Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2402 ggr
LinaIsabell
0

Underlag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tös är frigående i mitt rum, men hon får lov att sova i buren på nätterna så att jag är säker på att hon får i sig tillräckligt mycket vatten och hö (som jag har i buren.)

Problemet är ju att när hon hela tiden hoppar in och ut i buren och dessutom har lång päls så drar hon med spån över hela golvet, och det fastar mycket spån i pälsen också, vilket inte är snyggt och förmodligen inte heller bekvämt.

Eftersom hon bor i buren på natten så har hon en pisshörna i buren, och ett toahus på golvet där hon pissar.

Vad för underlag kan jag ha i buren som är bekvämt för henne att vara på, vart höet helst inte fastnar så mycket (Om det är t.ex en filt eller matta), och som hon helst ska kunna pissa/bajsa på också?

Kan dock tänka mig att ha henne lös under nätterna också, och då behöver hon inte kunna pissa/bajsa på burunderlaget.

Sedan har vi då toaletten.
Det är gjort av trä (det är egentligen ett sovhus, men hon vägrar ha det som annat än pisshus, så det fick bli ett pisshus),
och jag brukar ha en filt där, och sedan sågspån på filten.
Sågspånet är egentligen inte ens nödvändigt dit eftersom att filten blir nästan lika pissig ändå.

Jag undrar vad man kan ha där som inte skräpar ner och fastnar i pälsen lika mycket som spån, något som har bra uppsugningsförmåga så att filten blir onödig eller iallafall lite torrare, och som inte är toa-lätt (för det stinker)

Jag funderar på någon sorts matta i buren, fast den måste vara tung eftersom hon gräver bort filtar, men vet inte riktigt vad eller vilket material.

Och i toahuset hade jag velat ha plastmatta (som hästar har i sina boxar), och sedan något underlag på det *funderar*

tips??

Bild på toahuset medföljer ;)

[BonnieL]
0

Du kanske kan testa toa-lätt? Det är en sorts papperspellets som många kaninägare använder sig av.

TereseE
0

Kan du inte köpa en kattlåda med tak på som hon kan kissa och bajsa i? Då kan du ha toa-lätt i den utan att du känner av lukten lika mycket om du tycker att det luktar så illa?

Jag har toa-lätt och tycker inte alls att det luktar illa. Det kan vara så att det är trälådan som luktar väldigt illa när den blir kissig?

emms
0

Du kan ju klä in trähuset i plastmatta, Sån som man har i badrum :D Så tar inte trät åt sig. Och om du byter i dem ofta så tycker inte jag att toa-lätt luktar, annars kan du ha något som heter typ missan remiss eller liknande, finns på granngården. Har ingen erfarenhet av det men det ser ut precis som toa-lätt :)

Emma

Tarja
0

Jag tycker att toa-lätt är ett bra alternativ, och enligt mig luktar inte spånen i sig, dock tycker jag att Majsans Remiss har en egen lukt i sig.

emms
0

#4 Så hette det ja ;)

Emma

LinaIsabell
0

Jag har toalätt till mina möss i Kiruna, och jag tycker det stinker. Inte för att det blir smutsigt, pelletsen stinker när det är rent också. Uscha.

Jag vill ha ett underlag som inte har någon lukt, typ som spån, fast ja, inte spån.

Eidesdotter
0

Finns en träpellets också, ser ut som Toalätt men är gjord av tall och gran. Tror märket är Cat's best men är lite osäker. Luktar gott och skogigt.:)

Men jag tror tyvärr att så länge du har ett trähus som toa kommer lukt att sätta sig i det, oavsett vilket strö du har i.

emms
0

#7 Fast är det inte farliga ångor i tall&gran? Som smådjur kan få canser av? :P

Emma

Eidesdotter
0

#8 Ja du, det är ju den där eviga debatten om tall- och grans vara eller icke vara. Jag har inga bra och exakta svar på det. Min personliga åsikt efter lite pluggande på nätet är att det inte är farligt.

De studier den sagda faran tydligen grundar sig på, handlar om laboratoriemöss/råttor som levt hela sina liv i spånet. Det är nog inte bra.

Men min kanin, och trådstartarens, är frigående och kommer bara i kontakt med spånet/ströet när de sitter på toa, och det är ju ganska korta stunder, inte jämförbart med att sitta och ligga i det 24 timmar om dagen.

Kaniner äter ju även tall och gran, även om min kanin gör det sällan och i små mängder. Likaså lever åtminstone en del vilda harar i skogsmark och rör sig dagligen bland både tall- och granbarr och -grenar på marken.

Men alla måste få bilda sig sin egen uppfattning om det där tror jag.

emms
0

#9 Ja, glömde bort att den var frigående ;D Om den är det så funkar det säkert :D Själv har jag inte läst på om det så mycket då jag har torv ;)

Emma

joannaebbalinnea
0

Jag har halm i buren och toa-lett i toan, nellie är frigåenge och det blir inte mycket utanför alls. Luktar inte heller:)

imsuchadiva
0

Wellpapp strö säger jag.
Jag har det åt mina kaniner & möss och tycker det funkar kanon bra.
Toa-lätten tycker jag blir så hård.