Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1174 ggr
CuteJessika
0

Förstoppningsfrågor?

Min kanin blev sjuk (misstänkt förstoppning/gaser i magen) på natten mot söndag.. Först i morse fick vi veterinärtid. Veterinären gav henne dropp, antibiotika och sprutade in någon olja i hennes rumpa.. Antibiotikan ska hon ha i en veckas tid och paraffinolja får hon 2 gånger/dag.

Hon har bajsat lite varje dag även om det var extremt lite i söndags och lite mera igår. Idag har hon bajsat en del men på en av bajskulorna var det gult slem, vad kan det betyda?

Hon är fortfarande mycket hängig och vill bara sitta ihopkurad i ett hörna av buren Obestämd

Det känns som att hon äter på tok för lite hö så kan jag ge henne lite morot? jag gav nyss lite och hon åt med god aptit..

Det kan väl inte vara trumsjuka då hon ändå bajsar en del? Borde jag åka till en annan veterinär för jag litade inte riktigt på denna? Kan det vara någon större fara då hon både äter och bajsar nu?

Tacksam för svar

CuteJessika
0

och när jag lägger mitt öra intill hennes buk bubblar det lite, ska det bubbla ? Rynkar på näsan

emms
0

Mitt råd är att åka till annan vetrinär och bara ge hö. Inget annat. Få den att röra på sig och ge den vatten i munnen. Kan vara bra att blanda i lite honung för att den ska få lite energi.

Konstigt av dem att ge antibiotika om magen bara är ur balans eller något. Den dödar ju alla goda bakterier med. Vad sa vetrinären att det var? :)

Jag skulle ha åkt till en annan vetrinär om hon är så pass dålig

Emma

CuteJessika
0

Redan då vi pratade med veterinären sade vi att hon antagligen har förstoppning.. Han kände bara genom magen hennes å senn gav han medicinerna.. Obestämd Han sa att det kan vara någon tarmabakterie som spökar (hon har haft förstoppning 3 gånger på en månad nu ) så därför ville han ge antibiotika för säkerhetens skull. Det verkar vara omöjligt att få tag på någon veterinär nu, förra räkningen blev 600 kronor så det blir ju lite dyrt också.

Hon har iallafall bajsat mer nu (men gult slem där också), så kanske jag fortsätter med veterinärens råd tills imorgon och ringer en annan ifall hon ännu är lika slö då.

emms
0

#3 Okej, ja 3 gånger på en månad är mycket. Men om jag skulle ha varit du skulle jag bara ge hö i några månader efter detta och sedan ge pellets och grönsaker som du skulle ha gjort med en kaninunge, alltså väldigt försiktigt.

Men det är ju bra att hon bajsar :) Och se till att hon dricker och äter som hon ska :) Du kan ju ringa och fråga någon vett om det gula slemmet. Låter ju inte så bra. Vissa kan ju säga vad det är över telefon :)

Emma