Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 878 ggr
love96
0

Kanin mat

Hur mycket mat ger ni era hoppkaniner?

Villa ha tips=)

alwiz
0

Undrar också vad som kan vara lämpligt. En veterinär sa till mig att en kanin ska ha en 8:ondels DL pellet per kilo i sin kropsvikt. Jag är inte så bra på att förklara men hoppas att du fattar ;)
Bara kaninen har fri tillgång till ett bra hö så behöver den inte så mycket pellet.

[nneo]
0

mina får ½ dl pellets.
har kaniner på 2-3 kg

love96
0

Okej, skriv gärna hur gamla dom är oxå ;)

joannaebbalinnea
0

Min på nästan 2 kg får ½dl/dag. Men då är hon inte riktigt sex månader samt att hon springer fritt.

Zessan
0

Zessan får 1dl på kvällen, en stor vädurskorsning (ca 3kg):) Sen får hon ju grönsaker & hö+vatten ofc;)

love96
0

Hur mycket tycker ni att jag ska ge min kanin?? till min lilla hoppkanin (4månader)

emms
0

#6 Fri tillgång om den inte äter för mycket :P Vissa ger fri tillgång fram till 8 månader, andra till 6 och jag brukar ge fram till 4 månader (dvv) :)

Emma

love96
0

okej =D

Qepta
0

Har en hona hemma på 3 år so jag tränar relativt ofta med i hoppning och hon får 0,25dl på kvällen och har fri tillgång till hö och vatten dagligen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Music96
0

Ger alla mina kaniner (dvv) 1dl varje dag, förutom vår lilla tysk då som får 2dl varje dag istället. har alltid trott det var bra, men det kanske är för mycket… ?

love96
0

okej =)

alwiz
0

#10 Kanske skulle du ge lite mindre 2 dl till dina Lilla tysk, om du tror att dom klarar sig på det. Kaninerna klarar sig väldigt bra med mycket hö och mycket vatten ;)<3

Music96
0

#12 Okej. visste inte det;)

alwiz
0

#13 Inte så lätt att veta, förut var typ min kanin Nelly superfet för att jag inte visste hur mkt mat hon skulle ha, men nu är hon smal å piggare :)

Music96
0

#14 Ja, de är väl lite runda… Tungan ute men hur mycket ger du dina då?

alwiz
0

#15 Nelly har varit sjuk nu så hon får ganska mycket pellets för att få upp hullet igen. Hon får ca 1,25 dl per dag.

Pilot, min lillkille, får en ½ dl per dag :)

Music96
0

#16 okej. :)

Lionella
0

Det varierar väldigt hur mycket en kanin behöver att äta då alla ju är individer och har egna behov. Såg att detta handlade om en hoppkanin och kan tänka mig att en sådan behöver mer mat, har ingen själv så kan inte svara på det dock.

Börja utgå från en mängd du anser lämplig, du märker ju snabbt på kaninen om mängden är lagom för just din kanin eller om du behöver ändra mängden.

Lycka till! :)

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

love96
0

#18 Tack =)

annaforsgren
0

Jag ger ½dl om dagen, (kraft groov 90)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus