Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 710 ggr
OneSound
0

Bra bur?

Nu är det så att min pappa har bestämt sig för att bygga nya burar till mina hermelinkaniner.

Det är tänkt att burarna ska se ut som så att det är en tvåfackare, 120 cm lång och 60 cm bred. Sen kommer det att vara en 'övervåning' med en sorts ramp upp till bo och matdel. Denna bur kommer alltså delas på mitten så varje våning är 60x60x60. Detta för att de ska få lite roligare bur.

Är detta en bra ide?

Aut viam inveniam aut faciam

Linnet
0

Jag tycker att 60x60 låter som en liten yta, även om det är en våning till. Bättre att ha en större yta att röra sig på än två små tycker jag.

Zvintos
0

Vet inte hur lagen skulle tolka det, ifall lagen tycker att avdelningen gör att det räknas som 2 delar och i sådana fall inte är lagligt.
60x60 ger nämligen bara en yta på 0,36.
Dessutom tycker jag det låter väldigt lite.
En såpass liten bur skulle jag strunta helt i att dela av, oavsett om det är en våning till eller ej.

OneSound
0

Så det är bättre att ha en vanlig tvåfackare? Tycker bara att det blir lite tråkigt. Men men, tack för svar.

Zvintos
0

#3: Rent utrymmesmässigt är det mycket bättre, ja.
I en bur på 120x60 är det svårt att göra något utan att det blir för lite utrymme.

OneSound
0

#4 Menar du att 120x60 ändå är för lite för en dvärgkanin (hermelin)?

Zvintos
0

#5: Det jag menar är att en såpass liten bur är svår att göra någonting med, ex dela av, utan att det blir för lite yta.
En större bur är ju lättare att dela av och ändå ha bra yta för kaninen att röra sig på.

OneSound
0

#6 Okej, jag förstår. Men avdelning blir det ju inte om det blir ett fack uppe och ett nere. Grenar och sådant kan man väl ändå sätta in?

Zvintos
0

#7: Klart man kan sätta in grenar. =)
Däremot kanske man inte ska dela av buren på mitten.

Vet inte exakt hur du tänkt.
Har du tänkt att det ska vara 60x60cm på nedervåningen och sen 60x60cm på övervåningen?
Tycker det låter lite väl litet, även om ytan sammanlagt (för bägge våningarna) blir 120cm.
Bättre att det är ett fack på 120x60 utan övervåning alls.

emms
0

För om du ska ha 2 våningar så behöver ju trappan en stor plats med. Om du vill ha 2 våningar skulle jag heldre ha gjort 80x80cm :P

Tycker att 120x60 är ganska litet det med. Om man har plats för mer så varför inte göra det större? ;)

Emma

OneSound
0

#8 Okej (:

Precis så hade jag tänkt. Tack för svaren!