Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 511 ggr
Zebben
0

Äter aldrig hö?

Min gamla kanin (9 år) som jag bara haft hos mig i 2-3 år äter aldrig hö. Enligt allt och alla är ju hö det som kaninen ska äta sig mätt på och leva av. Pellets och liknande är ju bara tillskott.

Har någon av Er en kanin som inte äter hö? Min äter endast salladsblad, skorpor och en speciell sorts pellets. Äter inte heller mineralsten eller saltsten.

Between
0

Är du säker på att din kanin inte äter hö? Den kanske äter när du inte ser lr liknande

LinisPandie
0

Hm.. Skumt att kaninen inte äter hö:s. Det är viktigt att den äter hö, spelar inge roll hur mycket bara den äter, tror du inte (1#) att din kanin äter när du inte ser?.

trollet85
0

ja har oxå en lr två kaniner som inte äter hö. båda kaninerna är "gamla" 4 och ca 7 år. 7åringen äter hö ibland men 4 åringen rör inte höt.

KajsaM
0

Det låter konstigt. Hmm kolla med vetrinär?

Tina-A
0

Jag tror ändå att man märker att man har en viss mängd hö till kaninen, och den förblir densamma :) Vi har samma problem med Molle, han vill inte heller äta hö.

Fick tipset att man kunde testa att ge vetegroddsolja för att öka aptiten och locka kaninen att äta hö. Ska man ge det till en kanin är det ½ tesked / 10kg kanin per dag, så det blir rimligtvis ½ / 10, så det blir bara någon droppe. Du kan ju testa att ge 1 eller 2 droppar till kaninen och dagen i några dagar och se om någonting händer.

Att ringa till en veterinär och be om tips? och råd kostar ju inget och det borde du också göra för säkerhetsskull :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Mm. som sagt. Lilla Molle äter inte heller hö. Han är ett år nu.
Han åt hö tidigare, men har slutat med det. Hoppas han börjar äta igen annars kans

ke vi får ta honom till veterinären:(

Hopi
0

Ja, hö är ju väldigt viktigt för kaninernas matsmältning.. Det är konstigt att vissa inte verkar äta det.. Kan det inte vara så att dom är kräsna och vill ha nån viss sorts hö, eller att höet inte är så bra..? (undran bara..)

Tyvärr vet jag att det finns folk som inte ens GER sina kaniner hö.. Det är hemskt tycker jag! Eftersom dom SKA  ha hö! Om dom sen inte äter det.. Ja, det är ju inte lätt.. Hoppas nån har nåt bra tips?!

Tina-A
0

Man kan testa att ge kaninen gräs om den inte vill ha hö. Och så försöker man plocka med lite klöver och andra små växter och blad som finns på gräsplättar! Lite fel årstid för det nu kanske, men hö är ju torkat gräs + lite växter.

Tina-A
0

Helst ska man ge båda =D

Lotta_A
0

Det var en bra idé Hopi. Jag ska nog testa att byta hö, till något lite "finare" så kanske Molle äter det :) Värt ett försök i alla fall

susanne-s
0

Hur ser tänderna ut

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lotta_A
0

Tänderna på Molle ser i alla fall bra ut än så länge:)

trollet85
0

av mina typ 20 kaniner e de två som inte äter höt, så de kan inte va dåligt när de gäller mitt hö iaf Flört

Lotta_A
0

Vissa kaniner kanske helt enkelt integillar hö?!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
susanne-s
0

Är höt grovt försök hitta fint sprött ängshö. Om höt köps i affär har jag hört att många djur inte äter det, mögelsproer samt damm, köp hö av en bonde.

Lägger till: Höt mår absolut inte bra av att vara instängt i en påse, köper man på affär så ta upp det direkt i tex en papperskasse och lufta det. ruska lite. och LUKTA på höt. Köper du av bonde får du hö för 1.50-2.50 :- /kg Vad betalar du på affären???

www.gullsmyrastuteri.se

Lotta_A
0

#17: Det kanske är lite svårt att köpa hö av en bonde om man bor typ mitt i stockholm som jag gör. Då måste man nog åka en bit, men det är kankse värt det! Ja ska kolla upp saken :) Tack för tipset!

Hopi
0

Finns det hö att köpa på tex Granngården? Tycker det borde göra det, men vet inte…(Det borde isåfall vara bättre än att köpa på vanliga affärer.. Granngården säljer ju mycket till bönder osv..)

susanne-s
0

= ) det är böndernas foder som säljs på Granngården.

www.gullsmyrastuteri.se

Hopi
0

#20; Menar du att det inte finns hö att köpa där då eller..?Fundersam

Hakefjordenskaniner
0

ge dig inte lägg in hö och ge han så mycket pelles som han ska ha!

Om han är hungrig så äter han men skämmer du ort ha då väljer han bort hö för det är inte lika gott som grönsaker! Om din mamma ställde fram en skål med ärtsoppa och en med godis vad skulle du då ta på en fredags kväll??

Lotta_A
0

#22: Jag skulle välja godiset! Men det känns lite taskigt.. men man ska alltså dra ner på grönsakerna och annat gott ( eller ta bort det helt?) så att dom blir så hungriga att dom "måste" äta hö?

Matilda_91
0

#23: Men höet är viktigt för kaninen!! Det är som att säga att det är taskigt att ge barnen mindre godis så att dom blir hungriga och äter mat. Höet är viktigt för matsmältningen och tänderna och säker massa annat ;)

Albin äter inte heller hö just nu :/ Men eftersom han bara är ca 5 månader ska han väl ha fri tillgång till foder så då kan jag inte ge han mindre av det.. Eller?

myriis
0

Om kaninen inte äter hö (Och man är 100% säker på det) Ska man inte ge pellets på ungefär en dag, då brukar kaninerna börja äta eftersom dem är så hungriga, har jag hört.

KajsaM
0

En del kaniner kanske inte kan "nå" höet. Ni kan pröva att lägga höet i en stor hög. Om ni inte redan har det :P

Zebben
0

#22 Kaninen äter inte grönsaker heller. Det enda som duger är en viss sorts pellets. Kaninen är i strålande form och fyller snart 10 år. Har inte ätit hö de vad jag vet, senaste 3 åren. Innan dess bodde den på annan ort.

Zebben
0

Angående kvalitetn på höt har jag testat det mest. Vi har flera olika sorter där jag har stallet, så hon har fått pröva både grövre hö och mycket fint ängshö. Inget duger. Och det är inte mögelsporer i höt, då det är kontrollerat och av fin kvalite.

Hon får även höt direkt liggandes på spånet, så hon når det.

Zebben
0

#18 Åk till närmaste stall och be om att få köpa. Brukar bli otroligt mycket billigare. Det är otroligt vad djuraffärer tar betalt för hö. Kg priset är enormt i affärerna jämfört med om man köper från en bonde/stall.

ternor
0

En av våra kaniner som är en Löwen ,han äter aldrig heller hö…. Och knappt pellets ,bara om han är "tvungen"!

Clariiz
0

ger du något annat också eller #30?? så han kanske äter sej mett på annt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Yuriko
0

Min kanin äter inte heller speciellt mycket hö, lite grann äter hon visserligen, men inte så mycket som hon "borde". Fast hon verklar må bra ändå.. (och apropå salt- och mineralsten så behöver inte kaninen det om den inte är dräktig eller digivande, pelletset ska innehålla tillräckligt mycket av det kaninen behöver.)

Noa-Nisse
0

#32,, har för mig att ågon här inne frågade nån veterinär om det var nödvänligt att ha nån  sten till kaniner oavsett om den är dräktig.. och då hade den svarat att det var bäst att ha en,.. men jag är inte säker somsagt,, har bara ett svagt minne av detta..

men jag tror typ att om det inte hade behövt ha en sten så hade de inte slickat på den.

Medarbetare på Hundar.ifokus

susanne-s
0

Mina kaniner som är stora får fritillgång på hö och ca 1dl X2 /dag av pellets, lite beroende på dagsform ungar brunst mm. och alla - jag har några stycken- äter höt, vissa till och med väljer höt först!
Det är nog som skrivs ovan, dom väljer det godaste och inte det nyttigaste, våra tam kaniner har det nästan "för bra" i frihet väljer djuren det som kroppen behöver, tex rötter om det saknas vissa mineraler mm meen det behöver dom inte nu eftersom att dom  får så näringsrik kost och ofta kanske för mycket  Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Noa-Nisse
0

#34, men kanske ska göra äckligare pellets,, hahah :P  ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

susanne-s
0

Ja det vore ju ngt…Light produkter också kanske Skrattande

www.gullsmyrastuteri.se

amanda_91
0

min kanin äter inte hö hehe. vet faktis inte vrf, men han mår hur bra som helts.Räcka ut tungan

ternor
0

#31. Nää…han äter en sån här "kaninblandning" ,LITE pellets, ibland kan han knapra pyttelite på morot, hårdbröd, eller äpple .

Men han mår ju bra och är inte mager eller så. Ja,han är billig i drift ,annat kan man inte säga, men det jämnar ut sig för vi har 6 st kaniner till!

Bunny_Tina
0

min ena kanin surprise äter hö men har börjat tröttna lite Fundersam

min andra kanin som blir 6-7år gamal till sommarn har jag aldrig sett röra hö men jag vet inte om hon äter det när jag inte är sär ute men höbollen är alltid full tycker ni att jag skall en dag i veckan ta bort all mat och bara ge lite grönsaker så hon kankse äter hö?