Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2493 ggr
nennsan
0

Dagligt foder!

Skulle vara kul att höra vad ni ger mer exakt varje dag till era älsklingar. Både morgon och kväll om de får det.

Även godis. Hur ofta och vad exempelvis.

Kristall
0

Morgon: nytt vatten & hö
Dag: grönsaker/frukt, nytt vatten, hö vid behov
Kväll: Rabbit Royale, 1-2 kaffemått var + torkad frukt. Nytt vatten, hö vid behov

Ger sällan godis, men ibland kan de få ett "nyttigt" kex eller en brödbit till kvällsmaten.

Är det extra kallt får de lite RR på morgonen också.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[BonnieL]
0

Morgon: Stampe, 0.5 dl, hö.
Dag: Frukt/grönsaker + någon liten bit bröd, nytt vatten.
Kväll: Ev. någon mer grönsak och hö om det behövs.

Ger inte heller godis så ofta, men oftast brukar det bli torkad banan som godis.

Ida-M
0

Morgon: Carrier/Stampe 0,5 dl. Fyller på hö vid behov.

Kväll: Grönsaker, bröd, frukt m.m. Fyller också på vattenflaskan och mer hö om det behövs. :)

Har kaninen varit extra duktig under någon hoppträning kan det ibland bli en liten godsak, banan är mycket uppskattat!

Emelie
0

Morgon: Blir någon ny pelletssort snart, vet inte riktigt vilken än. Fri tillgång då båda är ungkaniner. Hö, nytt vatten.

Kväll: Fyller på pellets + hö, ger nytt vatten. Frukt/grönsaker.

Godis blir det när jag försöker bekanta mig med de små ninerna så de förknippar mig med något trevligt ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emma-lundqv
0

Morgon: Byter vatten

Kväll: Byter vatten, fyller på hö, ger 0,25 - 0,75 dl Krafft Groov 90 beroende på kanin. Grönsakerna varierar, men de får några av olika sort varje dag.

Godis ger jag i princip aldrig, men lite banan eller havregrynsgröt är uppskattat!

Qepta
0

Morgon: Byter vatten

Kväll: Fyller på hö om det behövs, nytt vatten 0,25 dl Stampe och ibland kan hon få lite torkade rönnbär men det är ytterst sällan. Och så får hon grönsaker lite då och då.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Valkyrie
0

Morgon : nytt vatten, 0.5 dl pellets, nytt hö och grenar.

Kväll: nytt vatten, nytt hö, 0,5 dl pellets

hon brukar även varje dag få grönsaker & rönnbär nästan varje dag :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Eidesdotter
0

Morgon 1 tsk pellets (0.5 tsk vardera av 2 sorter), blåbärsris eller ljung, nytt hö, nytt vatten.

Lunch Lite grönsaker (2-3 bitar av t.e.x. rosésallat, romansallat, broccoli, blomkål, brysselkål, sockerärter, savoykål, blast av olika slag, endivesallat.)

Eftermiddag Lite grönsaker enligt ovan.

Kväll Grönsaker enligt ovan, ca 0,5 tsk godis, t.e.x  torkade morotsskivor, torkad ananas, rönnbär, torkad rädisa, havre, torkad palsternacka eller färsk morot/palsternacka eller frukt.

Sen kväll/natt 2 tsk pellets (1 tsk vardera av 2 sorter), påfyllning hö, ny kvist om de gamla är nedgnagda. Nytt vatten om det behövs.

Nåt sånt där. Godiset får han på lite olika tider och inte alltid varje dag, men nästan.SkämsTungan ute

Detta är vintermatsedeln, på sommaren får han färska örter och gräs istället för en del av grönsakerna.

Lunch och eftermiddagsmatningen slår jag ihop ibland, det beror lite på hur dagen ser ut och hur han verkar.

Förr fick han bara mat 2 ggr/dag men för en tid sedan började han få ont i magen när han ätit och det försvann så fort jag provade att ge mindre mängder oftare. Ett ålderstecken gissar jag.

Emelie
0

#8 Vart får du tag på alla grönsaker? Jag försöker ge varierat men det blir bara frukter/grönsaker som jag tycker är lite för söta för de små djuren, t.ex. morötter, äpplen, päron, grön paprika eller vindruvor. Ger även lite sallad då och då men inte bra att ge för mycket har jag hört?

Sorry för trådkapningen!

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Sashhi
0

Morgon: Vatten, hö, grönsaker
Kväll: Pellets (Chudley's Rabbit Royal+Bello i varierande mängder beroende på kanin), ev. hö + vatten.

Not your mom, not your milk.

nennsan
0

Ja, vad för grönsaker ger ni dom och hur mkt per måltid?

Eidesdotter
0

#9 Jag köper grönsakerna i vanliga mataffärer. På flera ställen brukar jag faktiskt ta blast som andra plockat bort från t.e.x. blomkål eller rödbetor. Brukar få ta det utan kostnad. Ska ju ändå slängas antar jag. (Obs att jag inte plockar av blasten själv!)

Det är svårt att variera, men letar man noga i grönsaksdisken brukar det gå att få med sig en 5-6 bra grejor hem.Glad

Morötter o frukt ger jag bara som godis.

Ja, för mycket sallat kan ge gasproblem eller lös mage. Det har jag iaf alltid lärt mig, men jag tror inte min kanin har läst samma böcker som jagTungan ute, för han har aldrig reagerat negativt på det. Men han får inga enorma mängder och jag väljer alltid så grova och sega sallatssorter som möjligt. Köper aldrig huvudsallat eller isbergssallat, de är så lösa och har inte mkt fibrer o inte mkt innehåll alls, mest vatten.

Sallat är mineraler och vitaminer tänker jag mig, protein tänker jag mig att han får från hö, andra grönsaker och pellets.

#11 En dagsranson grönsaker fördelat på 3-5 ggr kan se ut så här för min kanin (dvärgkorsning, 1,4 kg, 10 år):

2 blad romansallat, 1 liten blomkålsbukett, en bit blomkålsblast, 3 sockerärter, ca 0,5 dl rosésallat, 2-3 st brysselkål. T.e.x.

Jag tror det är viktigt att ge så många sorter som möjligt varje dag, minst 3 är min egen regel. Försöker också få en bra blandning av kål och sallat så att det inte bara blir en massa kålsorter en dag och sallatssorter en dag.

emms
0

Jag ger endast foder på kvällen :)

Kväll:
Muffin: 1 matsked krafft groov 90, 2 matskedar stampe
Nessie: 1 Matsked krafft groov 90, 3 matskedar stampe

Båda: Vatten. Hö om det behövs (Muffins behöver jag fylla på varannan dag. Då är det bara två nävar kvar. Nessies fyller jag på var tredje dag. Två nävar kvar då med. Dem äter alltid så mycket så behöver inte fylla dem andra dagarna.)
Sen får dem oftast tre olika sorters grönsaker. Brukar variera dem lite. Morot, tomat, gurka, sallad, isbergssallad, broccolie, vitkål, osv. Och så ibland får dem en bit torkat eller vanligt mörkt bröd (lite socker pga diabetes i familjen) eller någon grönsak. Äpple och banan blir det oftast då. Dem gillar inte så mycket annat ^^

Godis får dem någon gång ibland. Frukt eller torkat bröd då :) Det är visst gott! Dock snodde en liten mus allt mitt torkade bröd utan jäst (misstag när vi skulle baka i bakmaskinen, jag fick allt). Jag hittade det senare i en stövel :S Men slängde allt såklart :P

Emma

Tisdus
0

Morgon: Beroende på temperaturen (nu har det vart plusgrader ett bra tag) får hon mellan 5-20 gram Carrier/Lottie-blandning + 40 gram grönfoder (t.ex. äpple, morot, broccoli, sallad, banan, kiwi, melon, egentorkade äpplen och bananer… osv)

Kväll: Beroende på temperaturen får hon 20-30 gram Carrier/Lottie-blandning + 70 gram grönfoder.

Hö och friskt vatten har hon alltid tillgång till. Vid minusgrader värms vattnet upp till en behaglig temperatur (i mikro eller vattenkokare) så att hon kan dricka sig otörstig innan vattnet fryser.

Gottis för henne är äppelgrenar som hon är supertokig i! :) Såna får hon när vi är hemma hos min pojkvän (på helgerna oftast), eftersom jag inte har tillgång till äppelkvistar här.

Vid lägre temperaturer tillsätter jag även hel havre till pelletsblandningen.

Zessan
0

Morgon: Grenar, byte av vatten, hö, grönsaker/frukt

Dag: Gräs, löv (ja, hon e i utehagenXP), vatten, morot, hö om så behövs

Kväll: 1dl stampe, grenar, hö, vatten, grönsaker/frukt

Emelie
0

Ni som ger broccoli, kokar ni den först eller ger färsk?

EricaN
0

Emil får nästan endast hö och vatten, pellets får han ibland men jag tycker att han klarar sig bra utan, sedan får han gurka och morot när det finns hemma samt att han får hasselgrenar att tugga på ganska ofta, annars biter han på min säng istället =P

Fyller i regel på hans hö ca 3 gånger om dagen, vatten 1-2 gånger om dagen beroende på hur mycket han dricker för dagen.

Skulle någonting ta slut på natten så blir man väckt av honom och är tvungen att fylla på…

Eidesdotter
0

#16 Jag ger aldrig något kokt, bara färskt (eller torkat förståsGlad).

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

morgon: vatten, hö (om det behövs) och fyller på pelletsskålen helt full.

under dagen: Kanske ett knäckebröd, frukt grönsaker eller bär.

Kvällen: bytar vatten och ser till så att det finns pellets till natten.

Jag har turen att ha en pappa som är lite intresserad av egen odling. Så skalman får egenodlad sallad, dill, persilja, morötter (även blasten då) spenat och broccoli.
och egenodlade frukter som äpple och päron.
även egenodlade bär som hallon, vinbär, jordgubbar, smultron, krusbär och björnbär! På sommaren är det bara att sticka ut om i grönsakslandet och plocka till sig vad man vill ha till honom för buren står där precis också. brukar även släppa honom lös där ibland! då kan man snacka om munnrörelser! ;D Nu på vintern så är det ju inte lika bra, men vi har ju frusit in bär så det får han ibland men annars så får vi köpa från mataffären :)

här sitter han vid potatisen och smaskar på blad! ursäkta hans päls men det var fällning just då!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

Bakom honom står päronträdet och men han når ju tyvärr inte päronen från marken ;)

Noa-Nisse
0

han tog även lite gräs imellanåt ;) lite längre fram ser man även plommonträdet och nedanför det till höger står hallonen vilket är en favorit för skalman :)

oj ursäkta att jag spårade ut liiite ;P

Zessan
0

#19-#21 Kaninen verkar ha ett drömliv i tädgården;D

Ida-M
0

#16 Färsk =)