Hur bli av med bitandet?
Har ju två kaniner här nu på obestämd tid. Varav den ena, hanen, är ganska flitig med tänderna. Antingen gör han det bara för att provsmaka och vissa gånger verkar det vara lite frustation/nervöst betingat. Han gör det liksom inte aggressivt, men det är ju inte så roligt ändå..
Jag hoppas ju på att det kanske kommer försvinna av sig självt när han har bott in sig lite mer och är lite tryggare med mig. Men tydligen har han hållt på såhär redan innan, han köptes av sin ägare i augusti och är väl född någongång i sommar tror jag.
Men hur ska jag göra om det nu inte försvinner av sig själv? Jag vill ju absolut inte träna honom med obehag, så det är inget alternativ.
Men andra tips??
Kan det vara så att det kanske går över med mer stimulans? Och kanske en kombination av mer trygghet och mer stimulans?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag skulle behöva svar på samma fråga ungefär :) Hoppas på svar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har kaninen hållt på så ända sedan den var liten, eller kom det när den var ungefär 4 månader?
Låter som om det skulle kunna vara tonårsbeteende.
Det går över av sig självt sen.
Det sitter i olika länge på olika individer, allt ifrån någon vecka, upp till ett år.
Så det är bara att fortsätta hantera kaninen som vanligt och vänta ut det.
Det kan även vara så att det är en dålig vana, som blivit invand och kan vara svår att få bort.
I sådana fall har jag tyvärr inga tips?.

Vad jag har förstått ska man försöka att inte hoppa till och rycka till så mycket när man blir biten utan bestämt och metodiskt fortsätta att pyssla med det man tänkt. Det är inte alltid så lätt, men det handlar om att visa vem som bestämmer lite grann. Ibland kan man även lägga handen mjukt men bestämt över kaninens huvud och liksom visa att nu räcker det, och det är jag som har övertaget. Det fungerar sällan att straffa kaninen eftersom man rubbar förtroendet och får börja om från början igen.
När ni gosat och det gått bra. Ge något gott som belöning.
Lycka till!
Fundera på vid vilka tillfällen din kanin biter! Min kanin brukar bita mig om han vill ned på golvet och leka istället för att gosa i knät. Detta har jag löst genom att inte tvinga honom gosa direkt när han kommer ut ur buren, utan låta honom leka av sig lite för att sedan gosa, och det fungerar för mig! Sedan har jag gjort felet att släppa ned min kanin från famnen när han bitit vilket har bidragit till att han ibland kan välja att bita mig i benet liksom för att tala om för mig att han vill ned på golvet och springa. Så det ska jag försöka jobba bort. ^^ Annar sär det väl som många hävdar, tonåren…
Brukar din kanin bita i annat också? Jag har också märkt att min kanin inte bits alls om han har tillgång till grenar att bita i, men så fort han inte har haft det på några dagar så börjar han att gnaga på saker här hemma… :)

#2 Jag vet faktiskt inte riktigt om han höll på med det redan när hon skaffade honom eller om det kom senare. Men jag tror att det nog var innan han var fyra månader i alla fall, jag vet ju inte riktigt hur gammal han är heller.
#4 Det känns som att han mest kan bitas lite när som helst. Han försökte bita mig en gång när jag höll handen framför honom i buren, men det var mer provsmak så det såg jag inte så allvarligt på även om det också behöver fås bort.
Igår bet han mig två gånger, en gång i armen när jag höll honom uppe och en gång i benet när jag satt med honom på golvet och skulle klippa klorna. Men då verkar det vara mer som att han liksom blir uppstressad/nervös och lite frustrerad, och vill visa lite att han faktiskt inte vill eller har tid. Han har väldigt mycket egen vilja och är väldigt nyfiken och sprallig.
Sen vet jag också att han bet, eller försökte bita, sin ägare när hon höll honom på golvet. Men det kan nog också ha varit lite såhär, att hon bestämde att han inte fick hoppa runt på hela golvet och det föll liksom inte honom i smaken att sitta på en begränsad yta och bli klappad lite. Eller så var det bara ett enkelt provsmaks-bett, jag vet inte riktigt vad det var som hände då. Mer än att hon kommenterade att han inte hade slutat bitas än.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com