Vad tycker du är rätt/fel?
1. Det finns olika åsikter kring hur ofta en kaninbur bör göras rent oavsett inne eller utebur. Jag har många gånger fått höra att 1 gång i veckan räcker medan andra menar att buren skall rengöras var tredje dag. **Hur ser erat rengörings "schema" ut?
**
Jag har ju enbart en kanin och kan förstå svårigheterna med att kanske göra rent burar ofta om man har flertalet kaniner. Hale Lukas bur görs rent var tredje dag men hans toalåda rengörs varje dag.
2. Det finns även olika uppfattningar hur länge och hur ofta en kanin bör få chansen att skutta fritt. En del menar att en kanin inte behöver komma ut om den har tillräckligt stor bur, andra säger att en gång i veckan räcker medan det finns dem som anser att en kanin ska ha sin dagliga utevistelse **Hur ser era kaniners frihet ut?
**Lukas utevistelse består utav 4-6 timmars fritt skuttande utanför buren varje dag. Jag ser alltid till att jag kan avsetta åtminstonde minst 4 timmar till hans frihet dagligen.
1. gör rent 1 gång i veckan i alla burar utom Killens, han är inte rumsren så hans byter jag 1 g per dag,
(dom bor ute)
3. varanan dag får dom komma ut i sele, 1 gång i veckan hoppar jag med dom, antingen hemma eller på tävlingar.
Om dom inte fått vara ute och springa så får dom vara i rasthagarna istället.
Dom som får gå i sele är ute i ca 15-20 min
och i hagarna 1 h, när jag hoppar med dom brukar jag hoppa ca 5 min sen vara ute i sele i 10-20 min.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

1. Rengör en gång i veckan båda burarna. (en kanin i ena och två i andra, men den buren är större. Asså de bor inne.
2. Brukar försöka rasta dem ett par timmar om dagen (kanske 3) blir det mindre en dag, har jag lös de längre nästa
Rastar en kanin väl en gång i veckan 30-40 min i sele, ibalnd längre. Hoppar oftast med min henne då. Ungarna är jag inte ute med alls (för kallt här uppe och de är för små för selar).
1. Rengör en gång i veckan till alla mina kaniner som bor ute. Toalådan töms varje dag och diskas.
2. Mina får komma ut varje dag i rastgård, dock inte om det är regnigt, blåsigt eller allmänt dåligt väder. På hösten blir det lite mindre än på sommaren då det är mer dåligt väder och det blir mörkt snabbare. Sele brukar de få springa i ca en gång i veckan.
1. Rensar hela buren ca 1 gång i veckan, renstar toalådadan varge/varannan dag.
2. Mina kaniner får vara ute i rasthage ca 3 timmar per dag om vädret tillåter. Dom får också gå ut i sele några gånger i veckan.
upptäckte nu att mina svar är väldigt lika #3 svar ;) hihi

1 Jag rengör buren (går två kaniner i den) en gång per vecka. Däremot töms och tvättas toalådan varje dag.
2 mina kanier får komma ut lite varje dag ( De är inne kaniner och spinger då löst i mitt rum då det är för kallt för att ta ut dom en längre tid). Hur länge de får vara ute varierar från dag till dag. Nu på vintern är det i genomsnitt 1 h per dag medans det kanske ligger på 3 h i genomsnitt på sommaren.
Kaninerna kommer ut och springer varje dag. De är innekaniner och får springa på mitt rum på vintern medans de är ute på sommaren.
Hur länge dom är ute varierar ibland något längre ibland mindre. Nu på vintern ligger det runt 1h och på sommaren runt 3h.
MVH Emsis Persson
1. Jag gör rent burarna en gång i veckan.
2. Dom får komma ut och skutta ca 4-9 timmar varannan dag (dom byts av, alla kan inte rastas samtidigt) :P

1. Tar bort allt blött spån och allt bajs var tredje dag ca. Det som är helt torrt och fint får vara kvar.
2. Jag försöker ha kaninerna ute så mycket så möjligt i sina hagar. Men minst en timme per dag. Två ggr per vecka får dom komma ut i sele ien kvart. Och en gång i veckan hoppar jag med dom. :)
1. Gör rent ca 1 gång/vecka hos mina, och lite oftare hos familjens (har mindre burar och blir smutsigt fortare).
2. Mina får vara ute lite olika från dag till dag.
Vissa dagar är de ute från 12-20, andra dagar inte alls.
Det beror lite på vädret, då mina hatar att vara ute när det regnar eller blåser.

- Rensar lådan morgon och kväll, rengöres grundligt en ggn/vecka.
- Är i buren, den står i köket, på natten. När jag är hemma har han fri tillgång till hela lägenheten. Är jag borta stänger jag dörren till köket, burdörren står öppen.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
1. Städar 1 gång/vecka. Har inte haft henne så länge men det är vad som har behövts hittills. Toalåda töms och tvättas varannan dag eller varje om det behövs.
2. Nu har jag henne ute i kanske 30min-1timme varje kväll. Håller på och vänjer henne vid att vara ute i lägenheten och skutta. Målet är att hon ska kunna vara frigående eller åtminstone vara ute jämt när vi är hemma. Nu sitter jag även vid buren en hel del så hon har lite sällskap under dagen.
1. Ersätter det skitiga med rent strö varje/varannan dag, byter allt strö ca en gång i veckan.
2. Varierar mycket, beror på bl.a. väder och hur mycket tid jag har. Nu när det blir mörkt fort får de oftast vara ute i hagarna i ca en timme, förutom när jag är hundvakt, då blir det flera timmar då hunden hjälper till att vakta dem. ^^ På helgerna blir det oxå några timmar. Tar även ut dem i skogen enskilt då & då för att låta dem springa av sig ordentligt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
1. 1 gång/vecka, oftare hoss vissa som bugger tunnlar och rumsterar om.
2. Helger från ca 10-21 i utehagar.
Vardagar ca 3-20/21.
När det blåser eller regnar får de stanna inne dock. Vissa av de är livrädda för blåst speciellt Yalla, och då är det bara synd att släppa ut henne så hon blir skrämd.
Håller på att fixa regntecken är de så de ska kunna gå ute när det är lite dyggregn också.
1. Gör rent buren när det behövs, hon är fullt rumsren så toan görs rent varje dag.
2. Hon har en Hage inbygt till buren så hon kan skutta väldigt mycket. Annars får hon skutta på balkongen under uppsikt och så går vi ut i sele ibland och hoppar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

- Utekaniner tycker jag behövs ca 1g i veckan, innekaniner kanske varannan/var tredje dag. Men när Zessan (utekanin) har ungar bli hon grisig, så då städar man ca var tredje dag;)
- Zessan har iof en 2x2m bur+bobur som hon kan springa runt i dygnet runt, men jag tar ut henne ca 1h eller mer varje dag:)

1. Alla mina (2st) och familjens är ute. Jag städar ca 1 g i veckan.
2. Försöker ha dom minst 1-2 h per dag då vi har 1 fungerande Hage och dom två honorna kommer inte överens och den tredje är en hane.
Sen kommer jag också hem från skolan kl 5 = ganska sent. Så på helgerna blir det betydligt mer. Går även i sele med dom ibland. Om det är dåligt väder så är dom inte ute.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

1.Det beror på hur smutsig buren är. Om man har en toalätt behöver man ju inte byta buren mer än kanske en gång per vecka. Men man måste ju byta toalätten rätt ofta då.
2.Själv tar jag ut mina två innekaniner några timmar om dagen. Annars börjar dom busa inne i buren som att till exempel välta toalätten. Det skulle ju inte vara så kul att sitta i en bur hela dagarna. 
1. Ca en gång i månaden hela buren och toaletten när det behövs. även efter en månad så är det fortfarande rent och fint, förutom toaletten då
2. varje dag ca 3-4 timmar ute i hagen. han mår bäst av det :) om det regnar så får han bli inne i buren, eller så tar jag in honom en stund så han får soringa runt och reta min hund :P dom älskar varandra
Medarbetare på Hundar.ifokus

#15 Jag menar självklart att dom inte är ute i hagen i dåligt väder, men dom är ju ute i sina burar.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
1, tar bort allt bajs och kiss 1 gång/dag. Har ingen rutin för hur ofta jag tömmer allt och tvättar ur buren, det blir när jag tycker det verkar behövas. (Luddigt uttryckt…
)
Så länge inte kaninen går i ammonikalukt och fukt finns det säkert många sätt som är bra, detta funkar för oss. Antar att valet av strö påverkar också. Har man ett superbra strö som håller sig torrt och kapslar in lukten bra kan man säkert städa mer sällan.
2, min kanin är frigående inomhus, så han är utanför buren jämt (utom när han går på toa förstås
).
1. Städar hela kaninernas burar en gång i veckan (på helgen) och tömmer deras toa-låda efter behov.
2. Mina kaniner kommer ut lite olika. Ibland i hagen, ibland uppe i huset. Ibland händer det att jag inte hinner ta upp dom p.g.a läxor/prov men lite kel i buren blir det ändå.

1. Städar toalåda varje dag. Hela buren rengörs ca 1 gång månaden eftersom hon håller sig på sin toa. Då tömmer jag ut allt, inte pga av smuts utan för det kan ha börjat bli lite dammigt då.
2. I stort sätt frigående. Eller ska bli iallafall, var ute första natten inatt, väckte oss ca 3 gånger så vi får väl se hur framtiden ser ut:)

#14 glömde, rengör toalåda morgon å kväll:) Den blir så smutig fort…:P
mina burar rengörs när de är smutsiga….det viktigaste tycker jag är att de har det torrt och att det inte ligger nåt bajs eller kiss och möglar eller att det kommer ohyra. sen ska det inte lukta ammoniak heller, då har det ju gått för långt. så jag städar helt enkelt vid behov. blir olika ofta till olika kaniner då vissa är duktiga och gör behoven i en hörna och andra bara grisar ner totalt. har liksom inte någon bestämd dag eller så som det ska städas, man ser ju om det är skitigt eller inte.
mina kaniner får komma ut i sele när vädret tillåter när jag har lov från skolan samt åker på tävlingar. jag bor nämligen på min skola och kaninerna är hemma…..men jag tar med en-två åt gången till skolan och då får de såklart komma ut varje dag. de som stannar hemma sitter dock bara i sina burar tills jag kommer hem….tycker såklart att detta är lite synd så jag håller på att försöka ordna så att fler kaniner kan få följa med mig till skolan.
men så ser det iaf ut hemma hos mig =)
Städar hos NewZeeländarna varje vecka och hos Frassarna varannan vecka.
#24 har du nån uppfödning av new zealand? har du isf nån hemsida? =)
1. städar ca 1 gång i veckan, hos honor med ungar eller om det skulle bli ovanligt skitigt städas det oftare (oftast 2ggr/veckan då, men har även hänt 3ggr/vecknan när jag haft riktigt stora kullar
)
2. för mig är det faktiskt olika… på somrarna kommer de ut nästan varje dag, medans de på vintern och så när det är snöigt och slaskigt kommer de ut ca 1 gång i veckan…
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
#25 Nej, jag har ingen uppfödning, tyvärr. Väntar dock ungar på dom om ca. 6 dagar.
1. När jag hade kaninuppfödning så städade jag burarna vid behöv, fast inte mer sällan än 1 gång i veckan.
2. Mina kaniner bodde på en "balkong" sommartid, då hade de burarna öppna och dom fick skutta runt som dom ville :) Fock så fick jag dela av för att motverka inavel :P Vilket det kunde blivit om jag inte delat av :)
1. Jag städar toalådan varje dag. Min kanin är rumsren, bortsett från "pluttarna", som av nån anledning samlas i massor runt matskålen… Dem flyttar jag över till toalådan flera ggr per dag.
På botten av buren har jag frottehanddukar (2 st, så det blir mjukare), den översta brukar jag tvätta, och byta, en gång i veckan.
2. Jag har bara en kanin, och han får komma ut och skutta i ett rum flera gånger varje dag. Ibland ett par timmar i sträck.
- Städar hela buren ungefär 1 gång/vecka. Men sen har kaninerna en toalåda som jag rengör ungefär varannan dag.
2. Jag ser gärna att kaninerna får komma ut från buren varje dag. Men ibland finns det inte tid till det tyvärr. Jag tycker man ska försöka att sträva efter att kaninerna ska få vara utanför buren så mycket det bara går.
#29 Prova att sätt matskålen intill toan (låter bakvänt och fel, jag vet) eller sätt matskålen i en liten extratoa. Kaniner bajsar gärna samtidigt som de äter, det blir liksom en tarmstimulans.:)
#31 Ja, jag har misstänkt att det blir "tarmstimulans", som du uttryckte det, dvs att han äter och skiter på samma gång… Men jag tvivlar på att det skulle hjälpa att ställa matskålen precis framför toalådan, för då skulle han säkert sitta vänd åt andra hållet, och skita utanför i alla fall… Eller att hänga upp en matskål längst in i hörnet, över toalådan, hm… Som människa tycker jag det känns oaptitligt att äta inne på toan… :)
Är det nånting som växer bort, dvs att de, när de blir äldre, lär sig att inte behöva skita samtidigt som de äter?
1. Jag gör rent lite efter behov, men det blir oftast ca 1 gång i veckan. Tar då bara bort bajshörnan, tar bort allt i buren gör jag kanske varannan vecka eller så. :)
2. Våra kaniner har burar som är minst 130x65 stora, alltså är dom ganska stora. De får oftast vara ute 1-2 timmar på vardagar och mkt mer på helger. (Kaninerna bor ute, eller i ett stall)
Om det är pissväder tar jag inte ut dom i hagen alls, ibland endast i sele. Ibland inte ens det, då de har såpass stora bora ;)
#32 Hänga matskål i hörnet över toalådan tyckte jag lät som en smart idé.:) Aptitligare än att ha en skål i lådan och mer praktiskt än att ha den utanför och riskera att ninen väljer att sätta rumpan åt fel håll.
Somliga kaniner vill inte ha matskålen nära toan, andra tycker det är praktiskt. Min kanin störs inte av det alls.
Hm, vet inte om det är något som kan försvinna med åren. Min kanin pluttar inte när han äter annat än hö och till och med då är han duktig med att bara göra det om rumpan är på rätt ställe samtidigt.
Somliga är 100% rumsrena, andra spiller lite här och där hela livet tror jag.
Men att hänga matskål över toan kanske är värt att provas? Hoppas det blir bättre!
Uj, känner att jag kapat tråden lite. Sorry.
Jag städat buren kanske var 2-3 v men mina kaniner har fri tillgång till balkongen, som är inglasad på sommar halvåret. När jag städar, städar jag också hela balkongen. De äter inte hö i buren heller, det stället där de äter hö städar jag oftare. På vintern bor de i varsin bur i vardagsrummet (har två kaniner) eftersom de inte håller sams när de är så liten yta. När de bor i burarna i vardagsrummet städar jag oftare.
Jag släpper ut dem i vardagsrummet 5-6 timmar om dagen (de är ute när jag är hemma) och i hela lägenheten kanske en timme varanan dag.
Jag tycker absolut kaniner ska få springa fritt så mycket som det går varje dag.