dog :(
Hej
Skriver i all förtvivlan.
Igår var en chockerande dag.
Vi köpte två hermelin/väderus kaniner för ca 10 dagar sen här i karlskoga.
(ej din kull).
Och igår dog de båda två.
De har varit hur gulliga som helst fram till 16.00 igår och då började dricka som två kloakråttor, de såg mer aggresiva ut och drack o drack, vi visste ju inte om de lekte eller om de varit ute o sprungit för mkt och var dö törstiga, men det såg lustigt ut, o lite läskigt ut för de KLEV på varandra o verkligen slogs om vattenflaskan.
Sen började det.
Den vita (Dumle) Han ramlade omkull och låg stel och sprattlade, såg ut som ett epelepsianfall, men han repade sig rätt ok och skuttade runt lite igen efter ngn minut.
Sen efter en timme så gjorde den andra samma sak, men han repade sig inte, sen fick han 3 anfall till inom en timme och sen dog den.
Den andra var väldigt lugn och konstig och satt bara på ett ställe, vi hade satt den i buren då, och sen helt plötsligt gjorde den lika dan också.
HELT SJUKT.
Så vad faaaan har hänt, och man undrar ju vad som utlöst det, och om det är vårat fel, och nu har jag fått för mig att det är vårat fel ändå då vi har TVÅ musskrämmare, och jag tänkte att bebiskaninerna kanske ej har så utvecklad hörsel och vid..de föddes 28 aug… nu kanske hade utvecklad hörsel och fick spader på det där ljudet.
Och att stressanfallen tog livet på dem.
Men asså, detta vet jag ej, vi pratade med vetrinär redan från början som sade att vi skulle avvakta och att det är nog "något fel på den där kullen".. men , visst, så kan det ju vara, men ..tänk om kaniner är jätte känsig mot sådan där ljud/mus/skrämma som man sätter i elnätet.
Vi tänkte naturligtvis på det när vi skaffade kaninerna för 10 dagar sen men eftersom de ej betedde sig nervös eller stressat så lät vi det bara vara. Utan de skuttade runt omkring de där skrämmarna utan att ens indikera på att de ens fungerar.
:(
Känner att jag behöver få detta bekräftat att det INTE är musskrämman innan jag ens funderar på att skaffa två nya kaniner. Jag skulle ju få spader om det hände igen. Och så konstigt att båda dog inom 2 timmar, båda två… Kaninpest!?
Va???
Ursh,
Vore tacksam för svar
Mvh
r.i.p
Usch vad hemskt! Beklagar verkligen. Vila i frid små kaniner.
Jag har tyvärr ingen aning om vad som kan ha triggat det.
Aut viam inveniam aut faciam

Det kan ju knappast vara att dom blev skrämda om dom har funkat som vanligt tidigare. Men har ingen aning om vad det kan vara.
känner mig helt chockskadad faktiskt.
O vet inte ens om jag vågar skaffa nya :(
Men barnen skulle bli så ledsna om vi inte gjorde det, men jag skulle känna mig som värsting plågare om det nu skulle hända igen :(
De i djuraffären påstod ju att de andra i kullen, de var la..hmm 8-10 st, inte haft sådana tendenser, och alrig ens hört talas om fenomenet.
SKUMT :(
usch, r.i.p :(
♥

Min hona gick bort 15 okt och hon fick också liknanade epilepsianfall men de vara mer utspridda. Ca 1 gång i veckkan under 1 månad och veterinären visste ej vad det berodde på. En morgon när jag bar in henne i sängen fick hon ett anfall o somnade i min famn ;(
Skulle också vilja veta vad dessa "anfall" kommer ifrån.
Jag har tydligen svårt att logga in. *typiskt*
Nennsan: Men så konstigt.. hur gamal var hon då? Och bara sprattel och så låg de där bara o såg helt stela ut och sen kom igång lite..och sen igen!?.. Kanske ngt inavelfel.
Men känns ändå lite "bättre" att höra att ngn annan sett detta tillstånd så man vet att det inte är ens eget fel. Hur det nu skulle kunna vara det. Men beklagar verkligen nennsan…man blir ju helt ställd.
Har du inskaffat ngn ny kompis eller..hur känner/de du?
Vi har bestämt att köpa 2 i örebro nästa vecka..innan barnen kommer, vi har dem varannan helg..så de kommer ju bli helt chockade så kära som de var i humle o dumle..ursh…..r.i.p allihoppa.
uschh beklagar verkligen

Jag vet inte hur en musskrämmare fungerar så jag kan inte säga om det är det, men då borde de väl hänt tidigare?
Epilepsi är en sjukdom som ofta förekommer på vit blåögda kaniner, har aldrig hört talas om att det hänt på andra färger, men vem vet…
Hade de fått någon annorlunda mat? Något de inte var vana vid? Hade de normal avföring?
Är det en musskärmmare som låter för att skrämma bort mössen?
Sånna ska du absolut inte ha när du har andra djur.
Tycker du ska skicka in kaninerna för obduktion så du får reda på vad de dog av.
Det låter jättemärkligt. De kan inte ha fått i sig något giftigt som de inte tål? I och med att det kom så akut och drabbade båda kaninerna.

jacksonaction!
Snuffe blev 6,5 år gammal. Ja, efter anfallet så va hon som helt förstelnad, ögonen stora som golfbollar och andningen snabb. Som att hon var livrädd, vilket hon absolut var också. Efter denna händelse så surfade jag lite och hittade denna sida: http://www.djurklinikenroslagstull.se/neurologkanin.htm
kanske kan vara något?
Jo jag har idag 2 nya små kaniner som nu är 2 månader gamla.
Stackarna! Funderar på om det kan vara hjärnblödning. Blödde det genom nosen? Var med om en kanin som reagerade liknande. Såg ut som den tappade balansen och sedan dog den.

Beklagar verkligen! Tröstkram :)
Har ni råttgift utlagt någonstans där kaninerna befunnit sig? Isåfall är det mycket troligt att de fått i sig av det.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Musvarnaren är INTE okej att ha om man har andra djur. Kan helt klart stressa fram en för tidig död.
Men. Det här låter som något annat. Det jag tänker på först är förgiftning. Bland annat idegran ger den här sortens beteende och en snabb och våldsam död. Annars är väl risken stor att det är RVHD-kaningulsot. (Myxomatos-kaninpest ser inte alls ut på det viset.) Vad du än gör ska du INTE skaffa nya kaniner innan du fått reda på exakt vad dina två dog av. Risken är stor att det upprepar sig.

Beklagar :(
R.I.P!
sotlynx: stressa fram för tidigt död på tio dagar!?..låter ju helt otroligt.
Men åter igen, kunde ej logga in igår, men nu så kan jag berätta att de rann inget från ögon, röron eller näsor på dem, men när jag vvverkligen tänker efter så åt de hö som fan första dagarna och kanske eventuellt till helgen så behövde jag ej fylla på lika mycket, om ens något, och då hade vi barnen här, vi har dem varannan helg, och de har två chinchillor hemma, (???? virus) och de har bajjat och så som de ska, men har absolut plockat mindre kisshögar sista dagarna, det har jag tänkt på men inte eg varit uppmärksam på, och nu innan de blev så där ..anfallen, så SLOGS de verkligen om vattnet.
De har mest varit inne i buren om de ej suttit i knät på barnen eller oss, de är bara sista dagen som de skuttat runt i hela undervåningen i huset.
De har t.o.m skuttat brevid muslarmet och inte indikerat på något där utan sitter där o glor på sig själv i spegeln och skuttar fram o tillbaka utan att ha särskillt brottom eller vara passiva.
JA MEN DEN DÄR Parasitens anfall, låter precis som det som hände, men det känns LÄSKIGT att ej veta, men de gör ingen obduktion på två kaniner, så något vettigt svar får vi inte.
de andra som är kvar på Arkens Zoo, verkar se helt normala ut ÄN så länge och de bor ihop, de på djuraffären sade att TVÅ kaniner kan stressa varandra och att stress kan vara en döds orsak, men varför skulle då båda dö!? OCH dessutom får man ej pengarna tillbaka, eller ngn som helst garanti på att de ska leva med än 10 dagar tydligen, och vi vill ej ha en ny kanin från den där kullen eller uppfödaren.
MEN; om vi nu ska ha en ny kanin, som jag ej vill, för jag e livrädd, så ska vi bara ha EN, ta bort musskrämmaren och..hmm skrubba buren som fan innan och dessutom VACCINERA kaninen mot kaninpest!!..(har ni gjort det!?!..något mer man ska vaccinera imot??).
aaarghhhhhhhhhhh
Mardrömmar.

Dåligt av djuraffären att inte ge er nya kaniner, tror inte alls på att två kaniner skulle kunna stressa varandra till döds.
Jag lämnar alltid garanti på mina kaniner, om dom dör oförklarligt inom en månad från köper så får man en ny kanin eller pengarna tillbaka.

Det är typiska syptom på akut förgiftning. Att förgiftning ger ökad törst är allmännt kännt men i akut tillstånd påverkas även nervsyetemet hårt och kan ge kramper i form av epilepsianfall. De kan även få ökad andning (hyperventlilering) och bli medvetslösa.
:(
hmm, det enda vi kan komma på att vi har en list som de slickat på. Av mässing tror jag, de har den vita iaf, slickat på som en galning.. men det låter extremt långsökt. Vi ska iaf byta listen ifa om vi ska prova en ny kanin :(..
Eller så var höet dåligt. Vaccinera både mot kaninpest( Myxomatos) och kaningulsot( Rvhd). Ang ljudstress…. flera vettar och uppfödare har påtalat problemet med musskrämmare för mig och andra. Musskrämmare låter inte hela tiden utan oregelbundet för att mössen inte ska vänja sig. Det var ett förslag!
Tror helt klart också mest på förgiftning…
Och en sak till…. kaniner ska hållas med artfrände….
#21 Det finns inget som säger att en kanin MÅSTE ha en artfrände.
Och återigen: Folk i djuraffärer är försäljare! Inte djurexperter som dom gärna vill att man ska tro. Lyssna inte på dom. Köp inte djur eller burar av dom. Inte färgglatt skitfoder heller för den delen. Kaniner stressar väldigt sällan ihjäl varandra, däremot kan man ju undra hur kaninungar mår av alla konserveringsmedel och färgämnen i skiten dom säljer som godis och fullkost. Suck.

#21 De BÖR hållas i par eller grupp enligt jbv. Mina kaniner har dock alltid bott själv. Det blir bara bråk annars. Hanar kan kastrera eller tom döda varandra om de hålls tillsammans.
#24 Precis, det finns ju ingen lag som säger det. Men de har ju oftast glädje av varandra.
Märkligt! Jag trodde att kaniner var flockdjur. Jag kanske har fel.
(Eller så kanske det är så att många som yttrat sig försökt stänga in flera kaniner i små skitburar.Okunskap är intressant! Adios!)
Tycker inte det låter så långsökt att det kan vara mässingslisten som de har blivit dåliga av om de slickat mycket. Symtomen låter som förgiftning och både bly, koppar och zink är giftigt i för stora mänder (tror att mässing är en blandning mellan zink och koppar). Vad jag vet behandlar man ibland kaniner som har tuggat mycket på elkablar där det finns risk att de har fått i sig koppartrådar.
#26: Kaniner är inte flockdjur, utan kolonidjur. =)
ok.. två hanar ihop är alltså ingen hit, men två honor då!?… asså då e det nog mässingslisten i så fall för de slickade frenetiskt på den.. ursh va hemskt :( Att man måste lära sig den hårda vägen.
VI ska byta den imorgon.
Ska vaccinera dem också mot båda, vad kan det kosta tro?
vill ju eliminera alla risker som finns - annars får jag slag.
Tack för ert engagemang.
#29: Två honor kan funka.
Men som med alla par, kan man aldrig garantera att det funkar.
Så man ska alltså bara ha EN då!? Vad e bäst då, Hona eller hane?..!? Hona blir vaktig säger de i djuraffären, men en hane kan markera revir.
E det det vi har att välja på!?
har detta med könsmognaden att göra eller? att två o två ej går ihop!?
#31-32 Tjejer brukar funka, men inte alltid. Hanar går därimot inte att sätta ihop. Om du vill ha flera ska du alltså ha honor.
BRA INFO:
Burkompis?
Kaniner trivs bra ensamma om de får mycket kontakt med människor. De är mycket sociala och sällskapliga djur, och trivs absolut inte med att sitta instängd i en liten bur hela dagarna.
Burkompisar är inte alltid så lätt att skaffa till kaniner. Marsvin + kanin fungerar inte alltid. Det kan gå bra så länge de är ungar, men då de blivit vuxna kan det bli problem. (Läs mer på sidan "Kanin och marsvin ihop"). Hankanin+hankanin fungerar bara tills de blivit könsmogna, sen kan det blir allvarliga och blodiga slagsmål. Hona+hona kan fungera, om de är kullsyskon och får växa upp tillsammans och de har stor yta. Det finns dock risk att de börjar bråka då de blir vuxna.
Det bästa alternativet om du vill ha en burkompis åt din kanin, är att skaffa en hona tillsammans med en kastrerad hane. De brukar bli oskiljaktiga vänner. Kastrering kan göras då hanen är ca 6-7 mån.
Så nu är planen; 1 hane, och katsrera den i mån 6, och då skaffa en hona, eller ingen kompis alls.
Låter det bra?
#35 Jag tycker det låter superbra! =)
Ok, vi köpte en nu, Mr Big får han heta.. och han e mkt större och han ska få vara ensam kanin :)