Hona + Hane
Hejsan allihopa, behöver nu lite "expert-hjälp".
På tisdag åker min kaninkille in för kastrering, och vi hade tänkt sätta honom med en tjej i december/januari. Jag tänkte först skaffa en bebis-hona till honom.
Sen tänkte vi att det kanske går att sätta honom med min särbos systers honkanin (hon vill bli av med henne). Hanen är ca 1½ och honan är snart 2 år. Honan är väldigt revirtänkande (ja vi har väl funderat om kastrering kanske skulle funka?) och tycker inte att vi människor är toppen direkt.
Tror ni detta skulle ha en chans att funka? Ska vi prova eller skaffa en ung hona istället?
Orsaken till att han ska få en kompis är att jag tycker att han är ensam för mycket (då jag reser bort då och då).
Alla tips? och råd är uppskattade, vill bara göra det som är bäst för min pojk :)
Kan tillägga att han är en Teddy dvv och hon är en mix mellan Teddy dvv ocg belgisk hare
Det är alltid en chansning oavsett vilka kaniner man sätter ihop.
Det kan funka superbra att sätta ihop en kastrat med en äldre hona, likväl som det kan gå åt helsike.
Samma med en ung hona.
Jag har satt ihop kastrater med både unga och äldre honor, och det har funkat lika bra vilket som.
Det handlar mycket om att rätt personligheter ska matchas.
Okej :) *Suger åt mig som en svamp*.
Har läst lite hur man sätter ihop dem. Tror ni det är bra om de börjar bo med burarna mot varandra redan till helgen eller efter kastreringen?
#3: Det ska nog gå bra att burarna står bredvid varandra, dock inte såpass nära att det skulle kunna uppstå bråk.
Utifall de då lyckas få tag på varandras öron och ger fina märken.
Förhoppningsvis går det finnemang och de vänjer sig vid varandras närvaro.
Hur är det tänkt att de ska bo sen?
Frigående i rum eller liknande?
Yta kan nämligen vara avgörande när det gäller att få kaninerna att komma överens.
Bara att tänka själv hur man skulle må om man blev intryckt på en toalett med en helt okänd person och ska bo där, jämfört med om det istället vore ett helt hus.
Större yta gör att individerna lättare kan komma överens. =)
Hade tänkt att det ska få ha sina burar kvar (total rengjorda) och kunna hoppa emellan som de vill. I anslutning kommer de ha ett område "kompostgallrat" som de kan skutta runt i. Detta också för att de ska kunna äta i varsin bur då Pojken min inte ska ha så mycket mat och hon alltis "sparar maten till senare" och då skulle jag gissa att han norpar lite extra ;)
#5: Låter som en bra tanke.
Då har båda sina egna utrymmen där de kan komma undan, men samtidigt välja att vara tillsammans om de vill. =)
Önskar dig lycka till!
Tack :) Jag hoppas det går bra, känns som att det hänger på hur hon reagerar, lill-killen är ganska lugn och försiktig (nästan lite för försiktig) medans hon är kaxig och väldigt framåt :) Ska bli spännande så jag hopps dom vill samma sak som jag vill ;)
Min erfarenhet säger att en kastrerad hane som fått vara kastrerad några månader och sedan sätts ihop med en kaninungehona alltid fungerar bäst. Kastrerad hane och äldre hona kan vara mycket svårare, särskilt om honan är revirbenägen.
En kastrering av även honan kan hjälpa, men om honan redan är 2 år kan revirbeteéndet tyvär ha blivit till en vana som fortsätter även om hormonerana försvinner.
A och O är att sätta ihop dem på neutral mark och att ha nogrann koll på dem i början så de inte gör illa varandra. Det är också bra att ha stor utrymme som möjligt och varsina mat- och vattenskålar, toalådar och sovställen så de inte tvingas att vara tätt ihop i bur eller liknande.
Lycka till!
#8 okej :) Ska försöka se vad vi kan ordna för yta att sätta ihop dem på. Bor på 18 kvm men kanske släpar dem till svärmor under ihopsättningstiden :)