Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1087 ggr
melia
0

Kastrering.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Lade in det här inlägget på "jättekanin ifokus" men kopierar det hit också ifall någon vet..

I dag ska han kastreras min söta franska vädurs grabb… jag är otroligt nervös Tyst hörde talas om en kanin som hade dött efter kastreringen, inget som gick fel under kastreringen men den dog ändå.. kan dom bli deprimerade av att kastreras?

Sen (om några veckor) ska han få en fru Glad bara jag hittar någon lämplig, att låna hem på prov innan köp för att se att dom fungerar tillsammans! Han (och jag o barnen såklart) ska få en dvärgvädurs hona har jag bestämt i ungefär samma ålder som honom själv (ca ett halvår) möjligtvis något yngre Skrattande Har inte hittat någon än här i närheten, (Dalarna) lite svårt att få tag på den här årstiden.. måste vara nära eftersom jag ska låna på prov före köp.. ev. har jag en på g men hon är 1½ år.. men det kanske inte spelar någon roll om han får en äldre tjej… det kanske fungerar bra ändå..

hjartelyckanskaniner
0

Du funderar inte på en liten flicka i hans storlek? Kan ju händ att han skadar tjejen. Måste ju inte vara med mening, men han är ju stor och tung och en dvv är liten och lätt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

melia
0

Jag läste i artikeln här eller så var det på jättekanin, om kastrering och där stod att det är bra om honan är mindre.. och även att det skulle vara en kaninunge helst.

melia
0

Sen är det också för att vi helst vill ha en dvärgvädur så då tänkte jag slå två flugor i en smäll :)

Linnet
0

Det bör vara en vuxen hona i alla fall. Min kompis hade en kastrerad dvärgvädur och satte honom med en hona, en 8 veckors unge. Dom kom jättebra överens, men så kom det en katt och sprang omkring buren och hanen blev rädd, arg, skulle väl bara försöka skydda den lilla och skrämma bort katten, men nåt hände, troligen hade han väl stampat eller nåt och råkade skada lilla tjejen, så hon dog. Jättesorgligt var det.

Zvintos
0

Jag skulle också valt en hona i ungefär samma storlek, och gärna en vuxen.
En unge har ju könsmognaden att "gå igenom" sen också, och kan i vissa fall bli knepig och vara elak mot burkompisen eller liknande.
En vuxen hona har fördelen att hon redan gått igenom det.
Hos mig har det funkat bäst med kastrerad hane ihop med en vuxen (över 6 mån) hona.

Ang att kaninen dör efter kastreringen, är ju pga komplikationer.
Kaniner kan inte reglera sin egen kroppstemperatur när de varit sövda, vilket kan skapa problem om omgivningen är alldeles för varm eller kall.
Men det brukar i princip alltid gå bra.
Det är relativt sällsynt att dem dör efter kastreringen.
De flesta som dör vid en kastrering, brukar inte vakna upp efter narkosen.
Dessa brukar ofta kunna ha något bakomliggande som inte synts, ex ett hjärtfel eller liknande.

Är det bara en frisk kanin och en duktig och van veterinär, ska det inte vara någon fara. =)

melia
0

Hm… fast det står i artikeln om kastrering att det går bäst med att sätta ihop en vuxen kaninhane med en kaninungehona… jag som precis har fått tag på en kaninunge som är leveransklar lagomt till han ska få sin fru… men nu blev jag ju fundersam hur jag ska göra.

Han är van med katter runt buren och hagen då vi har tre stycken :)

Jo då det är en bra veterinär det är länsveterinären som ska göra det, och kaninen är frisk, så jag hoppas allt går bra Glad

Zvintos
0

#6: Huruvida man väljer unge eller vuxen är egentligen upp till en själv.
Jag föredrar att sätta ihop kastrerad hane + vuxen hona, då jag upptäckt att det funkar bäst.