Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 779 ggr
kaninjosse
0

olagligt?!

Jag var inne och kollade på blocket, då la jag märke till något som gör mig upprörd, kolla i bakrunden på tredje bilden, på kaninerna i burarna, sådär många får man väll inte ha i en så liten bur?

http://www.blocket.se/ostergotland/Kaninungar_och_vuxna_24071009.htm?ca=14&w=1

Zvintos
0

Tyvärr är det fullt lagligt att ha en hona (under 3kg) med kull i en bur på 0,5kvm…
Dock är det ju inte särskilt bra.
Är det däremot ungar som sitter ihop utan sin mor, gäller det max 2 kaniner under 3kg i en sådan bur.

[Agneslundin]
0

stackarna =(

[Macho]
0

Oj.. hur många är det? Ser minst tre i varje bur…

Emelie
0

Fy vad arg jag blir på sånt där. Även om det är lagliga mått så är det ju helt sjukt att någon har hjärta att göra sådär .. Hoppas de har rastbur de får vara i på dagarna iallafall.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Wera]
0

Även om det är lagligt tycker jag inte man borde ha så.. att ha en kull i en liten bur. Man får ju använda skallen om man något vett!

Var hos en uppfödare förut som hade 3-4 "bebis"frassar (lika stora som fullvuxna dvv) och deras mor i samma bur och buren var pytteliten, nog minimum för dvärgras skulle jag t.o.m kunna tro.

Ja iaf. tycker jag de borde förändra lagen och ändra så det är olagligt att ha fler än 1-2 ungar med sin mamma i en och samma bur under ett viss storlek (om ungarna inte är yngre än 4-6 veckor) för dessa ungar på bilden ser ut att vara över 8 veckor med tanke på dess storlek…

Men på bilden tycker jag heller inte det ser ut som om det vore en godkänd bur men kan inte säga så mkt genom att bara se en halvkass bild men det ser så ut iaf. :P