Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 469 ggr
Mymlan
0

Banta kanin

Hur bantar man en kanin? mina får Royal Rabbit.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

huldisen
0

Man låter kaninen rör  på sig mycket och så inte ge den nå godis.

Mymlan
0

Vad är godis till kaniner? mina får Royal Rabbit och morot.

Zvintos
0

Du kan minska fodergivan lite, eller minska ner helt och bara ge hö ett tag. Jag har en hona som går på hö-diet just nu. Har försökt att minska och minska. Gav henne som minst ½ matsked, men hon gick inte ner. Nu går hon på bara hö och verkar äntligen på ner i vikt. Glad

Mymlan
0

#3 Så kan jag bara ge hö och ngra slantar av morot?

Zvintos
0

Ja, du kan ju testa och se om det funkar på din kanin.

Mymlan
0

#5 Då testar jag det men börjar med ge även 1 msk Royal Rabbit se om det funkar på min kanin.

Lotta_A
0

Som alla sagt så kan du ju minska på maten. Ge kaninen lite mindre än vanligt. Dom behöver faktiskt inte så mycket mat som man tror, men om det finns mat i skålen äter dom upp..

Mymlan
0

#7 Hermelin ska ha i dl/msk/dag?

Matilda_91
0

Godis finns det ju massor till kaniner, inte speciellt nyttigt kan jag tro.. Ge inte heller feta nötter eller solrosfrön.. söt frukt som banan ska man inte heller ge förmycket :)

Gizmo väger lite förmycket och jag ska hålla ner henne litegranna nu. Men eftersom hon knappt rört på sig alls innan ger jag henne lika mycket mat som Albin får och hon får även smaka banan och annat gott då och då, jag försöker istället motionera henne och har en liten Hage som hör till hennes bur som hon är i dagligen + att hon ska få skutta en hel del i en enorm rasthage jag byggde idag av kompostgaller som Albin är ute och provar just nu ;)

Mymlan
0

#9 Mina får inget "kaningodis" inga nötter eller solrosfrön. Är nog snarare så att jag ger dem foder kaninerna sprätter ut och den jag är inneboende med tror oj de har ej fått mat så ger han de oxå foder.

KajsaM
0

Du kan dra ner på pelletset och ha 1ggr iveckan en Hö-dag då kanin får hö &vatten :)

Lotta_A
0

#11: Smart kajsa!

KajsaM
0

#12 Läste det på en sida ;D

Tina-A
0

En helmelin ska väl ha ungefär ½ dl om dagen, säkert mindre (vi hade en diskussion om detta förut om du läste) men de ska ju klara sig enbart på hö!

Jag tycker du ska köra några hö-dagar i veckan :) Kanske "bara hö på helgerna" eller nånting

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fiona
0

först kan du ju kolla vad det står för dosering på säcken med kaninmat;) om du inte redan har gjort det:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Clariiz
0

Man kan ju tillexpempel ha ett litet "diet-schema"

typ såhär:

Måndag: Hö, Vatten 1 msk pellets

Tisdag: Hö och vatten

Onsdag: Hö och vatten

Torsdag: Hö vatten och ½dl Pellets

Fredag: Hö vatten samt morot

Lördag: Hö vatten

Söndag: Hö vatten Morot 1dl pellets 1 knäckebröd. (Godisdagen :P)

Man får väll anpassa sej eftersin kanin och storleken på den! Det beror helt på kaninen! :) Detta var bara ett exempel.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#16: Jag vet inte när du äter godis men jag har lärt mig att man äter godis på lördagar ;)

Väldigt finurligt schema. Om både du Mymlan och din inneboende känner till schemat kan det ju fungera. Ni kan ju utforma något program tillsammans och hänga upp det på kylskåpet eller så. Så kan ni också skriva vilken tid kaninen ska få pellets eller morot, för då blir det inte så att båda fyller på flera gånger eftersom det är lite utskvätt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

#16 det låter väl bra ;) Men på söndag kan kaninen få lite mindre pellets än 1dl eftersom att den får morot och knäckebröd okå :)

Shadow.B
0

jag tycker att man ska göra som Clariiz säger men ge kanske ½ msk pellets dom andra dagarna.. tex min kanin ignorerar det höet han har och glufsar i sig det jag ger för hand..

Clariiz
0

Men liksom söndagen är ju belöningsdagen för den klarade av en hel vecka. haha :) kanske överdrivet mkt men 1dl är inte så mkt…

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#20 Jo ganska mycke ;)