Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 715 ggr
radera
0

Ny kaninägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder så är jag nu kaninägare sedan 4 dagar tillbaka åt kaninen Valdemar.

Har tidigare använd iFokus olika sajter och nu även Kanin iFokus. Har kollat runt en hel del på sajten och läst det ena nyttiga efter det andra. Men eftersom man är färsk som kaninägare så är man lite nervös och därför skriver jag här.

Tänkte höra om tips? osv?! Bra för nybörjare att veta tex. Sen undrar jag även om buren osv, om den ser bra ut eller om det är ngt som behöver ändras. Bifogar bild.

I djuraffären där jag köpte Valdemar sa de att det är en dvärgkanin, hur stora/små blir dessa? Är det då en blandras?

Sen sa de även att det var viktigt att jag fortsatte med att ge exakt samma blandning av mat som de har gjort annars skulle inte kaninen må bra, är det viktigt eller kan jag byta till annan sort för att sen fortsätta med den?

Har många frågor så är oerhört tacksam för svar och tips?!

Zvintos
0

En dvärgkanin är en kanin som har en eller flera dvärgraser i sig.
Största dvärgraserna är dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur, som båda har maxvikt på ungefär 2,2kg.
Med tanke på att han är ifrån djuraffär skulle jag tippa på att det är en korsning ja.
Hur stor han kommer bli är snudd på omöjligt att säga utan att veta vilka raser det är i.

Du kan mycket väl byta till annan sort.
Det som är är att man ska vänja in den nya sorten gradvis och inte bara sluta tvärt.
Slutar man tvärt finns risken att det blir en för stor omställning för kaninens mage, speciellt om det är en liten unge.
Så länge man vänjer in den nya maten ska det inte vara någon fara. =)

Ang buren, så saltstenen kan du ta bort.
Ett bra foder innehåller tillräckligt med salt.
Risken med saltsten är att kaninen slickar på det för att det är gott, snarare än för att den behöver salt.
Den får då i sig för mycket salt, vilket kan orsaka skador på njurarna.

radera
0

#1 tack för alla tips?!

okej, då har alltså min kanin flera dvärgraser i sig. Jag tror de sa att mamman var en lejonhuvad dvärgvädur (alla andra av hans syskon var  även mer långhåriga). Ang. storleken på Valdemar, är det ngt jag speciellt behöver tänka på om han nu visar sig bli en ca 2 kg kanin?

fodret jag använder (som de sa i djuraffären att jag var tvungen att fortsätt med) heter Pretty Pets, bra eller dåligt? Ngt annat (bättre?) att rekomendera om man nu vänjer kaninen gradvis. Innehåller fodret (Pretty Pets) tillräckligt med salt för att ta bort saltstenen?

Zvintos
0

#2: Nej, det är inget särskilt du behöver tänka på om han skulle bli runt 2kg.
Det är ändå relativt litet jämfört med jätteraserna, som kräver lite extra hantering.

radera
0

#3 okej, tack än en gång!

Emelie
0

Jag tycker du ska vänja bort Pretty Pets sakta men säkert och övergå till vanligt pellets då det är mycket nyttigare för kaninen. Dessutom billigare i längden.

Man rekommenderar att alla kaniner ska få äta pellets istället för färdiga gnagarblandningar och "fabrikatsblandningar".

Och angående saltet så får kaninen i sig det om du ger en allsidig kost med det en kanin behöver äta varje dag, det vill säga, fri tillgång på hö, pellets och lite grönsaker/frukt. Självklart ska det alltid finnas färskt vatten också. Själv byter jag vatten 2 gånger per dag.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!