Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4744 ggr
[Alexandrae]
0

Vinglig kanin

Min hermelinhane på 6 år har börjat bli vinglig. Han kan liksom vingla till när han t.ex sitter på bakbenen och tvättar sig. Ibland liksom halvt välta också. Har googlat runt lite men hittar bara att det står att kaninen också lägger huvudet åt ena sidan, men det gör han inte. Vad kan det vara? ;/ Han mår inte dåligt annars, äter som vanligt o så.

MiiM
0

Jag råder dig att ringa en veterinär och rådfrågar vad som kan ha orsaka detta och vad du kan göra åt det.

Hoppas du får svaret på det du söker och skriv gärna en uppdatering här, för om du hittar svaret så kan det kanske även hjälpa andra som hamnat i liknande situationer.

//M

sotlynx
0

Han kan ha inre organ som börjar kollapsa. Han kan ha öroninflammation på ena örat. Han kan också ha virus som satt sig i huvudet. Och kanske börjar han bli gammal! Ring vetten bums!

Lole
0

Min kanin har öroninflamation nu. Vi medecinerar henne och hon börjar bli lite bättre nu. Hon är vinglig och lägger sitt huvud jätte mycket åt sidan…

Hade din kanin haft öroninflamation hade den antagligen också lagt huvudet åt sidan…

ring veterinären och fråga!! Önskar dig lycka till!

Zvintos
0

Det kan finnas många orsaker, men samtliga kräver att en veterinär besöks.

Eidesdotter
0

Det finns en annan möjlig orsak också, ålder och stelhet.

Min kanin kan ibland vingla eller nästan trilla över ända när han tvättar sig på något svåråtkomligt ställe. Som yngre hände det ibland under en period när han var väldigt överviktig.Skäms Idag, vid 10 års ålder är övervikten sedan länge borta, men jag ser att det brister lite i balansen nån gång ibland just när han tvättar sig. Jag har tolkat det som att han helt enkelt är lite stelare i lederna nu, ser andra tecken på det också.

Vinglar din kanin även när han går eller rör sig? I så fall skulle jag inte tro att det har med stela leder att göra.

Men oavsett allt detta håller jag med de andra och tycker du ska ta kaninen till veterinären och få det utrett! Lycka till!

[BonnieL]
0

Säger också veterinär.

[Alexandrae]
0

Tack för alla svar. Ska ta kontakt med veterinär så fort som möjligt, dock har dom väldigt korta och konstiga telefontider härute, men ska göra det så fort som möjligt.