Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1114 ggr
Zebben
0

Ras kaniner?

Hej!

Har tyvärr inte tittar runt så mycket på sajten så jag kanske upprepar en fråga som det redan finns svar på. Men jag undrar hur många olika kaninraser det finns i Sverige men även i världen? Finns det någon som är mer allergivänlig som man tex brukar kunna säga att pudlar är inom hundvärlden?

Är så sugen på en ny kanin. Är uppväxt med kanin som levde i 12 år och när min dotter var liten hade vi också en kanin (blev 12 år den också) men henne ägde vi bara under hennes 3 sista år.

Nu är vi kaninlösa sedan 1 år tillbaka och jag skulle så gärna vilja ge min äldsta dotter på 4½ år en kanin igen. Hon saknar det enormt och hon är otroligt ansvarfull. Nu skulle ju självklart inte hon ha allt ansvar men det skulle vara så roligt för henne. Hon går på en kurs på 4H och där umgås de med kaniner och hon tycker bara det är såå roligt.

Nu har vi ju tyvärr en allergisk (troligen) pappa och sambo. Han har varit väldigt allergisk, men han reagerade faktiskt inte så mkt alls på vår kanin som vi hade tidigare. Vet inteo m hans allergi har växt bort eller om den kaninen var "bättre" än de han tidigare träffat.

Tror iof inte att vi kommer lyckas övertala honom om en ny kanin, men drömma kan man ju. Men hoppas i alla fall att Ni kan tänka Er svara på mina frågor ovan.

spiritedaway
0

Vissa säger ju att rexpälsen ska vara mer allergivänlig.

Ni har inte möjlighet att ha en utekanin då?

Linnet
0

Precis vad jag tänkte skriva, en utekanin funkar ju, kanske inte så kul under vintern, men det är ju ett alternativ.

Zvintos
0

Rent rasmässigt så finns det 64 olika raser, om man räknar raslistan som finns hos kaninavelsföreningen.
Dock ska väl 2 till raser in i listan sen.
Dessa är raserna som är godkända enligt den nordiska standarden.
Världsmässigt har jag inte den blekaste aning.

Sen finns dvärgvädur och hermelin i fler än en pälstyp.

Zebben
0

#3 Tack för info! Glad

#1 & 2  Med risk för att få många på mig nu. *hukar*  Jag tycker inte det är rätt mot kaninen faktiskt att ha den utomhus. OM man inte har väldigt stor och berikande inhägnad med möjlighet för den att dels få skutta ute i ev. snö OCH kunna skutta fritt där det är snö och blåstfritt. Lika fel tycker jag att det är att ha kanin i bur inomhus om den inte får stora möjligheter att få skutta lös eller aktiveras/berikas på annat sätt varje dag. Så av den anledningen vill jag inte ha utekanin om vi köper någon. Jag har inte den möjligheten att erbjuda dem vad jag personligen tycker att de ska ha rätt till.

jossan84
0

#4 Kaniner föredrar nog att bo utomhus, det är mer naturligt för dem då de kan få uppleva vind, ljud och dofter från naturen och få sysselsättning. Jag tycker mer synd om kaniner som måste bo inomhus.

LinneaJohaanson
0

Säger samma som #5 Kaniner är utomhus djur och mår bättre och trivs bättre ute!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

spiritedaway
0

#4 Okej. Bor ni i lägenhet då så att inte möjligheten finns eller?

Zebben
0

#5 & 6   Absolut är de utomhusdjur! Har inte påstått annat…läs gärna igen. Glad

Jag tycker inte det är rätt mot kaniner att som många gör, "förvara" dem i litet utrymme. Kaniner måste få röra på sig, sen om det är ute eller inne är mindre viktigt. Prio 1 för mig är att kaninen ska få möjlighet att röra på sig på stort utrymme, sen självklart helst ute. Men fungerar inte det så anser jag stort utrymme inne är näst bäst.

Att kaniner under 3 kg ska ha minst 0,5 kvm (enligt lag) tycker jag är fruktansvärt! De kan ju inte röra sig naturligt på en sån liten yta.

Zvintos
0

#8: Tyvärr är det t.o.m. lagligt att klämma in 2 kaniner under 3kg på den ytan…
Det är 0,5kvm som gäller för ensam kanin och 0,25kvm/kanin vid grupphållning.
Vilket är helt sjukt tänkt.
Inte fasiken samsas djuren bättre på en mindre yta, än om kaninen bott själv på samma yta? *kliar mig i huvudet*

Zebben
0

#7 Nej, vi bor i radhus så visst finns möjligheten. Mina tidigare kaniner jag haft har varit inomhuskaniner med fri tillgång till hela huset. De har "sin plats" en stor öppen bur med eget hus, matskålar, vatten m.m men grinden står alltid öppen och de kan ta sig ut och in precis som de vill.

Sommarhalvåret så fick de under 1½ mån tillgång till en stor inhägnad som var på 20 kvm. Där var det lyxliv kan jag säga. Övrig sommar tid så fick de, när vi bodde i lägenhet, vistas fritt i lägenheten + balkong och när vi bodde i huset så hade jag kompostgallerinhägnat så de hade att skutta på.