Vaccination
Jag bara undrar lite om vaccinationer för ens kaniner. Jag har nu läst en del om kaninpest (myxomatos) och kaningulsot (RVHD).
Jag vill väldigt gärna vaccinera mina kaniner mot dessa virussjukdomar men undrar då en del saker.
- Vad kostar det? Såg att någon hade skrivit mellan 150-400kr, stämmer det?
- Vi säger att det kostar 150kr, är det då 150kr per spruta eller per djur?
- Kan kaninerna få några biverkningar?
- Hur ofta ska dessa sprutor tas?
- Ska någon spruta tas mer än 1 gång?
- Någon har också skrivit om mängdrabatt. Gäller det hur många personer det är som ska vaccinerna sina kaniner eller hur många kaniner det är tillsammans?
- Och då, hur många minst ska det vara för att det ska bli rabatt?
Jag tror det var allt. :) Om ni inte har svar på alla frågor men kanske någon så skriv ändå! Vill väldigt gärna veta!
OBS Skriv till vilken fråga ni svarar på, har numererat frågorna.
Har hittat 3 veterinär kliniker i min närhet som jag tänkte mejla om detta men ville först höra vad ni visste.

1. Ja, det stämmer. Beror på var man bor och var man vaccinerar.
2. Där jag viccinarar är det 150 kr per djur, men vaccinerar jag hos den "vanliga" veterinären så är det 150 kr per spruta. Så det beror också på var du vaccinerar.
3. Det är en av sprutorna som kaninen kan få små knutor där man tog sprutan, men det är inget farligt och dom försvinner. (Det har inte hänt på någon av mina)
4. Beror på var man bor. Om det är stor risk att bli smittad, t ex. i skåne. Och det finns olika mallar för hur man tar sprutorna. Men jag har tagit mina såhär: Först båda sprutorna samtidigt och en månad senare bara kaninpest. Sen tar jag gulsoten en gång om året men kaninpesten varje halvår.
5. Båda tas mer en 1 gång om man vill ha kvar skyddet.
6. Där jag vaccinerar är det en vetrinär som har mängdrabatt så hon vill att det används minst 10 sprutor av varje sort. Och så blir det hälften så billigt som hos den vanliga veterinären. Men det kanske är olika hos vem som vaccinerar.
7. Det beror ju på vem som vaccinerar men där jag gör det måste det vara minst 10 av varje sort och högst 30 av varje sort. :)
#1 Tack så mycket! Ja jag bor i Skåne, så då verkar det vara bra om jag vaccinerar dom.
Så du menar att för att få rabatt (hos din veterinär då) så måste minst 10 kaniner ta en spruta utav varje vaccinationsspruta?

#2 Ja, det kan ju vara bra att vaccinera dom då. :)
Ja, asså en kanin behöver inte ta båda sprutorna. Men bara att 10 av varje sort används till någon kanin. :)
så gulsot en gång om året och kaninpest varje halvår ? kan man ta båda sprutorna samtidigt ?

#4 Ja, så gör jag iaf. Men jag bor i skåne. Första gången och en gång om året blir det att jag tar båda sprutorna samtidigt, så det går. :)
så det är bara börja när som helst ?

Ja, fast om mamman har varit vaccinerad mot någon av dom (kmr inte ihåg vilken) så ska man inte vaccinera kaninungen mot den sjukdomen innan den är 10 veckor tror jag.
#3 Vad menar du med att bara att 10 tar av samma sort? Att man får rabatt bara 10 kaniner tar för t.ex. gulsot?

#8 Som jag har fattat det iaf så måste dom ha fått in beställning för minst 10 kaninpest och minst 10 gulsot. Men är det bara typ en som vill vaccinera sina två kaniner (Så att det bara behövs två gulsot och två kaninpest) Så ställs vaccineringen in för det kanske inte går för veterinären att bara beställa/ta med sig så få sprutor. Dom kallar det massvaccinering, så då ska det väl vara många som vaccinerar samtidigt för att det blir smidigare eller nåt. Men det blir iaf billigare.. ;)
#9 Okej tack! :)