Dåligt hull...? Hjälp.
Har slut på idéer. Har en teddyhona som är liten för sin ålder, dåligt i hull. Hon äter bra osv.
Jag ger Krafft groov 90. Har avmaskat, hjälpte inget. Magen är mjuk och fin osv.
Men hon vägrar lägga på sig. Sen hon kom har hon gått upp från 700g till 1kg. Men nu är det stopp..
Har fått svar från SVA. Det var inte mask eller coccrar..
Vad är det då? Finns det ngt man kan ge? Havre, solrosfrön osv? Men blir dom inte feta av det på fel sätt?..
Snart ger jag upp :/ Hon är tunn! Inte sådär lite halv. Verkligen tunn..
Hennes ena syster verkar vara i värre skick än henne. Kan det vara ngt med linjen? Har börjat fundera på det.
En fråga bara.
Hur känns hennes mage?
Har själv haft problem med att mina avmagrat, men haft svällda bukar.
Ingen mask eller liknande.
Uppfödaren som jag brukade dela på säckarna med hade också exakt samma symtom på sina, och ingen mask, coccidios eller liknande där heller.
Nu har vi båda slutat med Krafft Groov 125 och börjat med annat (hon Mästers och jag Carrier).
Symtomen är som bortblåsta och samtliga magra kaniner har gått upp i vikt, trots minskad mängd av det nya fodret!
Hm. Den är variende. Beror på hur mkt krafft hon ätit. Men förra och denna vecka har den varit helt normal. Inte svullen eller ngt..
Jo, jag funderar skarpt på att byta! Då alla mina är kantiga..
Ge pellets som är gjord åt kaniner ist.

Jag skulle bytt foder, byt sönder hörru ;)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#3 Haha, Klockren ;) Krafft är bra.
Bara att det är Problem med HENNE. och hon åt ju annat hos uppfödaren men ändå dåligt i hullet ;) Och ingenting hjälper.
Ja mina andra är kantiga. Men inte tunna över ryggen. Bara kantiga. Själv tror jag det beror på fordret. Men har haft krafft sen förra vintern. Så att det slutat funka nu är lustigt ;)
Sen är dom flesta kanin pelletsarna dåliga ;)
#5 men VAD.
Jag har också krafft och mina kaniners bukar är också spända 
Blir till att byta foder och sälja säcken jag har nu.
Ja. Usch usch.. Men undrar på vad.. hm..
Måste vara den höga protein halten i krafft?
#10: Jag skulle gissa på att det kan vara allt socker (melass) som ställer till det.
Hög proteinhalt är det ju egentligen inte, då dem bör ha mellan 13-15% (vuxna).
Kraffts proteinhalt ligger på 11% för 90 och 13,5% för 125.
Stampe har tex 14,5% och Carrier 14%, och dessa foder har funkat super på mina.

#7 Vet inte :( Du får anlita en kost expert (Y) ;)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Har båda funkat likabra :)?
Får då byta till Stampe/Carrier då ;)
#13: Japp, båda har fungerat precis lika bra.
Bytte bott Stampe när det började smula och flera hade problem med det.
Nu har det bytt sammansättning (om jag inte har helt fel) och smular inte längre.
Carrier funkar jättebra.
Ger väldigt få pelletar och kaninerna är jättefina i hullet, tillsammans med höet vi ger.

Jag har ju som sagt stampe nu och det smular inte nu, tyckr det är ett bra "bas" foder, för jag blandar ner solrosfrön havre och musli.. ;D
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Jag tycker också att Stampe och Carrier är ok när det gäller hull på kaninerna men jag var inte nöjd med kaninernas päls så jag böt till Rabbit Royal och dom fick jätte fina pälsar plus att jag var tvungen att minska på mängden för det sa poff så var alla lite för tjocka. Det är det foder jag skulle ge om jag hade en kanin som har svårt att hålla hull. Sen finns ju Rabbfor, vet inget om det mer än att det ges till kött producerande raser för snabb tillväxt osov. Kanske kunde vara ett alternativ?
Hoppas det rättar till sej för dej.

#16 Vad var det som blev fel med pälsen då? Jag tycker "mina" pälsar är bra och fina :D Men det där är nog olika :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 Kraft är gjord för att funka på hästar inte på kaniner. Visst, vissa kaniner funkar jätte bra på Kraft. Men eftersom din kanin inte gör det så bör du ju verkligen byta till ett riktigt kaninfoder.
#16 Blev dom feta av rrr? Som har 2,5% fett. Det var något nytt. Bra info iaf…
Får fundera på vad jag ska byta till…
#18 Du är allt konstig du ;)
#18 Som många säger så kanske inte Kraft Groov fungerar till alla, men att säga att ett foder som har en kanin på framsidan är bättre är ju bara dumt. Då skulle tex gnagarblandningar (med kanin på bilden) vara bättre bara för att det är tillverkat till kaniner? Nej, man måste läsa innehållsförteckningen.
Läs på innehållsförteckningen innan du bestämmer dig för vad som är riktigt och inte.
Till Tarkie så skulle jag rekommendera analyserat hö med bra näringsvärden. Brukar gå att få tag på från hästfolk tex. Hö är ju basfodret och pelletsen ska bara vara extra tillskott. Så om jag var du skulle jag helt klart ta tag i höfrågan före pelletsen.
Vilket hö ger du nu? Näringsinnehåll på det?
Lycka till!
Håller med #20, tror att många underskattar vikten av att ha ett bra hö (:
Smb.rp. 100g kg/TS (70-140)
Energi 10,1-11,3 MJ
Rekomenderat för kaniner mitt är.
Smb.rp. 100g kg/TS (85.6)
Energi 11,1 MJ
;)
Sen var frågan att kaninen alltid varit tunn och liten. Även är andra syskon det. Så jag undrar om det kan vara någon sjukdom ;?
#22 Bra!
#23 Det kanske ligger anorexi i släkten… Nej men seriöst, äter hon bra men går ändå inte upp i vikt? Eller är det så att hon äter lite och därför inte går upp i vikt?
#24 Äter bra. Men fortfarande kantig hm..
Man känner varende ryggkota ;) Sticker ut gör dom också. Hemskt att se
Jag har Rabbit+Bello som du vet, mina kaniner har med detta foder aldrig haft problem med kantighet eller dåligt hull, inte överviktiga i närheten heller.
Jag har aldrig använt Krafft heller, jag gillar inte fodret så.
Not your mom, not your milk.
som jag skrev på msn, till min hane som har lätt för att bli dålig i hullet använder jag det här

Supernöjd med det, men det är snordyrt så jag använder det bara till en kanin.
Det är bla lucern i det som är bra för att få upp hullet.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Är hästfoder och sånt bra tror ni? För då finns det ju en massa grejer för att öka hästar i vikt, typ lucern (goldengrass kanske??) och så? Men det kanske blir "fel" då?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#28 Ja, jag såg det :) Dyrt som satan. Men har tänkt blanda
Bello/Rr och sen lite solrosfrön. Sen får vi se vad som händer.

#30 hur mycket är dyrt då?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
varför det?
Banan är ju annars någonting du kan testa att ge, fett och uppskattat av mina kaniner. Alltså bara litegrann till tex Stampe. Dem smaskar så sött när dem äter, hah!
Aut viam inveniam aut faciam
Förlåt om jag snor tråden lite, Tarkan. Men ett pellets som smular sig och dammar en massa, kan det vara dåligt? har aldrig under mina 6 år med kaniner varit med om ett pellets som smular isönder sig så oerhört mycket som det jag köper nu. Pelletset är ändå ganska dyrt och nästan hälften av pelletset har smulat isönder sig och är dom damm. Jag har självklart inte gett kaninerna av det som är smuligt utan pelletset som varit helt. Säcken väger 20 kg och kostade 170 kr.
Mina kaniner har bra hull. Vissa lägger på sig för minsta lilla, de kan äta 1 pelletsbit och ändå går de upp en massa. Tyacker så synd om alla utom Alfred, de får 1/2 dl medans Alfred får 2 dl. Alfred har en oerhört slank och fin kropp från mamma Tuva. Han har även världens energi och kan springa nonstop i 2 timmar så han gör av med maten så han kan inte bli tjock. Alfred är oerhört aktiv så man ska inte bli rädd för mängden mat. Han växer fortfarande.
Glader har äntligen blivit riktig snygg! Han har inte ''ätstörningar'' längre. Han äter på bra och det är oftast slut i skålen, duktiga killen.
Mina får ofta grönsaker och även frukt. Sven är väldigt onyttig på tävlingar, då äter han gifflar. Han har fått sin godistarm ifrån pappa Oskar;) Oj vaq denna kaninen kan äta! Han äter tills magen nuddar i maken men sen är den i normal storlek hemma igen.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#34: Dåligt tror jag inte att det är.
Däremot känns det ju lite som att slänga en del av pengarna i sjön, eftersom smulet inte går att använda.
Så känner då jag när jag tidigare hade Stampe och fick ihop till 3kg smul av en säck..
#35 men vågar inte ge de av det som smulat sig så slänger hellre det än att betla en massa för veterinär om de skulle bli dåliga.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#36 - Jo, men kaninen får ju knappast tuggmotstånd av att äta smulor, dessutom är jag inte så säker på att alla kaniner vill äta det heller.
Not your mom, not your milk.