Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 618 ggr
Lurvas
0

Etiska raser

Läste just en tråd om engelskvädur. Summa sumarum-smaken är som baken. Men det intressanta i vad som framgick av inläggen är hur vi ömkar för dessa kaniners beroende av en väldigt väl fungerande skötsel för att klara sina öron. I en del inlägg kan anas en nyans av att extremavel eller vad man ska kalla det för är o etiskt. Tja, jag ger ingen egen åsikt om det här, men jag undrar lite… Finns det fler sådana extremer. Tex teddy kaninerna. Kan dom se något, eller hur mycket/lite syn har dom? De klarar inte sin pälsvård själva utan är otroligt utlämnade till sin ägares känsla för ansvar(det är ju i och för sej alla djur i olika grad)Det är också en helt estetisk ras. Angoran den har en funktionell avvikelse, men den kan inte sköta sin päls själv i längden utan måste klippas. Som sagt jag ger inga egna värderingar här, men det skulle vara roligt att höra vad kaninfolk i allmänhet har för uppfattningar och tankar i ämnet.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

isafisa
0

Jag tycker själv att sålänge inte djuren tar uppenbar skada så är det ok. Beror ju också helt på vad det är såklart :)

Har själv en Teddy dvv och jag tycker han verkar må bra. Dock kom han till mig vanskött och då mådde han ju inte alls bra. Men nu har jag klippt pälsen i ansiktet så han ser ordentligt och han borstas regelbundet :)

Tror att de flesta raser har något man kan tycka är fel, ex. hermelinens små öron, vi kan inte ha hermeliner på skolan pga det då det kan bli för varmt för dem. Samma sak där har vi ingen långhårig ras heller.

Summa sumarum: Sålänge kaninen kan må bra med rätt skötsel (och denna skötsel sköts!) så är det ok enligt mig. Tar kaninen skada utan att det är ägarens fel är det inte bra. Kaniner som ex. sliter sönder sina öron… låter inte vettigt för mig.

jossan84
0

Alla djur som vi avlat så att de inte skulle kunna överleva själva i naturen (och då inte för att de aldrig har sett natur) har allvarliga genetiska defekter, ur naturens synvinkel sett.
Egentligen är väl gotlandskaninen den enda som är etiskt ok att avla på då alla andra är avlade på utessende, medan gotlandskaninen ska vara så blandad som möjligt för att kunna överleva när alla andra är sönderavlade :)

jossan84
0

#1 Långhåriga kaniner behöver inte klara värme sämre är korthåriga. De ha tunnare päls som delar sig lättare. Korthåriga kaniner har kortare tätare päls som isolerar mer.
Och hermeliner, visserligen är de sämre  på att svalka sig än de med längre öron, men är de vana vid att bo inne och inte har vinterpäls så behöver de inte svalkas.

isafisa
0

#3 ok det om långhåriga får jag informera skolan om ;)  Vi håller på att tvista ölite med skolans styrelse då flera sjur har dött pga värmen i det huset djuren  är i. Detta under sommaren. Därför tar vi inte in hermeliner då de troligen skulle få värmeslag snabbt :/

jossan84
0

#4 Om det blir så varmt att djuren dör pga värme så kan ju utrymmena inte vara godkända. Låter som en ganska dålig ursäkt att inte ha djur på skolan för att ventilationen är för dålig :)

isafisa
0

#5 håller totalt med dig, är inte det minsta bra. Lärarna klagar frekvent, och vi tror att det kommer bli ny ventilation till sommaren :)

hjartelyckanskaniner
0

Jag tycker vissa Dvv är så felavlade. De kan få rinnande ögon, kan inte andas och kan få bettfel för att skelett är helt ändrat. Det är som med mopsar.

Jag tycker inte alla Dvv avlare avlar så att djuren tar skada av det, men det finns väldigt många. Man tänker på poängen på utställningarna mer än att djuret ska må bra. Man kan inte ändra på hur djuret ska se ut på en utställningen (Tror att det står regler i Nordiska standarden eller vad boken heter, där dommarna kollar i om de inte skulle veta). Alla djur med huvuden som fotbollar får oftast det problemet, andningen. Någonting gör att de inte kan andas normalt.

Jag har själv en dvv en ganska stort huvud, men han mår bra sålänge han inte är på rygg för länge för då börjar han att andas konstigt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/