

FijaahM
0

#20: Tackar:)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Linnet
0

Jag tror visst att du skulle kunna ta in henne och låta henne vara inne i vinter. Jag tar alltid in mina honor som jag parar tidigt (januari-mars) och det är aldrig några problem med det. Sätter dom visserligen i rum med lite lägre temperatur (ca 15 grader) men nu har det ju inte varit så jättekallt ute heller.

FijaahM
0

Mayas avförning ser redan bättre ut, fast jag har inte kollat så noga men nästa gång jag går ut till buren ska jag kolla igen och kolla hennes bak om det är bajs där!

mvh frida

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0

Hejsan!

Tänkte bara berätta att mayas avföring ser normal ut och
hennes bakdel ser fin ut (inget bajs sitter där)

mvh Frida.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Zvintos
0

#24: Vad skönt. =)

FijaahM
0

#25: Ja verkligen Glad. Jag var rädd först att det skulle kunna vara något allvarligt så som hennes avföring var!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

MajaL
0

Ofta kan skenet bedra, eller vad man ska säja, när det jäller lösa magar. Den bästa medecinen är oftast hö+vatten utan pellets, och paraffinolja.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

FijaahM
0

#27: Okeej! :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se