Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 796 ggr
nennsan
0

Hane + hona

Jag har en hane och en hona som jag precis särat på då de blivit könsmogna. Jag planerar Att ta en kull på dessa till våren och undrar om ni har någon erfarenhet av följande:

om jag skulle kastrera hanen efter PARNING och sedan försöka släppa ihop honan och hanen efter ungarna är "utflugna". Tror ni detta skulle gå med små framsteg varje dag? Vad jag tänker mig är att ställa 2 burar jämte varandra så de åter igen vänjer sig med varandras dofter. Idag är de vana vid varandras dofter då de är separerade i samma bur (3våningsbur).

OCH, hur skulle de gå om jag exempevis behåller en hona ur kullen och försöker låta alla 3 gå ihop?

/Jennie

Zvintos
0

Huruvida det kan funka beror helt på kaninerna i sig, dvs personligheterna.
Sen spelar även storlek på bur roll.
Ju större bur, desto större plats för alla samt utrymmen att komma undan varandra.
Detta minskar risk för ev bråk.

[BonnieL]
0

Beror helt på deras personlighet.

Sisselie
0

Jag passar också på att fråga i den här tråden. Jag har för tillfället en ensam hane, men funderar på att kastrera honom när han blir könsmogen, och skaffa en tjejkompis till honom.

Enligt broschyren jag fick med när jag köpte honom så skulle det gå bra om man släppte in en ung hona till en kastrerad hane. Stämmer det att de då garanterat kommer att samsas?

Men jag funderar lite på honans temperament. Vissa honor som inte får ungar kan ju bli lite "griniga" av sig. Jag har bara erfarenhet av 2 kaninhonor. Den första fick inga ungar, och hon var fruktansvärt vaktig och aggressiv i buren, men utanför buren, tex när hon låg i knät, var hon snäll.

Den andra fick en kull ungar. Hon var visserligen väldigt snäll innan också, men jag märkte ändå skillnad på henne när hon fått sina ungar, att hon blev ännu "mjukare" i sättet. Hon vaktade inte alls i buren, utan man kunde sträcka in handen, och hon kom bara fram och nosade och hälsade.

Den första kunde man inte alls sträcka in handen i buren till, för hon högg direkt, och hon bet hårt! Vet inte om hon var extrem? Jag vill inte gärna ha en sån där "vaktig grinkärring" igen…

Jag funderade ett tag på att göra som TS frågade om, att skaffa en hona innan jag kastrerar honom, och låta dem få en kull, och sen kastrera honom. Men det verkar alltså riskabelt, då jag absolut vill att de ska kunna bo ihop.

Min nästa fundering är om han känner sig ensam, även om jag håller på med honom rätt mycket varje dag. Jag kanske bara inbillar mig att han verkar känna sig ensam, och vill ha en kompis av sin egen art?

Alltså, kan kaniner trivas ensamma, eller är det bättre att ha 2? (Men jag vill inte behöva ha en bur till, så då måste de samsas…)

Zvintos
0

#3: Att dem garanterat kommer samsas stämmer inte för fem öre.
Dels vet man inte hur unghonan kommer bete sig när hon blir könsmogen.
Sen hänger det mycket på personligheter.

Kaniner kan trivas alldeles utmärkt själva.
Kaniner är kolonidjur, till skillnad från ex marsvin som är flockdjur.
Kolonidjur har inte samma behov av sällskap.
Visst är det många på samma yta, men alla har en egen bohåla.
Till skillnad från flockdjur som samsas om samma håla.

Man måste alltid ha ett alternativ när man sätter ihop 2 kaniner.

Dvs en till bur redo.
För man vet aldrig ifall de kommer komma överens eller ej.
Rätt som det är kan de börja bråka och då måste man kunna sära på dem omedelbart.

Sisselie
0

#4 Okej, tack för infon. Då får han nog förbli ensam…

Fräckt av dem i zooaffären att trycka upp en broschy, med så vilseledande/felaktig information. "… och de blir med största sannolikhet ett lyckligt par!"

Vilken tur att jag hittade det här forumet, och frågade, innan jag försatte mig i en situation, som jag inte vill hamna i…

[BonnieL]
0

#5 Tyvärr har djuraffärer alldeles förlite erfarenhet av kaniner och andra smådjur, så de går nästan aldrig att lita på.