Kanske uppfödare...
Jo, jag undrar om man behöver något specielt om man kanske vill bli uppfödare, bevis och tillstånd eller nått? Eller är det bara att avla? Måste alla föräldrar ha stamtavla? osv med frågor… måste man ha en viss stor tomt, ett bra område, utan rävar och katter? Jag skulle vilja ha svar på detta, och ni får gärna ta upp egna saker oxå…
Man behöver inget tillstånd eller liknande, nej.
Vill man avla renrasigt krävs detta;
1. Medlemsskap i kaninavelsföreningen
2. Uppfödarnummer (kostar 100kr)
3. Renrasiga avelsdjur som är stambokförda.
Det krävs nämligen att föräldrarna har korrekta stamtavlor och att minst ena föräldern är stambokförd.
Det får finnas max 2 luckor i en stamtavla.
Dessa luckor får inte vara på samma sida (ex mamma + mormor) och inte heller båda föräldrarna.
Resterande måste vara stambokförda.
Annars krävs att man söker dispens.
Vill man däremot inte avla renrasigt, krävs inget av detta ovan.
Ett grundkrav tycker jag dock är att man avlar på sunda individer.
Men man kan avla på temperament och pälsfärg eller?
#2: Det är klart man kan det.
Temperament är enligt min prio 1.
Har kaninen inget bra temperament, spelar det ingen roll hur snygg den är (rent standardmässigt).
Samma sak om den ex har bettfel.
Då spelar det inte heller någon roll hur supersnäll eller snygg den är - den hamnar inte i min Avel i vilket fall.
Temperament först, sen kan man titta på utseende och hälsa.
Åtminstone så är det så jag tänker.
ok tack
Jo just det… kan man para en jättekanin med en dvärgkanin..? Dum fråga men om det skulle råka hända borde man avliva kaninen då? och är det skilnad om en dvärghane parar sig med en jättehona eller om en jättehane parar sig med en dvärghona? förlåt för att jag bombar med frågor…
#5 Man kan para en jättekanin med en dvärgkanin, man behöver verkligen inte avliva dem! De blir ju då blandraser.
#5: Man behöver inte avliva dem.
Dock är det väl ingen direkt bra kombination.
Det kan gå bra med jättehona + dvärgharehane.
Men tvärtom kan gå illa med tanke på storleksskillnaden.
Hanen skulle lätt kunna krossa den stackars lilla honan som väger säkert 7kg mindre.
mm jag tänker på när honan föder så kanske hon dör eftersom det är sån skillnad på dvärgbebisar och jättebebbar. dem kan ju bli jättestora så hon spricker.
#8: Vanligtvis brukar ungarna anpassa sig efter utrymmet som finns, dvs de anpassar sig efter honan.
Att ungarna skulle bli för stora så att honan har svårt att få ut dessa, kan hända även om hanen också är av samma ras.
#8 Precis som NinniH skrivit (#9) jag parade en dvv hona med en dvv hane och hon fick två ungar, den första som kom ut var enorm! Verkligen jätte stor ändå på dag 31 och hon hade en till unge som skulle ut men fick inte ut den för den var antagligen för stor så hon fick åka in till vet.